Využívání umělé inteligence ve firmách a organizacích roste

18. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Slack)
Podle nejnovějšího průzkumu Workforce Lab pořádaného společností Slack vzrostlo v posledním čtvrtletí 2023 používání nástrojů umělé inteligence na pracovištích o 24 %. Průzkum také např. vyčísluje průměrné množství času, které kancelářští zaměstnanci stráví plněním úkolů s nízkou prioritou.

Jak se na úsvitu nové éry umělé inteligence staví pracovníci k tomu, že AI změní způsob naší práce? Kdo dnes používá nástroje AI a automatizaci a jak tyto nástroje ovlivňují produktivitu práce? Nejnovější průzkum Workforce Lab provedený mezi více než 10 000 odpovídá na tyto otázky a kvantifikuje nové trendy v používání umělé inteligence v práci.

Mezi hlavní závěry průzkumu patří:

  • Využívání umělé inteligence na pracovišti se v posledním čtvrtletí zvýšilo o 24 % a v lednu 2024 každý čtvrtý pracovník uváděl, že vyzkoušel nástroje umělé inteligence při práci, zatímco v září 2023 to byl jen každý pátý pracovník.
  • Přibližně 80 % těch, kteří používají umělou inteligenci, tvrdí, že tato technologie jim zlepšuje jejich produktivitu. Přesto jsou ale názory na AI stále smíšené: 42 % pracovníků tvrdí, že jsou nadšeni, že umělá inteligence a automatizace zvládne úkoly, které jsou součástí jejich současné práce, 31 % má k AI neutrální postoj a 27 % z ní má obavy.
  • Téměř všichni vedoucí pracovníci pociťují tlak na začlenění nástrojů AI do své organizace, přičemž polovina všech vedoucích pracovníků uvedla, že cítí vysokou míru naléhavosti začlenit nástroje AI.
  • Kancelářští zaměstnanci ve firmách, které vydaly pokyny pro používání umělé inteligence, téměř šestkrát častěji experimentují s nástroji umělé inteligence ve srovnání s pracovníky, jejichž firmy žádné pokyny pro používání umělé inteligence nemají.
  • Pracovníci také uvádějí, že 41 % svého času tráví úkoly, které mají „nízkou hodnotu, opakují se nebo nemají smysluplný přínos pro jejich hlavní pracovní náplň“. To ukazuje na jasnou příležitost pro nástroje umělé inteligence a automatizaci, které mohou pomoci zaměstnancům soustředit energii od „rutinní práce“ k činnostem, které mají vyšší hodnotu.

Přibližně 80 % z těch, kteří využívají nástroje umělé inteligence a automatizace v práci, tvrdí, že tato technologie zlepšuje jejich produktivitu. Mezi hlavní úkoly, u kterých dnes pracovníci vidí největší přínos umělé inteligence, patří pomoc při psaní, automatizace pracovních postupů a shrnutí obsahu (shrnutí obsahu nahradilo výzkum jako nejvyšší přidanou hodnotu v současné práci respondentů od průzkumu společnosti Slack ze září 2023.

Mnoho pracovníků je nadšeno potenciálem umělé inteligence ke zvýšení efektivity jejich práce, přičemž 42 % z nich uvedlo, že jsou nadšeni myšlenkou, že by umělá inteligence mohla zvládnout úkoly z jejich současné práce. Zároveň se však 27 % respondentů obává, zdali by tyto nástroje zvládaly běžné úkoly na pracovišti, a dalších 31 % spíše vyčkává a uvádí, že jejich pocity jsou neutrální.

Chcete urychlit zavádění umělé inteligence? Začněte vydáním pokynů pro její používání

Většina (81 %) vedoucích pracovníků pociťuje určitou naléhavost začlenit generativní umělou inteligenci do svých organizací, přičemž 50 % vedoucích pracovníků hlásí vysokou míru naléhavosti.

Přesto ale v průzkumu mezi více než 10 000 pracovníky v globálním měřítku téměř polovina všech respondentů (43 %) uvedla, že od svých vedoucích pracovníků nebo organizace nedostali žádné pokyny, jak nástroje umělé inteligence v práci používat.

