Podle čeho na internetu nakupují Češi

22. 10. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Gemius)
Více než polovina českých internetových uživatelů má ráda nakupování. K nakupování mají mnohem pozitivnější přístup ženy nežli muži. Celkem 60 % žen miluje nebo má rádo nakupování. Skupina mužů, kteří mají na nakupování stejný názor, je o 20 % menší. Vyplývá ze studie E-commerce 2012.

Počet českých uživatelů internetu, kteří již nakupovali online, neustále roste. V roce 2012 jich nakupovalo na internetu 90 %, tedy o 6 % více než před dvěma lety. Čeští uživatelé internetu, kteří se zúčastnili studie, používají internet velmi často. 92% z nich se připojuje k internetu denně nebo téměř každý den a 6% několikrát týdně.

Nejznámějšími službami e-commerce mezi českými internetovými uživateli jsou Aukro.cz, Heureka.cz, Alza.cz a Slevomat.cz. Tyto názvy služeb uvedlo v dotazníku jako první odpověď (spontánní povědomí) nejvíce respondentů. Aukční portál Aukro.cz uvedlo v dotazníku 10,3% českých internetových uživatelů, srovnávač cen Heureka.cz 8,5% respondentů, internetový obchod Alza.cz 3,3% a slevový portál Slevomat.cz 2,6%.

Proč se internetoví uživatelé z ČR rozhodli pro online nákup?

Výsledky studie potvrzují, že uživatelé internetu nakupují online nejen proto, aby ušetřili peníze, ale také proto, že online služby jsou dostupné kdykoliv a nabízí doručení zboží domů, což jim pomůže ušetřit čas.

Úspora času je pro internetové uživatele velmi důležitým faktorem, který berou v potaz při nakupování přes internet. Více než polovina respondentů již někdy použila srovnávač cen a téměř třetina slevový portál.

Proč zákazník nedokončí nákup?

Podle studie velká část internetových uživatelů začne něco na internetu nakupovat, ale nakonec se rozhodne od svého záměru ustoupit a to z mnoha důvodů. Téměř tři čtvrtiny českých internetových uživatelů již někdy alespoň jednou nedokončily nákup přes internet. Pouze 13% respondentů vždy dokončilo zahájený nákup. Pokud se jedná o výběr služby, prostřednictvím které se uživatelé rozhodnou nakoupit na internetu, tak většina uživatelů (téměř dvě třetiny) nejdříve porovnává nabídky různých obchodů a následně si vybírá tu nejlepší z nich.

Oproti tomu 18% českých internetových uživatelů vždy nakupuje ve stejném e-shopu. Toto poměrně vysoké procento uživatelů svědčí o tom, že pokud nějaká služba zákazníkům vyhovuje a splňuje jejich požadavky, tak se k ní budou rádi vracet. Studie E-commerce přináší informace o tom, jaké produkty se nejlépe prodávají prostřednictvím jednotlivých služeb e-commerce.

Problémy při nakupování

Při nákupu v e-shopech nejvíce vadila internetovým uživatelům dlouhá doba doručení zboží. Uvedlo ji 18 % respondentů, kteří již někdy nakupovali v e-shopech. Oproti tomu při nákupu prostřednictvím slevových portálů a agregátorů slev to byl nedostatek důležitých informací během nakupování (o obchodu, produktu, transakci atd.). Tento problém uvedlo 15 % českých internetových uživatelů, kteří alespoň jednou nakoupili prostřednictvím portálu hromadného nakupování. Studie E-commerce se v letošním roce poprvé zaměřila na znalost QR kódů mezi českými uživateli internetu. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že povědomí o QR kódech se v ČR stále zvyšuje. Více než polovina uživatelů, kteří znají QR kódy, slyšela o možnosti nakupovat prostřednictvím QR kódů.

Štítky: 

Podobné články

Prodej serverů raketově roste

4. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle IDC dosáhl trh se servery v prvním čtvrtletí letošního roku rekordních tržeb 95,2 miliardy USD a vykázal tak vůbec nejvyšší meziroční kvartální tempo růstu v historii (134,1%). V souladu s dosavadním vývojem IDC odhaduje, že za celý rok se hodnota trhu vyšplhá až na 366 miliard USD (meziroční nárůst o 44,6%). Hlavním tahounem růstu jsou GPU servery. Čtěte více

Trh s rozšířenou a virtuální realitou v 1. čtvrtletí vzrostl o 18 %

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s náhlavními soupravami pro rozšířenou a virtuální realitu zaznamenal podle společnosti IDC v prvním čtvrtletí letošního roku výrazné oživení a meziročně vzrostl o 18,1 %. V čele tohoto oživení stála společnost Meta, která získala 50,8 % trhu. Čtěte více

Prodej bezdrátových síťových prvků v prvním čtvrtletí 2025 vzrostl o 10,6 %

23. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s bezdrátovými sítěmi (WLAN) pro podniky podle IDC v prvním čtvrtletí roku 2025 meziročně vzrostl o 10,6 % a dosáhl hodnoty 2,3 miliardy dolarů. Čtěte více

Prodej tiskáren a multifunkcí v prvním čtvrtletí vzrostl o 2,7 %

18. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej tiskáren a multifunkcí během prvního letošního kvartálu podle údajů společnosti IDC meziročně vzrostl o 2,7 % na 19,4 milionu zařízení. V tržbách na druhou stranu trh ve stejném období klesl o 3,2 % na devět miliard dolarů. Čtěte více