Prodej počítačů a tabletů budou i nadále ovlivňovat potíže s dodávkami
IDC ve svých prvních prognózách odhaduje, že za rok 2021 se celosvětově prodalo 344,7 milionu osobních počítačů. Zatímco za celý rok by měl prodej PC růst o 13,5 %, na konci roku trh zaznamenal přibližně 3,5% pokles. Podobné je to s tablety – i přes takřka 9% pokles prodeje v poslední části roku by měl trh vykázat asi 3,4% celoroční růst.
- 6. 1. 2022
- 1 min
„Trh překonal vrchol pandemické poptávky,“ uvedl analytik IDC Jitesh Ubrani. „I když jsme na některých trzích a v určitých segmentech zaznamenali pokles spotřebitelské poptávky, i nadále jsme mohli sledovat značný zájem o herní přístroje a celkově si vedl prodej PC spotřebitelům výrazně lépe než před pandemií. Důvodem pro očekávání nižších prodejů v nadcházejících čtvrtletích je pak také nasycení poptávky ze strany vzdělávacích institucí.“
Po dvou letech výrazného růstu prodeje se očekává, že v roce 2022 bude trh zpomalovat. Nicméně dle prognózy sahající až do roku 2025 by si trh měl stále udržet mírný průměrný meziroční nárůst asi o tři procenta. Tahounem růstu prodeje by měly být zejména notebooky. Naopak prodej tabletů by měl podle odhadů v dalších letech kvůli konkurenci ze strany počítačů i chytrých telefonů klesat.
„Kvůli nekončícím potížím s výrobou a logistickou výrobci počítačů v posledních měsících upřednostňují dodávky firemním zákazníkům,“ uvedl viceprezident výzkumu v IDC Ryan Reith. „Firemní poptávka je zkrátka pro výrobce větší a jistější než poptávka ze strany běžných spotřebitelé nebo ze vzdělávacího sektoru. Pokles spotřebitelské poptávky, který bylo možné sledovat již v roce 2021, bude pokračovat i v roce 2022, z dlouhodobého hlediska však porostou oba trhy přibližně stejně.“
Zatím to však vypadá, že v letošním roce pravděpodobně poroste pouze firemní trh, spotřebitelské a vzdělávací trhy budou přinejlepším stagnovat. Částečně se tak stane kvůli hůře dostupnému spotřebitelskému zboží, částečně pak i kvůli tomu, že domácí spotřebitelé své vybavení neobnovují tak často, jako firemní zákazníci.