Nedostatek instrukcí může zaměstnancům bránit v experimentování s umělou inteligencí. Pracovníci ve firmách, které mají definované pokyny pro používání AI, téměř šestkrát častěji zkoušejí nástroje AI ve srovnání s pracovníky, jejichž firmy žádné pokyny pro používání AI nemají. Dokonce i pracovníci ve společnostech, které používání AI omezují, častěji experimentovali s nástroji AI ve srovnání s pracovníky ve společnostech, které žádné pokyny k používání AI nemají.

Pohled manažerů firem: směs nadějí a obav

Největší přínosy, které vedoucí pracovníci nejčastěji očekávají od integrace umělé inteligence do firemních aktivit, jsou:

  • zyýšení efektivity a produktivity zaměstnanců (38 % respondentů);
  • rozhodování založené na datech (35 %);
  • inovace výrobků a služeb (34 %);
  • snížení nákladů (33 %);
  • větší zaměření na strategii než na rutinní úkoly (27 %);
  • zlepšená zákaznická zkušenost (18 %).

Co tedy brání vedoucím pracovníkům plně přijmout umělou inteligenci? Na prvním místě jsou dvě obavy: Více než dva z pěti vedoucích pracovníků uvádějí, že jde o významnou obavu, a dále nedůvěra v přesnost a spolehlivost výstupů umělé inteligence.

Největší obavy vedoucích pracovníků ze začlenění umělé inteligence do podnikových operací jsou následující:  

  • bezpečnost dat a ochrana soukromí (44 % respondentů);
  • spolehlivost a přesnost umělé inteligence (36 %);
  • nedostatek odborných znalostí a dovedností zaměstnanců (25 %);
  • etické otázky a dodržování předpisů (17 %);
  • důvěra a přijetí ze strany zákazníků (17 %);
  • náklady na implementaci a údržbu (16 %).


Jasná příležitost: Využití umělé inteligence a automatizace ke snížení „rutinní práce“

Respondenti uvádějí, že v průměru tráví 41 % svého času v práci úkoly, které jsou „málo hodnotné, opakují se nebo nemají smysluplný přínos pro jejich hlavní pracovní funkce“. A čím více času stráví kancelářští zaměstnanci prací s nízkou hodnotou, tím větší nadšení vyjadřují nad umělou inteligencí a automatizací, které by mohly zvládnout úkoly z jejich současné práce.

Štítky: 

Podobné články

Nová vlna zařízení podporujících práci s AI

6. 5. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Na trh začínají přicházet nová zařízení, která jsou uzpůsobená práci s umělou inteligencí. Přední výrobci následují trend rozšiřování nástrojů gen-AI a díky novému hardwaru umožňují odbavovat úlohy pro AI částečně lokálně, a tudíž rychleji. Čtěte více

HPE Aruba Networking: přístupové body Wi-Fi 7 řady 730

4. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Nové bezdrátové přístupové body řady 730 s Wi-Fi 7 představují komplexní IT řešení na okraj sítě, připravené pro implementaci technologií umělé inteligence. Nabízí bezpečné a výkonné připojení pro záznam a přenos dat pro trénink umělé inteligence a automatické vyvozování. Čtěte více

O důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Největším problémem umělé inteligence je špatná práce s daty, soudí podle průzkumu společnosti Salesforce analytici firem napříč světovými trhy. Téměř šest z deseti oslovených uživatelů AI tvrdí, že je obtížné získat od AI to, co zrovna potřebují, přičemž více než polovina respondentů tvrdí, že nedůvěřuje datům používaným k trénování dnešních systémů AI. Čtěte více

GFI Software integruje do prvních čtyř produktů umělou inteligenci

29. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Společnost GFI Software ohlásila integraci CoPilotu, komponenty postavené na generativní umělé inteligenci (GenAI), do svých čtyř klíčových produktů. CoPilot posiluje výkonnost těchto řešení směrem k vyšší intuitivnosti, efektivitě a flexibilitě s cílem pomoci koncovým zákazníkům lépe čelit bezpečnostním hrozbám a optimalizovat síťový provoz s využitím potenciálu AI. Čtěte více