Prodej PC vzrostl už jen o procento
Ve třetím čtvrtletí 2021 se podle Gartneru celosvětově prodalo 84,1 milionu osobních počítačů. Oproti stejnému období roku 2020 tedy nárůst činí jedno procento. Analytici Gartneru to přičítají na konto polevující covidové pandemii a zájmu zákazníků o aktivity a činnosti, které byly v posledním roce a půl zakázané nebo komplikované.
„Akutní potřeba počítačů se znovuotevřením řady škol a postupnému upouštění od distanční výuky klesla,“ uvedla Mikako Kitagawa z Gartneru. „Poptávka ze strany firemních klientů je i nadále silná a je zapříčiněna zejména ekonomickým oživením a potřebou nové výbavy pro některé zaměstnance vracející se z práce na home office. Růst byl však nicméně generován primárně stolními počítači, protože dodávky notebooků jsou kvůli pokračujícím potížím s dodávkami klíčových komponent, jako jsou procesory, nadále velmi nestabilní. A velmi pravděpodobně nestabilní zůstanou ještě nejméně během první poloviny příštího roku.“
Nově včetně chromebooků
Gartner začal od tohoto čtvrtletí vůbec poprvé do výsledků prodeje PC zahrnovat také chromebooky. Jejich prodej ve třetím čtvrtletí roku 2021 meziročně klesl o 17 % a šlo vůbec o první zaznamenaný dvouciferný propad prodeje od roku 2011, kdy tyto přístroje vstoupily na trh.
Jak se dařilo výrobcům
Společnost Lenovo po pěti kvartálech dvouciferného meziročního růstu prodeje v řadě tentokrát zaznamenala jen velmi mírný přírůstek. Kromě Japonska však firma zaznamenala nárůst ve všech regionech. Výsledky za třetí čtvrtletí utrpěly zejména kvůli zpomalení uživatelské poptávky a pak také kvůli problémům s dodávkami klíčových výrobních komponent. Na druhou stranu Lenovo dokázalo díky svému zázemí a rozsáhlým výrobním a logistickým kapacitám na vzniklé potíže zareagovat velmi flexibilně a s řadou z nich se vypořádat více než dobře.
| Celosvětový prodej PC ve 3. čtvrtletí 2021 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q21 | Tržní podíl 3Q21 (%) | Prodej 3Q20 | Tržní podíl 3Q20 (%) | Meziroční změna (%) |
| Lenovo | 19,945 | 23,7 | 19,601 | 23,5 | 1,8 |
| HP Inc. | 17,624 | 20,9 | 18,718 | 22,5 | -5,8 |
| Dell | 15,242 | 18,1 | 12,048 | 14,5 | 26,5 |
| Apple | 7,222 | 8,6 | 6,725 | 8,1 | 7,4 |
| Acer Group | 6,036 | 7,2 | 6,327 | 7,6 | -4,6 |
| ASUS | 6,028 | 7,2 | 5,714 | 6,9 | 5,5 |
| Others | 84,147 | 100 | 83,286 | 100 | 1 |
O něco hůře se vedlo celosvětové dvojce, společnosti HP Inc., která globálně zaznamenala propad prodeje o necelých šest procent, ale např. v USA pokles činil závratných 30 %. Velmi dobře se naopak vedlo dalšímu americkému výrobci – Dell vykázal téměř 27% meziroční nárůst a vůbec poprvé ve své historii za kvartál dodal přes 15 milionů PC. Výrobci v tomto případě k úspěchu pomohlo, že se orientuje primárně na firemní zákazníky a propad spotřebitelské poptávky jej tedy tolik nepoznamenal.
Slušné výsledky vykázal také Apple, který si meziročně polepšil o 7,4 %. Společnosti hodně pomohlo uvedení zařízení s vlastními procesory M1, které byly zákazníky přijaty více než dobře. Na druhou stranu se již netrpělivě očekává uvedení dalších novinek, proto je pravděpodobné, že značné množství zákazníků se svými nákupy stále vyčkává.
Prodej PC z regionálního hlediska
Prodej osobních počítačů v USA po pěti čtvrtletích nepřetržitého dvouciferného meziročního růstu prodeje tentokrát o téměř devět procent klesl. Celkem dobře se sice dařilo desktopům, jejichž prodej zejména díky firemní poptávce o osm procent vzrostl, ale výrazný propad na úrovni deseti procent vykázaly notebooky a chromebooky.
Prodej PC v regionu EMEA ve sledovaném období meziročně o téměř 12 % vzrostl, prodalo se zde 23,5 milionu zařízení. I zde prodejům dominovaly desktopy (meziročně si připsaly 23 %) a dodávky do korporátního prostředí.