Budoucnost e-commerce: Všichni míří na internetová tržiště dominantních obrů

13. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Byznys eshopů se mění. Procházet jednotlivé specializované weby a na nich hledat zboží? Kdepak, to už je skoro minulost. Dnes už se neptáme, zda českému online retailu začnou dominovat marketplaces. Otázka je, kdy se to stane a komu se to povede.

Příchodu a budování marketplaces se nevyhneme

Amazon už v podstatě v Česku funguje, neboť z něj lze pohodlně objednávat z Německa. „Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou, třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68 % jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku,” uvedla Eva Knirschová, organizátorka Reshoperu, veletrhu a konference zaměřených na ecommerce.

Co to znamená pro české e-shopy? Zatím nic zásadního – dnes, zítra nebo za týden žádná radikální změna nenastane. Ta postupná změna je ale cítit již dlouho – trhu dominující e-shopy si ukusují stále větší část e-commerce obratu a strhávají na sebe pozornost. Elektronika se rovná Alza, nábytek je Bonami, a oblečení najdeme na Zalandu, About You nebo na Zootu. Ano, je to trochu přehnané, ale koho dnes napadne víc než jen hrstka největších e-shopů? „A pokud hledáme podle nejnižší ceny, skončíme většinou zas a znovu u těch největších, ti používají nástroje, které automaticky snižují cenu tak, aby konkurovala nejnižší ceně na trhu,” doplnila Eva Knirschová. Otázkou je, kteří velikáni se v marketplace přemění, kteří začnou na marketplaces prodávat a kolik jich situaci na trhu ustojí bez toho, aby museli dělat jedno či druhé.

Pomohou unikátní konkurenční výhody či vztah k zákazníkovi

Mezitím menší a střední e-shopy čeká cesta k nalezení unikátních výhod, díky kterým si zákazníky udrží. Namísto ceny to může být zboží, které velké e-shopy prodávat takřka nemohou, například na přání zakázku vyrobené či upravené produkty. Výhodou může být také silná a oblíbená značka, věrnostní programy, kvalitní zákaznická péče nebo kamenné prodejny a výdejní místa, bez kterých si stále část zákazníků neumí nákupy představit.

Samozřejmě, cestou může být i prodej na marketplaces, a soutěžit tak s ostatními prodejci na jedné platformě. V zahraničí už jsou v tomto marketplaces mnohem dále, umožňují prodejcům pracovat s tzv. sponsored product ads, tedy s reklamou, která produkty prodejce zviditelní nebo posune na lepší místo ve vyhledávání. Z velkých e-shopů se tak přeměnou na marketplace stávají platformy, které generují stále větší zisk právě z reklamy.

Problémem, který zatím prodejcům přináší jen Amazon, je postupná snaha znepřístupňovat svůj marketplace nejen některým e-shopům, ale i značkám. „Pokud se konkrétní zboží dobře prodává a není dostatečně unikátní, může si jej Amazon začít vyrábět sám, například v Číně, a původního výrobce ze své platformy vyloučit. Je otázkou, zda tento přístup časem nezačnou využívat i jiné marketplaces,” dodala Knirschová.

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více