Analýzy

IDC: Trh s počítači se i přes nedostatek komponentů stabilizoval

Celosvětové prodeje tradičních PC (desktopů, notebooků a pracovních stanic) za čtvrté čtvrtletí 2016 činily 70,2 milionu kusů, což je meziroční pokles o 1,5 %. Výsledky pokračovaly v současném trendu stabilizačního růstu, který trvá od roku 2012.

IDC: Trh s počítači se i přes nedostatek komponentů stabilizoval

Za celý rok 2016 se prodalo 260 milionů tradičních PC, což je v porovnání s předchozím rokem o 5,7 % méně. První čtvrtletí bylo spojené s vysokými skladovými zásobami, zdarma dostupným updatem na Windows 10 a složitým porovnáním s dobrými výsledky komerčního trhu v roce 2014, který pohánělo ukončení podpory Windows XP. Nicméně polovina roku 2016 a částečně i čtvrté čtvrtletí tyto problémy překonaly a přinesly stabilizační komerční poptávku. Oslabování trhu se spotřebitelskými PC zpomalilo a rivalita mezi tablety a telefony zvolnila. V posledních čtvrtletích čelili výrobci nedostatku komponentů jako SSD, displeje nebo paměti. Nedostatek zboží ale nijak výrazně neovlivnil prodej, ba naopak mírně nastartoval růst a urychlil sjednocení trhu, když velcí výrobci snížili svou nabídku.

Vyspělé regiony pokračovaly v solidním výkonu. Japonsko a Kanada ve třetím čtvrtletí vykázaly růst, zatímco prodej v oblasti Evropy, Dálného východu a Afriky (EMEA) byl stabilní. Prodeje v USA mírně klesaly, i když země měla mírně lepší výkon, než byl globální průměr. Oblast Asie a Pacifiku mimo Japonska (APeJ) se i nadále zlepšovala s mírným poklesem prodejů, zatímco Latinská Amerika pokračovala ve výrazném poklesu.

„Výsledky ve čtvrtém čtvrtletí znovu posílily naše očekávání stabilizace trhu a dokonce jeho obnovy,“ sdělil Loren Loverde, viceprezident výzkumné skupiny Personal Computing Trackers & Forecasting v IDC. „Pokles prodejů PC, který trval přes pět let, nejspíš ustupuje, když uživatelé obnovují své systémy. Teď nastává dobrá příležitost k růstu tradičních PC na komerčních trzích. Uživatelský segment by se mohl také zlepšit, když cítí menší tlak ze zpomalujících trhů s tablety a telefony.“

Celosvětový prodej PC ve 4. čtvrtletí 2016 (v tisících kusů)
VýrobceProdej 4Q16Tržní podílProdej 4Q15Tržní podílMeziroční změna
Lenovo15 69322,4 %15 43421,6 %1,7 %
HP Inc.15 26821,7 %14 32520,1 %6,6 %
Dell Technologies11 00015,7 %10 16914,3 %8,2 %
Apple5 2637,5 %5 3117,4 %-0,9 %
Asus5 1677,4 %5 8278,2 %-11,3 %
Ostatní17 81225,4 %20 22828,4 %-11,9 %
Celkem70 203100 %71 294100 %-1,5 %

 „Americký trh s PC byl schopný předvést silné poslední čtvrtletí  díky prodeji PC v kamenných prodejnách, který překonal očekávání,“ uvedla Neha Mahajan, výzkumná analytička zařízení a displejů v IDC. „Ačkoliv tohle může naznačit znovuobnovení zákaznické jistoty na PC trhu, většinu prodejů táhly agresivní reklamy v průběhu prázdnin. V následujících čtvrtletích se ukáže, jak moc se poptávka posunula vpřed.“

Regionální novinky

Prodeje v USA ve čtvrtém čtvrtletí mírně klesaly. Po předcházejícím růstu skladových zásob ve třetím čtvrtletí se v tom čtvrtém vše obrátilo a zásoby se dařilo snižovat. Současně zesílil trh retailový trh podpořený prosincovými agresívními reklamami ze strany hlavních výrobců PC. Celkově prodeje PC ve čtvrtém čtvrtletí v USA činily 17 milionů kusů.

