Analýzy

Prodej PC v regionu EMEA v roce 2020 dvouciferně rostl

Restrikce způsobené pandemií onemocnění COVID-19 podle IDC přinesly v regionu EMEA v roce 2020 dvouciferný meziroční růst prodeje osobních počítačů. Za rok 2020 se jich v regionu prodalo celkem 82,1 milionu, což představuje nárůst o 12,7 %. Trhu by se mělo navíc dařit i nadále.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 23. 12. 2020
  • 1 min
Prodej PC v regionu EMEA v roce 2020 dvouciferně rostl

IDC předpokládá, že vyřešení covidové pandemie ještě nějakou dobu potrvá a počítá tak i s dalším pořizováním osobních počítačů pro práci a vzdělávání se z domova i pro osobní zábavu. Silná by tak měla podle prognóz zůstat v oblasti prodeje PC nejméně celá první polovina roku 2021.

Západoevropský trh se v případě komerčního segmentu ve čtvrtém čtvrtletí 2020 vyhoupl do růstových hodnot, protože firmy se stabilizovaly a uvědomily si nutnost řešit mobilitu a další potřeby vzdálených pracovníků. Výrazně z toho benefitoval zejména prodej notebooků, který během posledního kvartálu 2020 povyrostl o více než sedm procent.

Západoevropskému spotřebitelskému trhu se dařilo ještě lépe – pro čtvrté čtvrtletí se počítá s meziročním nárůstem o 28 %. Jde o třetí růstové čtvrtletí za sebou s tím, že se dařilo prodeji notebooků i desktopů. Obecnému trendy, kdy lidé do stále větší míry preferují přenosná zařízení, dokázaly stolní počítače vzdorovat zejména díky výkonu vhodnému pro hraní her a domácí zábavu. Podle IDC je však jasné, že i nadále zůstanou preferovaným provedením přenosné počítače.

Prognóza prodeje osobních PC v regionu EMEA (v milionech kusů)
KategorieProdej 2020Tržní podíl (%)Prodej 2024Tržní podíl (%)Tempo růstu (%)
Klasické notebooky24,88630,917,66523,4-8,2
Ultratenké notebooky31,02938,534,698462,8
Konvertibilní PC5,5976,97,86810,48,9
Desktopy1619,912,14116,1-6,7
All-in-one PC3,0753,83,0944,10,2
Celkem80,59710075,4661001,6

V regionu střední a východní Evropy se předpokládá růst prodeje počítačů (tedy celkově v součtu stolních počítačů, notebooků a pracovních stanic) meziročně o 12,1 %. I zde prodejům vévodily notebooky. Na druhou stranu nelze opomíjet ani vliv vzdělávacího sektoru, který začal potřebu digitalizace vnímat podobně palčivě jako podnikatelé a další instituce.