Analýzy

Trh s elektrem v ČR a SR ve 2. čtvrtletí 2012

Podle výzkumu GfK Temax se celková hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice ve 2. čtvrtletí roku 2012 snížila o 10 % oproti stejnému období předcházejícího roku. Na Slovensku trh klesl o 7 %.

Pavel Gregor
Zdroj: GfK
  • 20. 8. 2012
  • 6 min
Trh s elektrem v ČR a SR ve 2. čtvrtletí 2012

V ČR k dvouciferným poklesům došlo v segmentech informačních technologií, spotřební elektroniky a kancelářské techniky. Naopak sektory malých a velkých domácích spotřebičů zaznamenaly mírný nárůst.

Najvýraznejší medziročný nárast zaznamenal na Slovensku sektor fota. Pozitívny vývoj tiež vykazovali telekomunikácie a kancelárska technika. Naopak k výrazným poklesom došlo na trhu spotrebnej elektroniky a informačnej technológie.

Malé domácí spotřebiče

Společně s kategorií velkých domácích spotřebičů zůstávají malé domácí spotřebiče v kladných číslech. Trh v druhém čtvrtletí letošního roku rostl o 2,3 %. Tento nárůst je stále tvořen především růstem průměrné ceny, což je dáno nárůstem prodeje spotřebičů s vyšší cenou, zejména kávovarů, kuchyňských robotů a mixérů a vysavačů. Tyto tři produktové skupiny jsou z hlediska nárůstu trhu nejdůležitějšími skupinami v kategorii malých domácích spotřebičů.

Trh malých domácich spotrebičov zaznamenal v SR v porovnaní s minulým rokom v druhom štvrťroku mierny nárast. Trh rástol predovšetkým preto, že sa zvýšil predaj drahších spotrebičov – vysávače, kávovary – ktoré vykazujú dlhodobý nárast predaja, kuchynské roboty a mixéry, ktoré tiež patria medzi tri najsilnejšie skupiny a ťahajú trh malých domácich spotrebičov.

Velké domácí spotřebiče

Ve druhém čtvrtletí roku 2012 rostl sektor velkých domácích spotřebičů o 0,6 % v hodnotě. Internetový prodej rostl i nadále zatím co tradiční prodeje byly v prodejní hodnotě mírně negativní. Pouze kategorie pračky vykázala pokles v hodnotě, ale v kusovém vyjádření rostla. Volně stojící spotřebiče obecně zaznamenaly nižší růst než vestavné spotřebiče, které pokračovaly v růstu i ve 2. čtvrtletí roku 2012.

Ve druhom kvartály roku 2012 trh v SR mierne poklesol v hodnote o 1,4%. Internet rástol, zatiaľ čo klasický predaj klesal. Vstavané spotrebiče pokračovali v raste tak v kusoch ako aj v hodnote. V rámci kategórií rástli umývačky riadu, vstavané varné dosky a odsávače pár. Najväčší prepad v predajné hodnote sme zaznamenali u mrazničiek.

Informační technologie

Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zaznamenaly prodeje IT sektoru razantní pokles. Tempo poklesu v tomto období dosáhlo hodnoty 20 %. Tento negativní vývoj je možné připsat zejména prudkému propadu v prodejích přenosných počítačů. Jako do značné míry konkurenční produkt pro přenosné počítače, zejména pak pro netbooky, se ukazují tablety. Ty jsou jedinou skupinou, která meziročně roste. Prodeje monitorů bez TV tuneru zaznamenaly v meziročním srovnání také pokles, i když rozhodně ne tak výrazný jako v případě přenosných počítačů. K celkovému útlumu přispívají vysokou měrou také stolní počítače. Všechny hlavní segmenty trhu zároveň zaznamenávají pokles průměrných cen, i když ne v takové míře jako během roku 2011.

V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku klesá v SR trh s informačnými technológiami ešte rýchlejšie ako v prvom kvartály roku 2012. Z hľadiska hodnoty činí tento prepad 15 %. Negatívny prepad je zjavný hlavne na trhu prenosných počítačov. Trh stolných počítačov a monitorov je podobne v nepriaznivej situácii. Tablety, ktoré sú jedinou rastúcou produktovou skupinou do istej mieri chránia celý IT trh pre ešte väčším prepadom. Došlo aj k poklesu priemernej ceny naprieč celým sektorom.

