Obrat českých e-shopů letos dosáhne 67 miliard

14. 10. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Útraty Čechů na internetu v letošním roce opět stoupají. Odhadovaný obrat internetových obchodů vzroste meziročně o více než 16 % a dosáhne hranice 67 miliard. I nadále je nejoblíbenějším sortimentem na internetu elektronika, významně však mezi zákazníky posílil zájem o kategorie kosmetika nebo oblečení a móda.

Nedílnou součástí e-commerce trhu se stal také segment mobilních nákupů - přístupy z mobilních zařízení tvoří už více než pětinu celkové návštěvnosti.

Internetový prodej stále roste

Internet opět o něco více ukrojil svůj podíl na celkovém obratu maloobchodu. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí už téměř sedmi procenty. „Odhadovaný obrat internetových obchodů v letošním roce vzroste zhruba o 16 procent. Očekáváme, že překročí hranici 67 miliard,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Dlouhodobě nejoblíbenějším sortimentem na internetu je elektronika, jejíž podíl tvoří téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku neroste. Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou například Kosmetika a zdraví (29 %), Oblečení a móda (15 %), novinkou je také stále častější nákup potravin online.

Údaje Heureky také potvrdily zpomalování tempa růstu počtu e-shopů. „Aktuální počet e-shopů na českém trhu je 37 200. Trendem se stává především posilování pozic silných hráčů a malých specializovaných e-shopů,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Mobilní nákupy jsou současnost, ale především budoucnost

Více než dvojnásobný nárůst zaznamenala meziročně mobilní návštěvnost. „Aktuálně už přístupy z mobilních zařízení tvoří více než pětinu celkové návštěvnosti,“ řekl Tomáš Braverman. Častou bariérou pro kompletní dokončení nákupu na mobilním zařízení je nepřehledné zobrazování stránek, špatné zobrazování nabídky a také obecná nedůvěra v mobilní platby. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.

Kvalitnější e-shopy, spokojenější zákazníci

Kvalita e-shopů roste. Dokazuje to rostoucí spokojenost českých zákazníků s e-shopy. „Ačkoliv nejde o dramatické zvýšení, vzrostlo průměrné hodnocení služeb e-shopů v programu Ověřeno zákazníky na 96,6 %. Znamená to, že nákup v daném e-shopu by doporučilo přes 96 % zákazníků, kteří v něm nakoupili,“ vysvětlil Tomáš Braverman. V průměru jsou zákazníci nejvíce spokojeni s úrovní komunikace e-shopů, naopak největší rezervy mají obchody v přehlednosti a uspořádání.

Před nákupem se Češi naučili pročíst si recenze a hodnocení ostatních uživatelů, a na jejich základě si vybrat důvěryhodný e-shop. Stále častěji však po nákupu aktivně recenze sami píší. „Na Heurece už je ohodnocen téměř každý třetí nákup, a jen za první pololetí udělili zákazníci přes dva miliony hodnocení a recenzí,“ doplnil Tomáš Braverman. Kromě recenzí obchodů mohou zákazníci na Heurece přidávat také recenze k více než 10 miliónům produktů, které jsou aktuálně v katalogu Heureky k nalezení, což je nejvíce na českém internetu.

Sbohem, dobírko!

Stejně jako vloni, také letos byla mezi zákazníky nejrozšířenější platba dobírkou, kterou využívalo téměř 40 % zákazníků. Její obliba však dlouhodobě klesá, jen od loňska klesla o 14 %. Zájem naopak roste o platby v místě osobního odběru, které využívá už téměř třetina zákazníků. „Za tímto trendem stojí mimo jiné i masivní nárůst počtu kamenných výdejen e-shopů a dalších odběrných míst. Navíc zboží, které nakoupili online, mají zákazníci pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Tento způsob nákupu je velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je Čechům blízké,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Varianta osobního odběru je také často volena především z důvodu ceny, bývá to nejlevnější typ dopravy. „Doprava zdarma je pro zákazníky zajímavou nabídkou, a proto se i letos Heureka rozhodla pořádat Den dopravy zdarma. Vloni při něm zákazníci utratili za jediný den více než 180 miliónů korun,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více