3D tisk – kdo jsou uživatelé – 2. díl
Druhý díl našeho seriálu o 3D tisku se zaměřuje především na uživatele – potenciální zákazníky 3D tisku. Jestli jsou to především jednotlivci, nebo spíše větší instituce, se dozvíte již nyní.
O 3D tisku se začalo, především kvůli přelomovému roku 2013, mluvit jako o symbolu třetí průmyslové revoluce. Hlavním motorem této takzvané revoluce je především výroba uzpůsobená individuálním potřebám a přáním každého zákazníka a také digitalizace průmyslové produkce.
Fakt, že se výrobě a prodeji 3D tiskáren daří nejenom ve světě, ale i v České republice, potvrzuje i statistika firmy 3Dfactories, jejíž výroba se během roku 2013 ztrojnásobila. Právě enormní zájem o technologie 3D tisku zapříčinil, že firma 3Dfactories bude v následujícím měsíci uvádět na trh dvě novinky. Jednou z nich je domácí tiskárna Visions3Dprinter, druhou je kreslící 3D pero 3Dsimo.
Výše zmíněné novinky již zaznamenávají kladný ohlas u zákazníků – jednotlivců. Domácí tiskárny tak na aktuální módní vlně lákají například architekty, designéry, modeláře a řady dalších. Neméně významnými odběrateli 3D tiskáren jsou školy a další vzdělávací instituce – především technického zaměření, často však také obory zabývající se designem. „Do budoucna uvažujeme o navázání spolupráce se školami, které se právě 3D tiskem zabývají,“ uvedl Jan Škopík, zakladatel společnosti 3Dfactories.
I přes velký zájem veřejnosti o domácí tiskárny - ať už veřejnosti odborné či laické - je největší potenciál 3D tiskáren v poněkud jiném sektoru. Největší síla 3D tisku tkví totiž, podle Jana Škopíka v průmyslovém sektoru. V současné době je 3D tisk v průmyslu využíván především k výrobě prototypových modelů. Právě tvorba prototypů pomocí 3D tiskáren může firmám ušetřit nejenom čas, ale i nemalé množství peněz.
Za takzvaně klasické uživatele 3D tisku, mluvíme-li o průmyslové výrobě, můžeme tedy považovat například slévárny, výrobce různých součástek a další. Velký význam byl však přenesen také na odvětví stavebnictví. „Firma 3Dfactories řešila například tvorbu formy na betonové tvárnice o rozměru 2,5 x 2,5 x 6 m, pro stavební firmu,“ řekl Jan Škopík.
V budoucnu bude, podle studie americké auditorské a analytické společnosti Freedonia, světová poptávka po 3D tisku růst meziročně o 20 % až do roku 2017, kdy má celosvětový trh s 3D tiskem dosáhnout objemu pěti miliard amerických dolarů. Odhady konzultační firmy Wohlers Associates pak dokonce mluví o trhu s 3D tiskárnami a 3D výtisky o objemu 10,8 miliard USD v roce 2021. V roce 2012 přitom společnost Wohlers odhadla skutečnou velikost trhu s 3D tiskem na 2,2 miliardy amerických dolarů.
Podle odborníků bude nárůst trhu generován právě praktickým využitím 3D tiskáren v průmyslové výrobě koncových součástek a finálních produktů. Mezi nejrychleji rostoucí komoditu v oblasti materiálů pro 3D proto bude patřit nejenom plast, ale i kov, jehož použití v 3D tisku se úspěšně testuje již dnes.
Autorem článku je společnost Aroja, výrobce 3D tiskáren 3Dfactories.