Podle čeho na internetu nakupují Češi

22. 10. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Gemius)
Více než polovina českých internetových uživatelů má ráda nakupování. K nakupování mají mnohem pozitivnější přístup ženy nežli muži. Celkem 60 % žen miluje nebo má rádo nakupování. Skupina mužů, kteří mají na nakupování stejný názor, je o 20 % menší. Vyplývá ze studie E-commerce 2012.

Počet českých uživatelů internetu, kteří již nakupovali online, neustále roste. V roce 2012 jich nakupovalo na internetu 90 %, tedy o 6 % více než před dvěma lety. Čeští uživatelé internetu, kteří se zúčastnili studie, používají internet velmi často. 92% z nich se připojuje k internetu denně nebo téměř každý den a 6% několikrát týdně.

Nejznámějšími službami e-commerce mezi českými internetovými uživateli jsou Aukro.cz, Heureka.cz, Alza.cz a Slevomat.cz. Tyto názvy služeb uvedlo v dotazníku jako první odpověď (spontánní povědomí) nejvíce respondentů. Aukční portál Aukro.cz uvedlo v dotazníku 10,3% českých internetových uživatelů, srovnávač cen Heureka.cz 8,5% respondentů, internetový obchod Alza.cz 3,3% a slevový portál Slevomat.cz 2,6%.

Proč se internetoví uživatelé z ČR rozhodli pro online nákup?

Výsledky studie potvrzují, že uživatelé internetu nakupují online nejen proto, aby ušetřili peníze, ale také proto, že online služby jsou dostupné kdykoliv a nabízí doručení zboží domů, což jim pomůže ušetřit čas.

Úspora času je pro internetové uživatele velmi důležitým faktorem, který berou v potaz při nakupování přes internet. Více než polovina respondentů již někdy použila srovnávač cen a téměř třetina slevový portál.

Proč zákazník nedokončí nákup?

Podle studie velká část internetových uživatelů začne něco na internetu nakupovat, ale nakonec se rozhodne od svého záměru ustoupit a to z mnoha důvodů. Téměř tři čtvrtiny českých internetových uživatelů již někdy alespoň jednou nedokončily nákup přes internet. Pouze 13% respondentů vždy dokončilo zahájený nákup. Pokud se jedná o výběr služby, prostřednictvím které se uživatelé rozhodnou nakoupit na internetu, tak většina uživatelů (téměř dvě třetiny) nejdříve porovnává nabídky různých obchodů a následně si vybírá tu nejlepší z nich.

Oproti tomu 18% českých internetových uživatelů vždy nakupuje ve stejném e-shopu. Toto poměrně vysoké procento uživatelů svědčí o tom, že pokud nějaká služba zákazníkům vyhovuje a splňuje jejich požadavky, tak se k ní budou rádi vracet. Studie E-commerce přináší informace o tom, jaké produkty se nejlépe prodávají prostřednictvím jednotlivých služeb e-commerce.

Problémy při nakupování

Při nákupu v e-shopech nejvíce vadila internetovým uživatelům dlouhá doba doručení zboží. Uvedlo ji 18 % respondentů, kteří již někdy nakupovali v e-shopech. Oproti tomu při nákupu prostřednictvím slevových portálů a agregátorů slev to byl nedostatek důležitých informací během nakupování (o obchodu, produktu, transakci atd.). Tento problém uvedlo 15 % českých internetových uživatelů, kteří alespoň jednou nakoupili prostřednictvím portálu hromadného nakupování. Studie E-commerce se v letošním roce poprvé zaměřila na znalost QR kódů mezi českými uživateli internetu. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že povědomí o QR kódech se v ČR stále zvyšuje. Více než polovina uživatelů, kteří znají QR kódy, slyšela o možnosti nakupovat prostřednictvím QR kódů.

Štítky: 

Podobné články

Celosvětový prodej PC ve třetím čtvrtletí stoupl o 8,2 %

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové dodávky počítačů podle Gartneru dosáhly ve třetím čtvrtletí roku 2025 více než 69 milionů kusů, což představuje nárůst o 8,2 % oproti třetímu čtvrtletí roku 2024. Celkový růst byl poháněný primárně upgrady počítačů na Windows 11. Čtěte více

Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí rostl o 2,6 %

16. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej chytrých telefonů ve třetím kvartálu 2025 vzrostl podle informací společnosti IDC meziročně o 2,6 % na 322,7 milionu kusů. Trh se smartphony tak pokračoval v oživení, které bylo poháněno primárně prémiovým segmentem. K nákupům zákazníky motivovaly zejména inovativní formáty telefonů a dostupnější smartphony s podporou umělé inteligence. Čtěte více

Prodej počítačů ve třetím čtvrtletí 2025 vzrost téměř o 10 %

13. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
V souladu s prognózou IDC výsledky prodeje PC za třetí čtvrtletí letošního roku potvrdily pokračující dynamiku a pokračující stabilní obnovu starších PC. Podle předběžných výsledků se ve sledovaném období prodalo 75,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 9,4 %. Z globálního hlediska tak trh vykázal stabilní poptávku, a to navzdory stagnaci v Severní Americe. Čtěte více

Za herní periférie a příslušenství se letos utratí 20 miliard USD

8. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Omdia)
Celkové výdaje na herní periférie a příslušenství v roce 2025 podle výzkumu společnosti Omdia celosvětově překročí 20 miliard dolarů. Do roku 2030 se pak tato částka přiblíží dokonce 25 miliardám USD. Čtěte více