IDC: Prodej tabletů zaznamenal další propad, největším výrobcům se ale dařilo
Ve třetím čtvrtletí letošního roku se podle společnosti IDC celosvětově prodalo 40 milionů tabletů, což představuje meziroční pokles o 5,4 %. Navzdory sestupné tendence na trhu jako takovém však čtyři z pěti největších výrobců zaznamenaly nárůst prodeje.
Za nepříznivým vývojem stojí více činitelů – jmenovat můžeme například rostoucí poptávku po chytrých telefonech s většími obrazovkami, prodlužující se životní cyklus tabletů a opět i sílící vliv platformy PC.
„V současné chvíli registrujeme velkou poptávku po levných tabletech, což platí i pro prémiové výrobce, jako je např. Apple,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik v IDC. „Nicméně řada takovýchto modelů je stejně vhodnější spíše pro pokročilejší uživatele a zákazníci, kteří by si chtěli pořídit svůj první tablet, hledají vhodný produkt stále složitěji.“
V předchozích letech se očekávala pomoc ze strany rozpojitelných zařízení, nicméně jejich vliv na celkové výsledky nejsou nijak zásadní, protože vážněji to v této kategorii myslí jen několik málo výrobců.
Jak se dařilo výrobcům
Přestože Apple může stále ve srovnání s ostatními výrobci hřát pocit jakési prémiovosti, jsou to právě nejlevnější modely iPADů, které pomáhají americkému výrobci držet prvenství. Poslední verze operačního systému iOS iPADy opět funkčně i ergonomicky o něco přiblížila počítačům, ale nutnost používat různý speciální software (obzvláště platí pro komerční sféru) spolu s bohatou nabídkou konkurenčních výrobců stále brání tomu, aby se iPADy pro lidi stávaly hlavním a jediným „výpočetním nástrojem.“
Samsung nabízí jedno z největších portfolií rozpojitelných tabletů s různými velikostmi obrazovky i s různými operačními systémy, ale tyto modely se na celkových prodejích výrobce nepodílely ani deseti procenty. Takže ačkoli tyto modely posilují pozici Samsungu v oblasti prémiových zařízení, firma se musí stále spoléhat hlavně na levnější modely, což by mohlo společnosti v budoucnu začít způsobovat problémy, protože konkurence nabízí produkty s lepším poměrem mezi cenou a výkonem.
Agresivně nastavená strategie společnosti Amazon se osvědčila, protože firma zaznamenala téměř 40% meziroční nárůst prodeje. Firmě se podařilo navázat vztah se zákazníky zejména díky nízkým cenám a poskytovanému digitálnímu obsahu. O čtvrtou příčku se jen s minimálními rozestupy rozdělily společnosti Huawei a Lenovo.
| Celosvětový prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2017 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q17 | Tržní podíl | Prodej 3Q16 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Apple | 10,3 | 25,8 % | 9,3 | 21,9 % | 11,4 % |
| Samsung | 6 | 15 % | 6,5 | 15,4 % | -7,9 % |
| Amazon.com | 4,4 | 10,9 % | 3,1 | 7,5 % | 38,7 % |
| Huawei | 3 | 7,5 % | 2,5 | 6 % | 18,8 % |
| Lenovo | 3 | 7,4 % | 2,7 | 6,5 % | 8,9 % |
| Ostatní | 13,3 | 33,3 % | 18,1 | 42,8 % | -26,3 % |
| Celkem | 40 | 100 % | 42,3 | 100 % | -5,4 % |