IDC: Spotřebitelé ve 3. čtvrtletí 2020 oživili prodej PC v regionu EMEA
Prodej desktopů, notebooků a pracovních stanic v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky vykázal ve třetím čtvrtletí letošního roku podle IDC výrazný nárůst. Zejména díky silné poptávce spotřebitelů trh v souhrnu vykázal meziroční nárůst o téměř 12 %.
Celkem se v regionu EMEA ve třetím čtvrtletí roku 2020 prodalo 21 milionů počítačů. Výrobci mohou být vděčni zejména spotřebitelské poptávce, která meziročně vzrostla téměř o 30 %. Zájem firem oproti tomu o 2,1 % meziročně klesl.
Západoevropský trh s počítači meziročně vzrostl v součtu o 10,2 %, zájem byl primárně o přenosné počítače. V tomto regionu však nakupovaly i firmy, jejichž nákupy rostly v segmentu přenosných počítačů stejně jako u spotřebitelů dvouciferným tempem. „Zájem spotřebitelů odrážel mix různých požadavků – vedle vzdálené výuky šlo také o zábavu a gaming,“ uvedla Malini Paul, manažerka výzkumu v IDC.
Nejprodávanějším dodavatelem počítačů na západoevropských trzích se stalo Lenovo, které z první příčky pro tuto chvíli sesadilo HP. Tyto dvě společnosti spolu s americkým Applem navíc uzmuly výraznou část celkového tržného podílu.
| Prodej PC v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí 2020 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q2020 | Tržní podíl (%) | Prodej 3Q19 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| HP Inc. | 5,29 | 25,1 | 5,402 | 28,7 | -2,1 |
| Lenovo (vč. Fujitsu) | 4,925 | 23,4 | 4,756 | 25,2 | 3,5 |
| Dell | 2,299 | 10,9 | 2,46 | 13,1 | -6,6 |
| Asus | 1,992 | 9,5 | 1,2 | 6,4 | 66 |
| Acer | 1,932 | 9,2 | 1,537 | 8,2 | 25,7 |
| Ostatní | 4,605 | 21,9 | 3,481 | 18,5 | 32,8 |
| Celkem | 21,042 | 100 | 18,836 | 100 | 11,7 |
Dodávky do firemního segmentu celkově v západní Evropě klesly o 4,5 %. Nedařilo se zejména stolním počítačům, jejichž podíl na prodeji se propadl meziročně o více než polovinu. Doba home officů i vzdálené práce a vzdělávání zkrátka stolním počítačům logicky příliš nesvědčí. Poptávka notebooků ve firemním sektoru naopak meziročně v západní Evropě vzrostla téměř o čtvrtinu.
Dařilo se i regionům střední a východní Evropy a Afriky a Blízkého východu. Střední a východní Evropě se však dařilo o něco lépe – zdejší trh osobních PC vykázal meziroční nárůst o 19,5 %, a čemž se podílel spotřebitelský i komerční sektor.