Bez pochopení a nasazení AI může skončit až 75 % firem mimo hru

9. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Podle studie společnosti Accenture si tři čtvrtiny vrcholových manažerů myslí, že pokud se neposunou od experimentování a nezačnou ve firmě umělou inteligenci zavádět razantněji, riskují, že budou do roku 2025 mimo hru.

Zpráva AI: Built to Scale (AI a nutnost její širší aplikace), společný projekt divizí Accenture Strategy a Accenture Applied Intelligence, je založena na globálním průzkumu mezi 1 500 vrcholovými manažery napříč 16 odvětvími. Jejím cílem je pochopit, jak firmy implementují AI.

Výzkum zjistil, že 84 % vrcholových manažerů si myslí, že nezvládnou plnit cíle obchodních strategií bez rozšiřování AI. Zatím ale jen 16 % udělalo posun od pouhého experimentování k budování organizace založené na schopnostech AI. Výsledkem je, že pouze malá skupina firem dosahuje téměř trojnásobné návratnosti investic do AI, zatímco společnosti s méně úspěšnými pokusy se zaváděním AI zůstávají výrazně pozadu.

Zpráva odhaluje tajemství úspěchu těchto top hráčů, který spočívá ve třech klíčových elementech: silná datová základna; víceoborové týmy specializované na AI; a závazek vrcholového vedení firmy ke strategickému zavádění AI v celé organizaci. Úspěšné společnosti vyjadřují mnohem pevnější odhodlání k intenzivnějšímu nasazování AI technologií – a uskutečňují téměř dvakrát tolik projektů spojených s AI než jiné firmy. Ne nutně to vždy znamená vyšší výdaje. Správnou volbou strategie dovedou totiž své investice do AI alokovat až dvakrát efektivněji a s lepšími výsledky.

„Společnostem všech velikostí a odvětví je dnes už snad jasné, že musejí urychleně začít investovat do zavádění inteligentních technologií. Nejen kvůli růstu, ale aby vůbec byly schopny udržet krok s konkurencí,“ řekl Ivo Gavenda, lídr divize inteligentní automatizace Accenture v České republice. „Drtivá většina z nich se však stále potýká s otázkou, jak k tomu správně přistoupit, jak od prvních experimentů s AI úspěšně přejít k ucelené transformaci a plnému využití AI potenciálu – navíc způsobem, který vytvoří maximální návratnost investic. Odpovědí na tyto otázky jsou tři základní oblasti: jasná strategie, data jako důsledek cílené digitalizace a zapojení kvalitního týmu lidí s potřebnými znalostmi a plnou podporou vedení společnosti.“

Podle zprávy se téměř všechny společnosti (95 %) shodují na klíčové roli dat jako základu pro škálování AI. Lídři v aplikování AI se zaměřují na zajištění toho, aby měli k dispozici relevantní data ve správnou chvíli. Jsou více zběhlí ve strukturování a správě dat a více než dvě třetiny z nich (67 %) pak umí efektivně integrovat interní i externí datové sady.

Kromě schopnosti správně pracovat s daty má ve svém úsilí při rozšiřování AI většina špičkových hráčů (71 %) již od samého počátku jasně definovanou strategii AI a provozní model. Dále více než dvě třetiny (67 %) mají zavedeny flexibilní obchodní procesy a integrují aplikace AI do širšího ekosystému, což poskytuje potřebnou rychlost a flexibilitu potřebnou k dosažení trvalého růstu.

„Toto spojení mezi strategií a úspěchem se může jevit jako logické, ovšem to, co tyto špičkové hráče skutečně odlišuje, je nasazování AI s promyšleným dlouhodobým záměrem,“ prohlásila Athina Kanioura, vedoucí analytických služeb a globální šéfka Accenture Applied Intelligence. „Řešit dílčí problémy se zaměřením na jasný cil je nejefektivnějším způsobem, jak dosáhnout úspěchu. Například před experimentováním se spuštěním konverzačního agenta v konkrétním prostředí je vhodné zapojit strategické myšlení a usjitit se, zda a jak tento pilotní projekt zapadá do celkové strategie a jestli je to vůbec ten správný nástroj AI, který je třeba použít.“

Strategický přístup je posílen i další klíčovou charakteristikou úspěšných společností – zapojením těch nejlepších talentů a odborníků pro dosažení kýžených výsledků. Místo toho, aby se spoléhali na jednoho uzkoprofilového AI experta, v 92 % mají lídři ve svých organizacích strategicky začleněny multioborové týmy. Tento interdisciplinární přístup také pomáhá zajistit rozmanitost myšlení, které kromě hmatatelných výhod v oblastech jako je odpovědná AI může také maximalizovat hodnotu, které organizace při používání AI chce dosáhnout.

„Tato nejnovější studie dokazuje, že laťka pro zavádění AI v širším měřítku ještě nikdy nebyla tak vysoko – a že nastal čas, kdy slovo AI není jen módním pojmem, ale stává se novou hodnotou byznysu a konkurenční výhodou,“ uvedl Greg Douglass, senior výkonný ředitel Accenture Strategy. „Společnosti, které se angažují a zavádějí AI ve svých organizací inovativním způsobem, budou ty, které mohou očekávat masivní návratnost svých investic. Upřednostnění iniciativ AI, které mají potenciál transformovat více oblastí a procesů v podnikání najednou, jakož i zapojení klíčových lidí do AI strategie hned od počátku, umožní organizacím vytěžit z AI maximum.“

Podobné články

Jak technologické trendy ovlivní podnikání v příštích letech

18. 5. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Nová zpráva Tech Vision 2023 společnosti Accenture identifikuje čtyři klíčové technologické trendy, které nejvíce ovlivní podnikání v následujících několika letech. Jsou jimi generativní AI, efektivní využití dat a jejich transparentnost, digitální identita a zrychlující se vztah mezi vědou a technologiemi. Čtěte více

Firmy „jsou mimo“ – chování zákazníků se mění rychleji, než obchodníci dokáží reagovat

12. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Podle nového průzkumu společnosti Accenture se naprostá většina (88 %) vedoucích pracovníků firem domnívá, že se zákazníci a zaměstnanci mění rychlejším tempem, než s jakým se tomu firmy dokáží přizpůsobit, čímž dochází k tzv. „krizi relevance“. Čtěte více

Generální ředitelkou české pobočky Accenture se stala Lenka Madliaková

5. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Novou generální ředitelkou české pobočky Accenture se od 1. září 2022 stala Lenka Madliaková. Ve funkci nahradila dosavadního ředitele Roberta Libonatiho. Madliaková se nové role ujímá po více než 21 letech práce v oblasti technologického poradenství. Čtěte více

Propojení fyzického a virtuálního světa bude stále těsnější

12. 4. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Metaverse Continuum – ekosystém digitálně-reálných světů a obchodních modelů – zcela změní způsob, jakým nynější svět funguje i jak v něm lidé komunikují, a to prostřednictvím propojení nových technologií, jakými jsou rozšířená realita, blockchain, digitální dvojníci či edge computing. Jaké další vize nás podle studie studie Accenture Technology Vision 2022 čekají? Čtěte více