Konec diskriminace v Evropě? V EU končí geo-blocking pro e-shopy

4. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a dTest)
V pondělí 3. 12. 2018 nabylo účinnosti nové nařízení Evropské komise o tzv. geo-blockingu. Žádný evropský internetový obchod by tak již neměl odmítnout objednávku spotřebiteli jen proto, že nakupuje z jiného státu Unie či k platbě využívá české platební karty. Nově by ani nemělo docházet k automatickému přesměrování mezi národními verzemi e-shopů.

Na druhou stranu však nemohou zákazníci očekávat doručení zboží po celé Evropě z jakéhokoli internetového obchodu. O tom, kam bude zboží zasílat, rozhoduje nadále pouze obchodník.

Nové nařízení mění některá zažitá pravidla, která umožňovala evropským e-shopům odmítat automaticky zákazníky z jiných států EU. Ode dneška dochází ke změně a žádný internetový obchod by neměl bránit jakémukoli spotřebiteli z Unie v provedení objednávky,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška a dodal: „Současně je ale třeba si uvědomit, že nařízení v žádném případě nepřináší povinnost dodávat zboží komukoli kdekoli v EU. Obchodníci musí zachovat stejná pravidla pro všechny, ale pokud doručují zboží například pouze po ČR, rozhodně nemusí odeslat balíček do Francie. Nakupující z Francie si jej ale může vyzvednout v Česku.“ Nařízení o geo-blockingu se dotýká tří hlavních oblastí. Prodeje zboží a služeb, přístupu k internetovým stránkám e-shopu a nepřípustnosti diskriminace plateb.

Při prodeji zboží tedy obchodník nesmí omezovat objednávku jen na základě jejího provedení z jiného státu EU. Zákazník si tedy může objednat zboží na adresu, na kterou prodávající nabízí doručení. U služeb, mimo stanovené výjimky, pak musí prodávající umožnit stejné podmínky pro všechny uživatele v rámci Unie. A to jak u těch poskytovaných elektronicky (hosting), tak i u těch v konkrétní lokaci (vstupenka na koncert, do zábavního parku či na sportovní utkání).

Druhý významný bod nařízení, tedy přístup k internetovým stránkám, znamená především zákaz automatického přesměrování. „Dosud se mohlo zákazníkům stát, že je na základě jejích místa připojení k internetu e-shop automaticky přesměroval na lokální webové stránky. Tedy pokud chtěl spotřebitel z Čech nakoupit na německé verzi e-obchodu, nebylo mu to umožněno a byl rovnou odkázán na český web. To je ode dneška možné pouze s aktivním souhlasem nakupujícího,“ upřesnil Jan Vetyška.

Posledním bodem, kterému se nařízení věnuje, je zákaz diskriminace plateb. To v praxi znamená, že jestliže obchodník přijímá finanční prostředky skrze určitou platební metodu, nesmí ji odmítat opět na základě toho, odkud je platba provedena. „Jestliže obchodník přijímá platební karty, nemůže si vybírat, že bude akceptovat pouze ty lokální. Německý e-shop tedy musí přijmout českou platební kartu v případě, že jde o stejného vydavatele (Visa, Mastercard), jakého mohou uplatnit zákazníci z Německa.

Nařízení tedy přináší pro zákazníky nové pozitivní změny a odbourá některá omezení. Nadále ale nemohou nakupující automaticky očekávat dodání zboží z jakéhokoli e-shopu v EU, jak bylo v některých případech chybně prezentováno.

K novému nařízení se vyjádřil také Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest: „E-shopy z jiných členských zemí Evropské unie již nesmí českým spotřebitelům blokovat nebo omezovat přístup. Zákaz platí rovněž pro automatické přesměrování na verzi webu určenou pro zákazníky z jiné země, kde byly často i výrazně vyšší ceny.“ Výzkum Evropské komise prováděný formou náhodných nákupů v oblasti e-komerce ukázal, že nějakou formu geoblokace užívá přes 60 % obchodníků v Evropské unii. Nařízení by mělo tuto situaci značně vylepšit. „Nová právní úprava bohužel nedopadá na audiovizuální sektor, takže televizní vysílání stále může být blokováno. Na úplné odstranění bariér si tak budeme muset ještě nějakou chvíli počkat,“ uzavřel Lukáš Zelený.

Štítky: 

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více