Infografika: Jak zákazníci vybírají e-shop? Podle informací, skladové dostupnosti a dopravy zdarma

9. 1. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Mezi nejdůležitější vlastnosti internetových obchodů patří podle výzkumu společnosti Mediaresearch kvalitně popsané technické informace o produktech a dostupnost zboží skladem. Pro výběr online obchodu využívá nadpoloviční většina zákazníků srovnávače zboží.

Při výběru zboží v e-shopu považují internetoví uživatelé za zásadní, aby stránka produktu obsahovala kvalitně popsané technické informace. Na druhém místě je pro zákazníky důležitá dostupnost zboží skladem, která zajistí včasnou dodávku objednávky, a na třetím pak doprava zdarma. Dalšími důležitými atributy při výběru e-shopu jsou nejlevnější ceny, kvalitní zobrazení zboží (například fotografie produktu, jeho otočení v prostoru a tak dále) a dobrá struktura vyhledávání v obchodu, aby se uživatel snadno zorientoval.

Velmi oblíbené jsou u českých internetových uživatelů srovnávače zboží, jejichž příkladem jsou například Heureka.cz nebo Zbozi.cz. Dvě třetiny zákazníků je využívají vždy nebo u většiny svých nákupů online.

Platbu za zboží objednané online lidé preferují vyřizovat bankovním převodem (27 %), hned druhou nejvyužívanější metodou je pak použití platební karty (ve čtvrtině případů) a 24 % uživatelů využívá dobírku. Pouze 12 % lidí dává přednost osobnímu převzetí zboží na pobočce obchodu.

Negativně uživatelé vnímají povinnou registraci před dokončením objednávky: dvěma třetinám lidí tento požadavek nevyhovuje a 13 % z nich dokonce od nákupů odradí.

Poměrně důležitým prvkem e-shopů se podle výzkumu Mediaresearch ukazují být také odborné certifikáty: díky nim e-shop u většiny zákazníků budí pozitivní dojem, ačkoli na výběr online obchodu nemají přímý vliv. Na certifikáty dá při výběru konkrétního obchodu 23 % uživatelů.

Dotazovaní odpovídali také na otázku, jaké mají podle nich e-shopy výhody oproti kamenným obchodům. Nejvíce oceňují možnost snadného srovnání nabídek jednotlivých online obchodů, úsporu času, možnost objednání zboží kdykoliv, pohodlné dodání a výhodnější ceny.

Mezi nadstandardní služby, které by uživatelé rádi v e-shopech využívali v budoucnu, patří prodloužená záruka na zboží, odvoz starého spotřebiče nebo okamžitá expedice (například kurýrem).

Výsledky pocházejí z výzkumu E-Commerce 2014, který pro Asociaci pro elektronickou komerci pravidelně provádí společnost Mediaresearch. Výzkum proběhl na Českém národním panelu a zúčastnilo se ho 1 730 respondentů z aktivní internetové populace.

Štítky: 

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více