Prodej chytrých domácích zařízení vloni klesl. Letos by se však mohl vrátit k růstu
Celosvětové dodávky smart home řešení se v roce 2022 podle IDC vůbec poprvé snížily. Prodej meziročně klesl o 2,6 % na 871,8 milionu kusů. Již letos však lze v souvislosti s oživením globální ekonomiky očekávat mírný nárůst (o 2,2 %).
Růst trhu bude podle aktuální prognózy pokračovat nejméně do roku 2027, kdy by měl prodej dosáhnout 1,23 miliard kusů.
Chytré televizory, které obecně představovaly největší kategorii smart home segmentu, zaznamenaly v roce 2022 pokles o 4,3 %. Protože byl však trh s televizory a souvisejícími produkty v roce 2021 mimořádně silný kvůli nákupům souvisejícím s COVIDem a omezenými možnostmi vycházení ven i další zábavy, je toto srovnání pro loňské výsledky v důsledku velmi obtížné a pokles je tím pádem očekávatelný.
„Chytré televizory budou i v roce 2023 pravděpodobně kvůli makroekonomickým tlakům a dlouhým cyklům obměny čelit dalšímu poklesu prodeje,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Díky nedávnému nástupu cenově orientovaných značek, jako jsou Amazon a Roku, IDC očekává další pokles průměrných prodejních cen televizorů a zároveň i zpřístupnění prémiových funkcí a vlastností do cenově dostupnějších zařízení.“
V ostatních segmentech, jako jsou bezpečnostní kamery, připojené zvonky a dveřní zámky a chytré displeje, se však letos očekává růst.
| Prognóza smart home trhu v letech 2023 až 2027 (v milionech kusů) | |||||
| Kategorie | Prodej 2023 | Tržní podíl (%) | Prodej 2027 | Tržní podíl (%) | Tempo růstu 2023-2027 |
| Video zábava | 284,4 | 31,9 | 315,4 | 26,5 | 2,6 |
| Domácí bezpečnost | 197,8 | 22,2 | 279,7 | 23,5 | 9 |
| Osvětlení | 111,7 | 12,5 | 243,6 | 20,5 | 21,5 |
| Chytré repro | 111,7 | 12,5 | 130,9 | 11 | 4 |
| Termostaty | 25,9 | 2,9 | 31,5 | 2,6 | 5 |
| Ostatní | 159,5 | 17,9 | 230,7 | 19,4 | 9,7 |
| Celkem | 890,9 | 100 | 1 231,80 | 100 | 8,4 |
„Celosvětový trh chytrých domácností si nyní prochází nestabilním obdobím,“ řekl Adam Wright z IDC. „Přetrvávající narušení dodavatelských řetězců, inflace a nejisté ekonomické podmínky po celém světě ovlivnily růst trhu v roce 2022 a očekává se, že v dohledné budoucnosti budou i nadále vyvíjet tlak na pokles trhu. Navzdory těmto omezením je však pojem chytrá domácnost v mnoha částech světa již zcela běžný a spotřebitelé se stále častěji poohlížejí po těchto zařízeních, aby zvýšili svůj životní komfort a zážitek ve svých domovech i mimo ně.“