Analýzy

Prodej zařízení pro chytrou domácnost loni rostl dvouciferným tempem

V loňském roce se podle IDC celosvětově prodalo více než 895 milionů zařízení pro chytrou domácnost. Meziročně si tedy trh připsal téměř 12 %.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 27. 4. 2022
  • 2 min
Prodej zařízení pro chytrou domácnost loni rostl dvouciferným tempem

Bez ohledu na nestabilní tržní prostředí a řadu dalších negativních vlivů, které můžeme aktuálně ve světě sledovat, IDC očekává slibný růst trhu se smart home zařízeními i v dalších pěti letech. Uživatelé navíc budou svou „chytrou domácí výbavu“ postupně rozšiřovat i zvykat si také na pořizování komplexnějších a nákladnějších řešení. Podíl na dalším růstu smart home segmentu bude mít také rostoucí pokrytí vysokorychlostním připojením a obecně rostoucím množstvím domácích bezdrátových sítí. Výrobci se na druhou stranu budou nuceni vypořádat s obavami zákazníků o bezpečnost a soukromí, rostoucími cenami a třeba i vzájemnou nekompatibilitou různých systémů chytré domácnosti.

„Chytré domácnosti se v mnoha částech světa stávají zcela běžnou záležitostí,“ uvedl za IDC výzkumník Adam Wright. „Chytrá domácí elektronika se osvědčila již během pandemie. Lidem totiž dokázala usnadnit jejich v životy snížením dopadů sociální izolace, dokázala je zabavit, zvýšit jejich pohodlí a když bylo potřeba, pomohla např. také se zabezpečením bytů, domů a dalších prostor. Navzdory nejisté ekonomické situaci a mnoha dalším překážkám tak počítáme s dalším růstem tohoto trhu.“

Prognóza prodeje zařízení pro chytrou domácnost (v milionech kusů)
KategorieProdej 2021Tržní podíl (%)Prodej 2026Tržní podíl (%)Průměrné tempo růstu (%)
Video zábava310,735374,3263,8
Monitoring a bezpečnost184,8213062110,6
Osvětlení85,710246,81723,6
Ostatní314,635513,33610,3
Celkem895,71001 440,3010010

Největším odbytištěm zařízení pro chytrou domácnost se stala Severní Amerika. Meziroční růst zde činil 11,4 %. Druhým největším regionem z hlediska počtu prodaných zařízení je region Asie a Pacifiku (s meziročním růstem 10,8 %). Dále mohli být výrobci spokojeni také v Latinské Americe (meziroční nárůst prodeje 11,2 %) a západní Evropě (14,8 %).

Z hlediska produktových kategorií tvořila největší část trhu video-zábavní řešení jako chytré TV, streamovací klíčenky či set-top boxy s připojením k internetu. Na celkových prodejích se tento segment podílel téměř 35 %. Oproti roku 2021 se pak tato kategorie zvětšila o 4,8 %. Nejrychleji rostoucím segmentem v dalších pěti letech by podle IDC měla být chytrá světla a osvětlení. IDC aktuálně odhaduje průměrné meziroční tempo růstu na 23,6 %.