IDC: Trh s počítači se i přes nedostatek komponentů stabilizoval
Celosvětové prodeje tradičních PC (desktopů, notebooků a pracovních stanic) za čtvrté čtvrtletí 2016 činily 70,2 milionu kusů, což je meziroční pokles o 1,5 %. Výsledky pokračovaly v současném trendu stabilizačního růstu, který trvá od roku 2012.
Za celý rok 2016 se prodalo 260 milionů tradičních PC, což je v porovnání s předchozím rokem o 5,7 % méně. První čtvrtletí bylo spojené s vysokými skladovými zásobami, zdarma dostupným updatem na Windows 10 a složitým porovnáním s dobrými výsledky komerčního trhu v roce 2014, který pohánělo ukončení podpory Windows XP. Nicméně polovina roku 2016 a částečně i čtvrté čtvrtletí tyto problémy překonaly a přinesly stabilizační komerční poptávku. Oslabování trhu se spotřebitelskými PC zpomalilo a rivalita mezi tablety a telefony zvolnila. V posledních čtvrtletích čelili výrobci nedostatku komponentů jako SSD, displeje nebo paměti. Nedostatek zboží ale nijak výrazně neovlivnil prodej, ba naopak mírně nastartoval růst a urychlil sjednocení trhu, když velcí výrobci snížili svou nabídku.
Vyspělé regiony pokračovaly v solidním výkonu. Japonsko a Kanada ve třetím čtvrtletí vykázaly růst, zatímco prodej v oblasti Evropy, Dálného východu a Afriky (EMEA) byl stabilní. Prodeje v USA mírně klesaly, i když země měla mírně lepší výkon, než byl globální průměr. Oblast Asie a Pacifiku mimo Japonska (APeJ) se i nadále zlepšovala s mírným poklesem prodejů, zatímco Latinská Amerika pokračovala ve výrazném poklesu.
„Výsledky ve čtvrtém čtvrtletí znovu posílily naše očekávání stabilizace trhu a dokonce jeho obnovy,“ sdělil Loren Loverde, viceprezident výzkumné skupiny Personal Computing Trackers & Forecasting v IDC. „Pokles prodejů PC, který trval přes pět let, nejspíš ustupuje, když uživatelé obnovují své systémy. Teď nastává dobrá příležitost k růstu tradičních PC na komerčních trzích. Uživatelský segment by se mohl také zlepšit, když cítí menší tlak ze zpomalujících trhů s tablety a telefony.“
| Celosvětový prodej PC ve 4. čtvrtletí 2016 (v tisících kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q16 | Tržní podíl | Prodej 4Q15 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 15 693 | 22,4 % | 15 434 | 21,6 % | 1,7 % |
| HP Inc. | 15 268 | 21,7 % | 14 325 | 20,1 % | 6,6 % |
| Dell Technologies | 11 000 | 15,7 % | 10 169 | 14,3 % | 8,2 % |
| Apple | 5 263 | 7,5 % | 5 311 | 7,4 % | -0,9 % |
| Asus | 5 167 | 7,4 % | 5 827 | 8,2 % | -11,3 % |
| Ostatní | 17 812 | 25,4 % | 20 228 | 28,4 % | -11,9 % |
| Celkem | 70 203 | 100 % | 71 294 | 100 % | -1,5 % |
„Americký trh s PC byl schopný předvést silné poslední čtvrtletí díky prodeji PC v kamenných prodejnách, který překonal očekávání,“ uvedla Neha Mahajan, výzkumná analytička zařízení a displejů v IDC. „Ačkoliv tohle může naznačit znovuobnovení zákaznické jistoty na PC trhu, většinu prodejů táhly agresivní reklamy v průběhu prázdnin. V následujících čtvrtletích se ukáže, jak moc se poptávka posunula vpřed.“
Regionální novinky
Prodeje v USA ve čtvrtém čtvrtletí mírně klesaly. Po předcházejícím růstu skladových zásob ve třetím čtvrtletí se v tom čtvrtém vše obrátilo a zásoby se dařilo snižovat. Současně zesílil trh retailový trh podpořený prosincovými agresívními reklamami ze strany hlavních výrobců PC. Celkově prodeje PC ve čtvrtém čtvrtletí v USA činily 17 milionů kusů.
