Infografika: Cena dopravy za zboží u zákazníků hraje velkou roli

19. 2. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK)
Až polovina respondentů výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je při nákupu na internetu ochotna hledat e-shop, který nabízí dopravu zboží zdarma. A téměř třetina respondentů preferuje osobní odběr (31 %).

Podle APEKu přitom až 97 % nakupujících v e-shopu je spokojeno s doručením zboží zakoupeného přes internet. Nejčastějším kritériem výběru dopravce při nákupu na internetu je nejnižší cena (31 %), služby nabízené dle konkrétní objednávky (24 %) a předchozí zkušenosti (23 %).

„Pokud u malých zásilek lidé považují za nejpřijatelnější cenu za doručení do 50 Kč a připlácet si chtějí pouze za expresní doručení, je vidět, že případná doprava zdarma může u e-shopů znamenat podstatnou konkurenční výhodu,“ řekl Jan Vetyška z APEKu.


Ochota zákazníků připlácet si za lepší služby se projevuje i u komfortního doručování větších zásilek. Za myčky, sporáky, pračky a lednice včetně výnosu do patra, odvozu odpadu a instalace zákazníci v 50 % případů ochotně zaplatí až 300 Kč, v 27 % až 500 Kč.

Jestliže mají spotřebitelé uvést nějakou negativní zkušenost související s dopravou zboží zakoupeného v internetovém obchodě, 44 % z nich se s žádnou takovou vůbec nesetkalo.

Kvalitě doručovacích služeb by nicméně určitě prospělo napravení některých citovaných problémů při doručení. 18 % nakupujících jako druhou nejčastější komplikaci (po pokusu o fingované doručení), se kterou se v průběhu roku 2013 setkali, uvádí doručení zboží v jiný než dohodnutý čas. Dalších 14 % nejvíc vnímá chybějící oznámení pomocí SMS či e-mailu, 12 % pozdní doručení po avizovaném termínu, 11 % poničený obal zásilky (pouze ve 3 % poničené samotné zboží) a osm procent neochota pomoci se zásilkou až do bytu.

Co se ceny týče, v 48 % převládá ochota platit za doručení od 51 do 100 Kč a v 35 % jsou zákazníci ochotni platit do padesáti korun. U rychlejšího doručení, tedy do následujícího pracovního dne, je 31 % lidí ochotno zaplatit 101 až 150 Kč, 41 % částku 51 až 100 Kč.

Platbu kartou při doručení využívá pouze 16 % zákazníků, výjimečně 20 %. 34 % zákazníků vůbec nemá potřebu tento způsob platby využívat a je zajímavé i to, že zhruba 13 % dotazovaných o této možnosti neví, ale ani ji neplánuje využít.

V souvislosti s tím, že 49 % lidí vůbec neví, jak fungují nové automaty na výdej zboží (a 15 % to sice ví, ale služba je neláká) by se skoro dalo říci, že zákazníci mají více v oblibě tradiční způsoby doručení zboží a novoty je příliš nelákají (pouze 6 % lidí výdejní automaty využilo).

Ne zcela jasno mají lidé i v otázce využití dodání ve stanovený čas s přesností na 2 až 3 hodiny. 27 % by tuto možnost využívalo častěji, kdyby byla nabízena. Ale 22 % ví, že to možné je, ale nemá potřebu tuto možnost využívat. Při rozhodování o nákupu pak doba doručení hraje v 50 % roli pouze podle toho, o jakou objednávku jde, tedy zda je potřeba zboží rychle získat.

Výzkum pro APEK uskutečnil Mediaresearch prostřednictvím internetového sběru od respondentů z ČNP (Českého národního panelu) v době od 20. ledna 2014 do 22. ledna 2014. Analýza byla uskutečněna na vzorku 1 079 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů

17. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální výdaje na ICT produkty a služby letos podle Gartneru meziročně vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů. Mezi hlavní hybatele vývoje aktuálně podle studie patří umělá inteligence a omezování výdajů kvůli nejisté ekonomické situaci. Čtěte více