Analýzy

Máte e-shop a přemýšlíte o inzerci?

Pokud ano, potom se podívejte na výzkum, který provedlo GfK na Slovensku. Naleznete zde informace o tom, zda se vyplatí inzerovat v rádiu, televizi, novinách, časopisech anebo na internetu.

Pavel Gregor
Zdroj: GfK
  • 14. 8. 2012
  • 2 min
Máte e-shop a přemýšlíte o inzerci?

Ze všech reklam, ať už v televizi, rádiu, na internetu nebo v mobilu, je reklama v časopisech vnímána nejvíce soustředěně, tedy lidé si ji všímají nejpozorněji. Reklama v novinách se zase nejvíce spojuje s nabídkou užitečných informací o dobré koupi. Televizní reklama je obecně vnímána jako otravná, tj. vyskytuje se příliš často a v nevhodných momentech, avšak na druhé straně je považována za zábavnou a je zdrojem rozhovorů.

Co se týká důvěryhodnosti reklamy - Slováci považují za nejdůvěryhodnější reklamy v televizi - tím důvěřuje až 47 procent lidí. Druhé místo v rámci důvěryhodnosti patří tisku - reklamě v novinách a časopisech důvěřuje 38 procent lidí na Slovensku. Internet skončil na třetím místě s 28 procenty.

Internet, televize a tisk jsou jednoznačně média, které nejvíce určují trendy, inspirují a mají vliv na nákupy Slováků v závislosti na produktové kategorie (ať už jde o auta, šperky nebo drogerii). Největší vliv na konečné rozhodnutí při nákupu má doporučení známých a internet. Až následně je to televize zároveň s časopisy a novinami - ty hrají svou klíčovou roli spíše v úvodních fázích nákupního rozhodování. Obdobně je to i při nákupu přes internet, navíc reklama v novinách a časopisech o něco více podněcuje k online nákupu jako reklama v televizi.

Nákup přes internet realizoval každý druhý Slovák, motivací ve více než polovině případů byla reklama na internetu a doporučení známých. Slováci také nejčastěji reagují na odkazy webových stránek na základě reklamy na internetu (45%).

Na druhém místě skončila inzerce v časopisech - až 28% lidí při reklamě v časopise reaguje na odkazy webových stránek, tedy odkazy si všímají a webovou stránku i navštíví. „Reklama v časopisech více motivuje k nákupu přes internet jako reklama v televizi. Pravděpodobně to souvisí s faktem, že časopisy čtou lidé soustředěnější a tedy i informaci o webové stránce si podívají s větším zájmem, než při sledování televize,“ řekla Tatiana Böhmerová.