Analýzy

IDC: Spotřebitelé ve 3. čtvrtletí 2020 oživili prodej PC v regionu EMEA

Prodej desktopů, notebooků a pracovních stanic v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky vykázal ve třetím čtvrtletí letošního roku podle IDC výrazný nárůst. Zejména díky silné poptávce spotřebitelů trh v souhrnu vykázal meziroční nárůst o téměř 12 %.

IDC: Spotřebitelé ve 3. čtvrtletí 2020 oživili prodej PC v regionu EMEA

Celkem se v regionu EMEA ve třetím čtvrtletí roku 2020 prodalo 21 milionů počítačů. Výrobci mohou být vděčni zejména spotřebitelské poptávce, která meziročně vzrostla téměř o 30 %. Zájem firem oproti tomu o 2,1 % meziročně klesl.

Západoevropský trh s počítači meziročně vzrostl v součtu o 10,2 %, zájem byl primárně o přenosné počítače. V tomto regionu však nakupovaly i firmy, jejichž nákupy rostly v segmentu přenosných počítačů stejně jako u spotřebitelů dvouciferným tempem. „Zájem spotřebitelů odrážel mix různých požadavků – vedle vzdálené výuky šlo také o zábavu a gaming,“ uvedla Malini Paul, manažerka výzkumu v IDC.

Nejprodávanějším dodavatelem počítačů na západoevropských trzích se stalo Lenovo, které z první příčky pro tuto chvíli sesadilo HP. Tyto dvě společnosti spolu s americkým Applem navíc uzmuly výraznou část celkového tržného podílu.

Prodej PC v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí 2020 (v milionech)
VýrobceProdej 3Q2020Tržní podíl (%)Prodej 3Q19Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
HP Inc.5,2925,15,40228,7-2,1
Lenovo (vč. Fujitsu)4,92523,44,75625,23,5
Dell2,29910,92,4613,1-6,6
Asus1,9929,51,26,466
Acer1,9329,21,5378,225,7
Ostatní4,60521,93,48118,532,8
Celkem21,04210018,83610011,7

Dodávky do firemního segmentu celkově v západní Evropě klesly o 4,5 %. Nedařilo se zejména stolním počítačům, jejichž podíl na prodeji se propadl meziročně o více než polovinu. Doba home officů i vzdálené práce a vzdělávání zkrátka stolním počítačům logicky příliš nesvědčí. Poptávka notebooků ve firemním sektoru naopak meziročně v západní Evropě vzrostla téměř o čtvrtinu.

Dařilo se i regionům střední a východní Evropy a Afriky a Blízkého východu. Střední a východní Evropě se však dařilo o něco lépe – zdejší trh osobních PC vykázal meziroční nárůst o 19,5 %, a čemž se podílel spotřebitelský i komerční sektor.