Bez pochopení a nasazení AI může skončit až 75 % firem mimo hru

9. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Podle studie společnosti Accenture si tři čtvrtiny vrcholových manažerů myslí, že pokud se neposunou od experimentování a nezačnou ve firmě umělou inteligenci zavádět razantněji, riskují, že budou do roku 2025 mimo hru.

Zpráva AI: Built to Scale (AI a nutnost její širší aplikace), společný projekt divizí Accenture Strategy a Accenture Applied Intelligence, je založena na globálním průzkumu mezi 1 500 vrcholovými manažery napříč 16 odvětvími. Jejím cílem je pochopit, jak firmy implementují AI.

Výzkum zjistil, že 84 % vrcholových manažerů si myslí, že nezvládnou plnit cíle obchodních strategií bez rozšiřování AI. Zatím ale jen 16 % udělalo posun od pouhého experimentování k budování organizace založené na schopnostech AI. Výsledkem je, že pouze malá skupina firem dosahuje téměř trojnásobné návratnosti investic do AI, zatímco společnosti s méně úspěšnými pokusy se zaváděním AI zůstávají výrazně pozadu.

Zpráva odhaluje tajemství úspěchu těchto top hráčů, který spočívá ve třech klíčových elementech: silná datová základna; víceoborové týmy specializované na AI; a závazek vrcholového vedení firmy ke strategickému zavádění AI v celé organizaci. Úspěšné společnosti vyjadřují mnohem pevnější odhodlání k intenzivnějšímu nasazování AI technologií – a uskutečňují téměř dvakrát tolik projektů spojených s AI než jiné firmy. Ne nutně to vždy znamená vyšší výdaje. Správnou volbou strategie dovedou totiž své investice do AI alokovat až dvakrát efektivněji a s lepšími výsledky.

„Společnostem všech velikostí a odvětví je dnes už snad jasné, že musejí urychleně začít investovat do zavádění inteligentních technologií. Nejen kvůli růstu, ale aby vůbec byly schopny udržet krok s konkurencí,“ řekl Ivo Gavenda, lídr divize inteligentní automatizace Accenture v České republice. „Drtivá většina z nich se však stále potýká s otázkou, jak k tomu správně přistoupit, jak od prvních experimentů s AI úspěšně přejít k ucelené transformaci a plnému využití AI potenciálu – navíc způsobem, který vytvoří maximální návratnost investic. Odpovědí na tyto otázky jsou tři základní oblasti: jasná strategie, data jako důsledek cílené digitalizace a zapojení kvalitního týmu lidí s potřebnými znalostmi a plnou podporou vedení společnosti.“

Podle zprávy se téměř všechny společnosti (95 %) shodují na klíčové roli dat jako základu pro škálování AI. Lídři v aplikování AI se zaměřují na zajištění toho, aby měli k dispozici relevantní data ve správnou chvíli. Jsou více zběhlí ve strukturování a správě dat a více než dvě třetiny z nich (67 %) pak umí efektivně integrovat interní i externí datové sady.

Kromě schopnosti správně pracovat s daty má ve svém úsilí při rozšiřování AI většina špičkových hráčů (71 %) již od samého počátku jasně definovanou strategii AI a provozní model. Dále více než dvě třetiny (67 %) mají zavedeny flexibilní obchodní procesy a integrují aplikace AI do širšího ekosystému, což poskytuje potřebnou rychlost a flexibilitu potřebnou k dosažení trvalého růstu.

„Toto spojení mezi strategií a úspěchem se může jevit jako logické, ovšem to, co tyto špičkové hráče skutečně odlišuje, je nasazování AI s promyšleným dlouhodobým záměrem,“ prohlásila Athina Kanioura, vedoucí analytických služeb a globální šéfka Accenture Applied Intelligence. „Řešit dílčí problémy se zaměřením na jasný cil je nejefektivnějším způsobem, jak dosáhnout úspěchu. Například před experimentováním se spuštěním konverzačního agenta v konkrétním prostředí je vhodné zapojit strategické myšlení a usjitit se, zda a jak tento pilotní projekt zapadá do celkové strategie a jestli je to vůbec ten správný nástroj AI, který je třeba použít.“

Strategický přístup je posílen i další klíčovou charakteristikou úspěšných společností – zapojením těch nejlepších talentů a odborníků pro dosažení kýžených výsledků. Místo toho, aby se spoléhali na jednoho uzkoprofilového AI experta, v 92 % mají lídři ve svých organizacích strategicky začleněny multioborové týmy. Tento interdisciplinární přístup také pomáhá zajistit rozmanitost myšlení, které kromě hmatatelných výhod v oblastech jako je odpovědná AI může také maximalizovat hodnotu, které organizace při používání AI chce dosáhnout.

„Tato nejnovější studie dokazuje, že laťka pro zavádění AI v širším měřítku ještě nikdy nebyla tak vysoko – a že nastal čas, kdy slovo AI není jen módním pojmem, ale stává se novou hodnotou byznysu a konkurenční výhodou,“ uvedl Greg Douglass, senior výkonný ředitel Accenture Strategy. „Společnosti, které se angažují a zavádějí AI ve svých organizací inovativním způsobem, budou ty, které mohou očekávat masivní návratnost svých investic. Upřednostnění iniciativ AI, které mají potenciál transformovat více oblastí a procesů v podnikání najednou, jakož i zapojení klíčových lidí do AI strategie hned od počátku, umožní organizacím vytěžit z AI maximum.“

Podobné články

Digitální transformace přináší dvojnásobný růst a cloud jako katalyzátor inovací

3. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Firmy, které důsledně podporují zavádění technologií jako jsou umělá inteligence, blockchain, a rozšířená realita, i organizačních transformací, zaznamenávají v průměru dvojnásobný růst výnosů proti těm, které inovace zanedbávají. Technologie, rozvoj cloudových služeb, řízení technologických investic napříč společností a důsledné školení zaměstnanců v této oblasti přináší totiž aktuální konkurenční výhody. Čtěte více

Firmám, které se přizpůsobují technologickým inovacím, rostou výnosy dvakrát rychleji

6. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Rozsáhlý průzkum Systémy budoucnosti (Future Systems), který provedla společnost Accenture, odhalil masivní dopad investic do technologií a jejich zavádění na výkon společností, a ukazuje, jak přemýšlí společnosti, které jsou lídry ve svých odvětvích. Čtěte více

Za ztrátu dat mohou ve třech čtvrtinách případů zaměstnanci

30. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Když se řekne datová bezpečnost, spousta lidí si představí zejména externí hrozby. Pravdou ovšem je, že největší hrozba se skrývá uvnitř společnosti – ze strany vlastních hodnověrných a autorizovaných zaměstnanců. Průzkumy ukazují, že za třemi čtvrtinami úniků dat z firem nejsou cílené hackerské útoky, ale vlastní zaměstnanci. K úniku dat přitom došlo v posledním roce u více než 40 % firem. Čtěte více
Karel Kotoun, manažer v oblasti finančních služeb, Accenture

Kam směřuje využití umělé inteligence?

21. 10. 2019. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Accenture)
Debata dvou velkých osobností současného progresivního byznysu Elona Muska a Jacka Ma na konferenci v Šanghaji ukázala, jak rozdílné mohou být přístupy k umělé inteligenci. Liší se zejména v pohledu na způsob zavádění takovýchto přelomových novinek do stávajících podmínek. Čtěte více