Spotřební elektronika

Ve druhém čtvrtletí roku 2012 se obrat sektoru spotřební elektroniky snížil ve sledovaných distribučních kanálech o 15 % oproti stejnému období roku předcházejícího. Žádná kategorie ve spotřební elektronice nevykazuje meziroční nárůst. Oproti minulým rokům je i nižší cenová eroze. Klíčová kategorie, televizory, má v kusech jen mírný pokles. Ve struktuře televizorů je dominantní LED segment a výraznou váhu mají i přístroje s přístupem na internet. U ostatních kategorií existují rostoucí subsegmenty – Blu-ray přehrávače, domácí kina s Blu-ray, multimediální MP3/MP4 přehrávače. Avšak tyto nedokážou kompenzovat propady zbytku trhu.

Trh spotrebnej elektroniky na Slovensku sa v druhom štvrťroku roku 2012 znížil v sledovaných distribučných kanáloch o 20 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Hodnotovo žiadna kategória v rámci spotrebnej elektroniky medziročný nárast nevykazuje. Oproti minulému roku je predsa len už nižšia cenová erózia. Kľúčovou kategóriou sú televízory s plochou obrazovkou. V štruktúre televízorov je už dominantný LED segment a významnú váhu majú aj prístroje s prístupom na internet.

Fototechnika

Druhé čtvrtletí letošního roku bylo z hlediska hodnoty prodeje jen nepatrně slabší než stejné období roku minulého. Rostoucím segmentem byly fotoaparáty s výměnným objektivem, tj. digitální zrcadlovky a kompakty s výměnným objektivem. Negativní vývoj naopak zaznamenaly kompakty s pevným objektivem, které však z hlediska váhy na celkovém obratu zůstávají nejdůležitějším segmentem. Následují je digitální zrcadlovky a pouze minimální tržní podíl mají kompakty s výměnným objektivem.

Trh digitálnych fotoaparátov v SR rástol v druhom štvrťroku o 18 % v hodnotovom vyjadrení v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Pozitívny vývoj celkového trhu bol ovplyvnený digitálnymi zrkadlovkami a kompaktmi s vymeniteľný objektívom. Kompakty s pevným objektívom vykázali kusovo i v hodnote podobnú úroveň ako v minulom roku. Celkovo sa trh presúva k fotoaparátom s vymeniteľným objektívom, t.j. k digitálnym zrkadlovkám a kompaktom s vymeniteľným objektívom.

Telekomunikace

Trh mobilních telefonu v obratovém vyjádření zaznamenal v druhém čtvrtletí roku 2012 zmírnění poklesu. Nicméně trh se stále nacházel lehce v červených číslech. Bylo to způsobeno především pokračujícím poklesem průměrné ceny telefonů.

Trh telekomunikácií v SR sa držal v pozitívnych číslach i v druhom štvrťroku roku 2012 Trh rástol v hodnote o 8,8 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku.

Kancelářská technika

Prodeje kancelářské techniky od začátku roku meziročně klesají dvouciferným tempem. Tento negativní vývoj pokračoval i ve druhém čtvrtletí, které uzavřelo na 24 % poklesu celkové prodané hodnoty zboží ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Propad prodejů postihuje bez výjimky všechny sledované kategorie, rychlejším tempem přitom klesají prodeje inkoustových tiskových zařízení. Černobílé laserové multifunkce jsou naopak segmentem trhu, který je poklesem prodejů postižen relativně nejméně.

Po stabilizácii trhu na začiatku roku sa predaje kancelárskej techniky v druhom štvrťroku v SR už mierne posúva k pozitívnym hodnotám. Celkovo v tomto období rástla hodnota predajov o 4 % v porovnaní s druhým kvartálom minulého roku. K celkovému zlepšeniu predajov prispeli hlavne lepšie výsledky v kategórii multifunkčných zariadení, ako atramentových tak laserových. Naopak ďalší pokles zaznamenali predaje scannerov.