Trh v oblasti EMEA se vyvíjel lépe, než se očekávalo, táhla ho silná prázdninová sezóna prodejů tradičních PC. Zatímco desktopy se chovaly podle odhadů IDC, růst u notebooků napříč regionem předčil očekávání.

Trh s tradičními PC v Asii/Pacifiku (mimo Japonska) pokračoval ve stabilizaci s pouze nízkým poklesem. Demonetizační krize v Indii měla na trh významný dopad potlačující poptávku a zpomalující prodej v zákaznickém a SMB segmentu. Na konci čtvrtletí se trh však situace mírně zlepšila. V Číně pokračovala obrovská poptávka po spotřebitelských noteboocích podpořená přesunem k tenkým a lehkým zařízením. Komerční trh ve většině zemí v regionu zůstal slabý. Projekty v Indii se zpozdily a komerční poptávka v Číně byla nižší, než se čekalo. Negativní makroekonomické prostředí také částečně zpomalilo prodej v Malajsii, Indonésii, Singapuru a na Filipínách. Na druhou stranu v Koreji zvýšené objednávky ve veřejném sektoru vytáhly komerční trh nad očekávání.

Japonský trh s  PC předčil očekávání, ale stále, jak se čekalo, od třetího čtvrtletí zpomaloval. Prodeje ve spotřebitelském segmentu stále pod tlakem a odolný komerční segment vedly k celkovému růstu ve čtvrtém čtvrtletí 2016. 

Celosvětový prodej PC za rok 2016 (v tisících kusů)
VýrobceProdej 2015Tržní podílProdej 2015Tržní podílMeziroční změna
Lenovo55 50221,3 %57 23320,8 %-3 %
HP Inc.54 29020,9 %53 58719,4 %1,3 %
Dell Technologies40 73115,7 %39 04914,2 %4,3 %
Asus19 2037,4 %19 3607 %-0,8 %
Apple18 4467,1 %20 4527,4 %-9,8 %
Ostatní72 01227,7 %86 11031,2 %-16,4 %
Celkem260 183100 %275 790100 %-5,7 %

 Novinky výrobců

Lenovo si i přes stále silnou rivalitu s HP udrželo pozici leadera trhu. Největší výrobce ale stále čelil nepříznivému prostředí v zemích regionu APeJ, ale významné kroky během prázdninového čtvrtletí v Evropě a Americe a vyšší výkon u notebooků vyústily v meziroční globální růst o 1,7 %, což ukončilo šest souvislých čtvrtletí poklesu.

HP Inc. si udrželo druhou pozici s meziročním růstem 6,6 %, což znamenalo třetí po sobě jdoucí čtvrtletí růstu a poprvé od čtvrtého čtvrtletí 2014 také překročení hranice 15 milionů prodaných kusů. HP Inc. dále upevňovalo svůj podíl na americkém trhu, kde vzrostl jeho tržní podíl na 31 %. Společnost měla značné zisky i v oblastech EMEA a APeJ.

Dell Technologies mělo také produktivní čtvrtletí s prodeji přes 11 milionů kusů (poprvé v takové výši od čtvrtého čtvrtletí roku 2011) a s meziročním růstem o 8,2 %. Výrobce číslo tři dosáhl pozitivního meziročního růstu ve všech regionech s velkým objemem notebooků i desktopů.

Apple ve čtvrtém čtvrtletí táhlo především zahájení prodeje nových modelů MacBook Pro. Společnost se vrátila na čtvrtou příčku a stabilizovala své globální prodeje.

Růst společnosti Asus obzvláště v USA ve čtvrtém čtvrtletí ustal, nicméně i tak firma zůstala mezi pěti největšími výrobci PC za poslední čtvrtletí loňského roku a za celý rok 2016 dokonce stále na čtvrté příčce.