Prodej PC v regionu EMEA v roce 2020 dvouciferně rostl
Restrikce způsobené pandemií onemocnění COVID-19 podle IDC přinesly v regionu EMEA v roce 2020 dvouciferný meziroční růst prodeje osobních počítačů. Za rok 2020 se jich v regionu prodalo celkem 82,1 milionu, což představuje nárůst o 12,7 %. Trhu by se mělo navíc dařit i nadále.
- 23. 12. 2020
- 1 min
IDC předpokládá, že vyřešení covidové pandemie ještě nějakou dobu potrvá a počítá tak i s dalším pořizováním osobních počítačů pro práci a vzdělávání se z domova i pro osobní zábavu. Silná by tak měla podle prognóz zůstat v oblasti prodeje PC nejméně celá první polovina roku 2021.
Západoevropský trh se v případě komerčního segmentu ve čtvrtém čtvrtletí 2020 vyhoupl do růstových hodnot, protože firmy se stabilizovaly a uvědomily si nutnost řešit mobilitu a další potřeby vzdálených pracovníků. Výrazně z toho benefitoval zejména prodej notebooků, který během posledního kvartálu 2020 povyrostl o více než sedm procent.
Západoevropskému spotřebitelskému trhu se dařilo ještě lépe – pro čtvrté čtvrtletí se počítá s meziročním nárůstem o 28 %. Jde o třetí růstové čtvrtletí za sebou s tím, že se dařilo prodeji notebooků i desktopů. Obecnému trendy, kdy lidé do stále větší míry preferují přenosná zařízení, dokázaly stolní počítače vzdorovat zejména díky výkonu vhodnému pro hraní her a domácí zábavu. Podle IDC je však jasné, že i nadále zůstanou preferovaným provedením přenosné počítače.
| Prognóza prodeje osobních PC v regionu EMEA (v milionech kusů) | |||||
| Kategorie | Prodej 2020 | Tržní podíl (%) | Prodej 2024 | Tržní podíl (%) | Tempo růstu (%) |
| Klasické notebooky | 24,886 | 30,9 | 17,665 | 23,4 | -8,2 |
| Ultratenké notebooky | 31,029 | 38,5 | 34,698 | 46 | 2,8 |
| Konvertibilní PC | 5,597 | 6,9 | 7,868 | 10,4 | 8,9 |
| Desktopy | 16 | 19,9 | 12,141 | 16,1 | -6,7 |
| All-in-one PC | 3,075 | 3,8 | 3,094 | 4,1 | 0,2 |
| Celkem | 80,597 | 100 | 75,466 | 100 | 1,6 |
V regionu střední a východní Evropy se předpokládá růst prodeje počítačů (tedy celkově v součtu stolních počítačů, notebooků a pracovních stanic) meziročně o 12,1 %. I zde prodejům vévodily notebooky. Na druhou stranu nelze opomíjet ani vliv vzdělávacího sektoru, který začal potřebu digitalizace vnímat podobně palčivě jako podnikatelé a další instituce.