Prodej AR/VR headsetů v 1. kvartále zpomaloval. Čekalo se na novinky

15. 6. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej řešení pro rozšířenou (AR) a virtuální (VR) realitu během prvního čtvrtletí roku 2023 výrazně zpomalil. Hlavními příčinami bylo zhoršení ekonomické situace, ale i očekávání příchodu headsetů nové generace. Prodej se ve sledovaném období meziročně propadl o 54,4 %.

Z produktového hlediska prodeji dominovaly řešení specializovaná na virtuální realitu (tvořila 96,2 % veškerých dodávek).

Téměř polovinu trhu (47,8 %) ovládla firma Meta, na záda ji však dýchalo Sony s headsetem PSVR 2 (tržní podíl 35,9 %). Další příčky obsadily firmy ByteDance (Pico) s podílem 6,1 % a DPVR a HTC s podíly pod dvě procenta.

„Navzdory současnému poklesu je doba AR a VR technologiím nakloněná, protože na trh vstupují noví hráči a další významní aktéři a novinky se očekávají v nejbližších týdnech a měsících,“ uvedl manažer výzkumu v IDC Jitesh Ubrani. „Poté, co se společnost Sony znovu stala hlavním konkurentem společnosti Meta, se všechny oči upírají na společnost Apple. Značná instalovaná základna stávajících produktů a služeb společnosti Apple jistě pomůže odlišit její náhlavní soupravu od ostatních dodavatelů AR/VR, i když zisk podílu společnosti Apple bude v nejbližší době omezený vzhledem zaměření na k profesionály a vysoké ceně.“

Navzdory přílivu nových hráčů je AR a VR trh stále v kritické fázi svého vývoje. „Je úžasné sledovat nové funkce a vlastnosti, které se objevují na náhlavních soupravách pro AR/VR, a přestože mohou zpočátku oslovit jen vybrané publikum, budou se vyvíjet a nakonec získají u uživatelů na významu,“ uvedl Ramon T. Llamas, ředitel výzkumu mobilních zařízení a AR/VR ve společnosti IDC. „Funkce jako sledování očí a senzory okolního prostředí, a potenciál zážitků a softwaru s umělou inteligencí - které jsou dnes v plenkách - se nakonec stanou všudypřítomnějšími a podnítí nové případy použití. I vedle náhlavních souprav, které přijdou na trh brzy, např. začátkem roku 2025, budou ty současné vypadat zastarale.“

Ačkoli VR headsety (tedy takové, které zakrývají zrak uživatele) trhu v současnosti dominují, náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu (s průhlednými nebo poloprůhlednými displeji) zaznamenaly v 1. čtvrtletí 2023 solidní růst, a to o 12,6 % oproti předchozímu roku. Trh táhly zjednodušené náhlavní soupravy od společností jako Nreal (nyní Xreal), které fungují jako externí displeje pro připojená zařízení. Pokročilejší náhlavní soupravy schopné současně určovat polohu, mapovat okolí a manipulovat s 3D objekty mezitím v průběhu čtvrtletí utrpěly, a to především kvůli problémům společnosti Microsoft.

Podobné články

Celosvětový prodej PC ve třetím čtvrtletí stoupl o 8,2 %

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové dodávky počítačů podle Gartneru dosáhly ve třetím čtvrtletí roku 2025 více než 69 milionů kusů, což představuje nárůst o 8,2 % oproti třetímu čtvrtletí roku 2024. Celkový růst byl poháněný primárně upgrady počítačů na Windows 11. Čtěte více

Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí rostl o 2,6 %

16. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej chytrých telefonů ve třetím kvartálu 2025 vzrostl podle informací společnosti IDC meziročně o 2,6 % na 322,7 milionu kusů. Trh se smartphony tak pokračoval v oživení, které bylo poháněno primárně prémiovým segmentem. K nákupům zákazníky motivovaly zejména inovativní formáty telefonů a dostupnější smartphony s podporou umělé inteligence. Čtěte více

Prodej počítačů ve třetím čtvrtletí 2025 vzrost téměř o 10 %

13. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
V souladu s prognózou IDC výsledky prodeje PC za třetí čtvrtletí letošního roku potvrdily pokračující dynamiku a pokračující stabilní obnovu starších PC. Podle předběžných výsledků se ve sledovaném období prodalo 75,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 9,4 %. Z globálního hlediska tak trh vykázal stabilní poptávku, a to navzdory stagnaci v Severní Americe. Čtěte více

Za herní periférie a příslušenství se letos utratí 20 miliard USD

8. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Omdia)
Celkové výdaje na herní periférie a příslušenství v roce 2025 podle výzkumu společnosti Omdia celosvětově překročí 20 miliard dolarů. Do roku 2030 se pak tato částka přiblíží dokonce 25 miliardám USD. Čtěte více