Prodej řešení pro chytrou domácnost klesá pod tlakem globální ekonomické situace
Spotřebitelé téměř po celém světě začínají kvůli zhoršujícímu se ekonomickému výhledu omezovat své nákupy. Např. u řešení pro chytrou domácnost to podle IDC vyústí ve stagnaci trhu, který tak podle odhadů v roce 2022 vykáže tržby v hodnotě necelých 900 milionů USD.
„Extrémní úroveň nákupů, kterou jsme mohli sledovat od začátku pandemie, se v případě chytrých reproduktorů, televizorů a streamovacích zařízení výrazně zmenšuje. Poptávka po těchto kategoriích zůstane utlumená, dokud znovu nedojde k oživení ekonomiky, které bychom se mohli dočkat snad někdy kolem roku 2024,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Velká příležitost se naopak otevírá pro různá úsporná zařízení, jako jsou chytré termostaty a chytré osvětlení, protože tyto produkty mohou spotřebitelům pomoci snížit náklady v období, kdy dochází k výrazné inflaci a růstu cen energií.“
„Severní Amerika bude vévodit prodeji smart home zařízení z hlediska objemu prodeje i tržeb po většinu analyzovaného období, a to i proto, že je zde tento segment oproti většině ostatních částí světa mezi zákazníky podstatně více adaptovaný,“ uvedl Adam Wright z IDC. „Podle odhadů IDC však do roku 2026 předstihne Severní Ameriku v objemech dodávek region Asie a Pacifiku. Rostoucí rozšíření širokopásmového připojení a příliv výrobců na trh v regionech Asie a Pacifiku, ale např. také Latinské Ameriky a EMEA významně přispějí k tempu zavádění zařízení pro inteligentní domácnost v těchto částech světa.“
| Globální prodej smarthome řešení (v milionech kusů) | |||||
| Kategorie | Prodej 2022 | Tržní podíl (%) | Prodej 2026 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| TV a zábava | 302,9 | 33,7 | 331,8 | 26,6 | 2,3 |
| Dohled | 190,5 | 21,2 | 276,1 | 22,1 | 9,7 |
| Chytré repro | 124,2 | 13,8 | 144 | 11,5 | 3,8 |
| Osvětlení | 98,8 | 11 | 232,9 | 18,7 | 23,9 |
| Termostaty | 24,9 | 2,8 | 30,7 | 2,5 | 5,4 |
| Ostatní | 156,1 | 17,4 | 231,5 | 18,6 | 10,3 |
| Celkem | 897,4 | 100 | 1 247 | 100 | 8,6 |