Využívání počítačů a internetu v ČR

3. 4. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČTÚ)
Počítač využívá téměř 80 % respondentů, internet pak 76 %. Počítačům věnují uživatelé v průměru 20 hodin týdně, internetu 17. Tyto a další informace vyplynuly z výzkumu ČTU, který probíhal mezi obyvateli ČR staršími 15 let.
Zdroj: Sxc.hu

Dvě třetiny lidí využívají internet s denní či téměř denní frekvencí. Život bez něj si neumí představit 63 % uživatelů.

Podíl uživatelů počítače i internetu se mírně zvyšuje s růstem velikosti místa bydliště. Tomuto trendu se ovšem vymykají nejmenší obce do 999 obyvatel. V nich je mírně vyšší počet uživatelů než v obcích větších.

Výsledky výzkumu potvrzují, že e-maily (a SMS) vytlačily klasické dopisy. Většina lidí také přesunula na internet i hledání v jízdních řádech, domácích mapách, slovnících nebo encyklopediích a sleduje na něm i předpovědi počasí. Naopak v klasické podobě zůstává pro většinu lidí sledování televize a rozhlasu, stejně jako hledání informací o jejich programu, nebo také čtení zpráv, zájmových časopisů, seznamování se s novými přáteli i partnery či hledání v telefonních seznamech.

Nejčastěji je internet využíván doma (72 %), v práci jej využívá 29 % lidí.

Nejvyužívanější činností na internetu je e-mail, který využívá 96 % uživatelů, druhou nejrozšířenější činností je vyhledávání informací (přes 90 %). Sociální sítě se velmi rychle probojovaly na páté místo mezi aktivitami na internetu.

Naopak nakupování je aktivitou, které se věnuje velký počet respondentů, ale s nižší frekvencí. Pouhá necelá čtvrtina na internetu vůbec nenakupuje.

Uživatelé zabezpečují své počítače nejčastěji prostřednictvím časté aktualizace antiviru (78 %), druhou nejrozšířenější obranou (60 %) je „neplatit na internetu kreditní kartou“. Mladí respondenti častěji jako obranu volí používání více e-mailových účtů, více identit, používání různých hesel k různým účtům. Nejstarší uživatelé se naopak častěji brání tím, že nenakupují prostřednictvím internetu.

Uživatelé v průměru za připojení domácnosti k internetu utratí 430 Kč měsíčně. Průměrný měsíční výdaj za mobilní připojení je nižší. Uživatelé za něj v průměru utratí 293 Kč.

Během posledních dvou let změnilo poskytovatele internetového připojení 13 % uživatelů, z toho 1 % změnilo poskytovatele více než jedenkrát. Při výběru internetového připojení jsou nejdůležitějšími parametry cena a spolehlivost. Cenu považuje 70 % uživatelů za rozhodně důležitou a spolehlivost považuje za rozhodně důležitou 69 %. Rychlost je nejdůležitější pro nejmladší uživatele.

Štítky: 

Podobné články

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů

17. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální výdaje na ICT produkty a služby letos podle Gartneru meziročně vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů. Mezi hlavní hybatele vývoje aktuálně podle studie patří umělá inteligence a omezování výdajů kvůli nejisté ekonomické situaci. Čtěte více

Celosvětový prodej PC ve druhém kvartálu vzrostl o 4,4 %

14. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální prodej osobních počítačů podle společnosti Gartner ve druhém čtvrtletí roku 2025 vzrostl o 4,4 % na 63 milionů kusů. Růst prodeje podpořila zvýšená tvorba skladových zásob v USA kvůli nejistotě ohledně cel, dále pak i upgrady počítačů na nová zařízení s Windows 11, prodej notebooků s podporou AI i poptávka ve vzdělávacím sektoru. Čtěte více