Budoucnost e-commerce: Všichni míří na internetová tržiště dominantních obrů

13. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Byznys eshopů se mění. Procházet jednotlivé specializované weby a na nich hledat zboží? Kdepak, to už je skoro minulost. Dnes už se neptáme, zda českému online retailu začnou dominovat marketplaces. Otázka je, kdy se to stane a komu se to povede.

Příchodu a budování marketplaces se nevyhneme

Amazon už v podstatě v Česku funguje, neboť z něj lze pohodlně objednávat z Německa. „Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou, třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68 % jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku,” uvedla Eva Knirschová, organizátorka Reshoperu, veletrhu a konference zaměřených na ecommerce.

Co to znamená pro české e-shopy? Zatím nic zásadního – dnes, zítra nebo za týden žádná radikální změna nenastane. Ta postupná změna je ale cítit již dlouho – trhu dominující e-shopy si ukusují stále větší část e-commerce obratu a strhávají na sebe pozornost. Elektronika se rovná Alza, nábytek je Bonami, a oblečení najdeme na Zalandu, About You nebo na Zootu. Ano, je to trochu přehnané, ale koho dnes napadne víc než jen hrstka největších e-shopů? „A pokud hledáme podle nejnižší ceny, skončíme většinou zas a znovu u těch největších, ti používají nástroje, které automaticky snižují cenu tak, aby konkurovala nejnižší ceně na trhu,” doplnila Eva Knirschová. Otázkou je, kteří velikáni se v marketplace přemění, kteří začnou na marketplaces prodávat a kolik jich situaci na trhu ustojí bez toho, aby museli dělat jedno či druhé.

Pomohou unikátní konkurenční výhody či vztah k zákazníkovi

Mezitím menší a střední e-shopy čeká cesta k nalezení unikátních výhod, díky kterým si zákazníky udrží. Namísto ceny to může být zboží, které velké e-shopy prodávat takřka nemohou, například na přání zakázku vyrobené či upravené produkty. Výhodou může být také silná a oblíbená značka, věrnostní programy, kvalitní zákaznická péče nebo kamenné prodejny a výdejní místa, bez kterých si stále část zákazníků neumí nákupy představit.

Samozřejmě, cestou může být i prodej na marketplaces, a soutěžit tak s ostatními prodejci na jedné platformě. V zahraničí už jsou v tomto marketplaces mnohem dále, umožňují prodejcům pracovat s tzv. sponsored product ads, tedy s reklamou, která produkty prodejce zviditelní nebo posune na lepší místo ve vyhledávání. Z velkých e-shopů se tak přeměnou na marketplace stávají platformy, které generují stále větší zisk právě z reklamy.

Problémem, který zatím prodejcům přináší jen Amazon, je postupná snaha znepřístupňovat svůj marketplace nejen některým e-shopům, ale i značkám. „Pokud se konkrétní zboží dobře prodává a není dostatečně unikátní, může si jej Amazon začít vyrábět sám, například v Číně, a původního výrobce ze své platformy vyloučit. Je otázkou, zda tento přístup časem nezačnou využívat i jiné marketplaces,” dodala Knirschová.

Štítky: 

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více