Prodej zařízení pro chytrou domácnost loni rostl dvouciferným tempem
V loňském roce se podle IDC celosvětově prodalo více než 895 milionů zařízení pro chytrou domácnost. Meziročně si tedy trh připsal téměř 12 %.
Bez ohledu na nestabilní tržní prostředí a řadu dalších negativních vlivů, které můžeme aktuálně ve světě sledovat, IDC očekává slibný růst trhu se smart home zařízeními i v dalších pěti letech. Uživatelé navíc budou svou „chytrou domácí výbavu“ postupně rozšiřovat i zvykat si také na pořizování komplexnějších a nákladnějších řešení. Podíl na dalším růstu smart home segmentu bude mít také rostoucí pokrytí vysokorychlostním připojením a obecně rostoucím množstvím domácích bezdrátových sítí. Výrobci se na druhou stranu budou nuceni vypořádat s obavami zákazníků o bezpečnost a soukromí, rostoucími cenami a třeba i vzájemnou nekompatibilitou různých systémů chytré domácnosti.
„Chytré domácnosti se v mnoha částech světa stávají zcela běžnou záležitostí,“ uvedl za IDC výzkumník Adam Wright. „Chytrá domácí elektronika se osvědčila již během pandemie. Lidem totiž dokázala usnadnit jejich v životy snížením dopadů sociální izolace, dokázala je zabavit, zvýšit jejich pohodlí a když bylo potřeba, pomohla např. také se zabezpečením bytů, domů a dalších prostor. Navzdory nejisté ekonomické situaci a mnoha dalším překážkám tak počítáme s dalším růstem tohoto trhu.“
| Prognóza prodeje zařízení pro chytrou domácnost (v milionech kusů) | |||||
| Kategorie | Prodej 2021 | Tržní podíl (%) | Prodej 2026 | Tržní podíl (%) | Průměrné tempo růstu (%) |
| Video zábava | 310,7 | 35 | 374,3 | 26 | 3,8 |
| Monitoring a bezpečnost | 184,8 | 21 | 306 | 21 | 10,6 |
| Osvětlení | 85,7 | 10 | 246,8 | 17 | 23,6 |
| Ostatní | 314,6 | 35 | 513,3 | 36 | 10,3 |
| Celkem | 895,7 | 100 | 1 440,30 | 100 | 10 |
Největším odbytištěm zařízení pro chytrou domácnost se stala Severní Amerika. Meziroční růst zde činil 11,4 %. Druhým největším regionem z hlediska počtu prodaných zařízení je region Asie a Pacifiku (s meziročním růstem 10,8 %). Dále mohli být výrobci spokojeni také v Latinské Americe (meziroční nárůst prodeje 11,2 %) a západní Evropě (14,8 %).
Z hlediska produktových kategorií tvořila největší část trhu video-zábavní řešení jako chytré TV, streamovací klíčenky či set-top boxy s připojením k internetu. Na celkových prodejích se tento segment podílel téměř 35 %. Oproti roku 2021 se pak tato kategorie zvětšila o 4,8 %. Nejrychleji rostoucím segmentem v dalších pěti letech by podle IDC měla být chytrá světla a osvětlení. IDC aktuálně odhaduje průměrné meziroční tempo růstu na 23,6 %.