Trh v oblasti EMEA se vyvíjel lépe, než se očekávalo, táhla ho silná prázdninová sezóna prodejů tradičních PC. Zatímco desktopy se chovaly podle odhadů IDC, růst u notebooků napříč regionem předčil očekávání.
Trh s tradičními PC v Asii/Pacifiku (mimo Japonska) pokračoval ve stabilizaci s pouze nízkým poklesem. Demonetizační krize v Indii měla na trh významný dopad potlačující poptávku a zpomalující prodej v zákaznickém a SMB segmentu. Na konci čtvrtletí se trh však situace mírně zlepšila. V Číně pokračovala obrovská poptávka po spotřebitelských noteboocích podpořená přesunem k tenkým a lehkým zařízením. Komerční trh ve většině zemí v regionu zůstal slabý. Projekty v Indii se zpozdily a komerční poptávka v Číně byla nižší, než se čekalo. Negativní makroekonomické prostředí také částečně zpomalilo prodej v Malajsii, Indonésii, Singapuru a na Filipínách. Na druhou stranu v Koreji zvýšené objednávky ve veřejném sektoru vytáhly komerční trh nad očekávání.
Japonský trh s PC předčil očekávání, ale stále, jak se čekalo, od třetího čtvrtletí zpomaloval. Prodeje ve spotřebitelském segmentu stále pod tlakem a odolný komerční segment vedly k celkovému růstu ve čtvrtém čtvrtletí 2016.
| Celosvětový prodej PC za rok 2016 (v tisících kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2015 | Tržní podíl | Prodej 2015 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 55 502 | 21,3 % | 57 233 | 20,8 % | -3 % |
| HP Inc. | 54 290 | 20,9 % | 53 587 | 19,4 % | 1,3 % |
| Dell Technologies | 40 731 | 15,7 % | 39 049 | 14,2 % | 4,3 % |
| Asus | 19 203 | 7,4 % | 19 360 | 7 % | -0,8 % |
| Apple | 18 446 | 7,1 % | 20 452 | 7,4 % | -9,8 % |
| Ostatní | 72 012 | 27,7 % | 86 110 | 31,2 % | -16,4 % |
| Celkem | 260 183 | 100 % | 275 790 | 100 % | -5,7 % |
Novinky výrobců
Lenovo si i přes stále silnou rivalitu s HP udrželo pozici leadera trhu. Největší výrobce ale stále čelil nepříznivému prostředí v zemích regionu APeJ, ale významné kroky během prázdninového čtvrtletí v Evropě a Americe a vyšší výkon u notebooků vyústily v meziroční globální růst o 1,7 %, což ukončilo šest souvislých čtvrtletí poklesu.
HP Inc. si udrželo druhou pozici s meziročním růstem 6,6 %, což znamenalo třetí po sobě jdoucí čtvrtletí růstu a poprvé od čtvrtého čtvrtletí 2014 také překročení hranice 15 milionů prodaných kusů. HP Inc. dále upevňovalo svůj podíl na americkém trhu, kde vzrostl jeho tržní podíl na 31 %. Společnost měla značné zisky i v oblastech EMEA a APeJ.
Dell Technologies mělo také produktivní čtvrtletí s prodeji přes 11 milionů kusů (poprvé v takové výši od čtvrtého čtvrtletí roku 2011) a s meziročním růstem o 8,2 %. Výrobce číslo tři dosáhl pozitivního meziročního růstu ve všech regionech s velkým objemem notebooků i desktopů.
Apple ve čtvrtém čtvrtletí táhlo především zahájení prodeje nových modelů MacBook Pro. Společnost se vrátila na čtvrtou příčku a stabilizovala své globální prodeje.
Růst společnosti Asus obzvláště v USA ve čtvrtém čtvrtletí ustal, nicméně i tak firma zůstala mezi pěti největšími výrobci PC za poslední čtvrtletí loňského roku a za celý rok 2016 dokonce stále na čtvrté příčce.