Analýzy

IDC: Prodej tabletů zaznamenal další propad, největším výrobcům se ale dařilo

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se podle společnosti IDC celosvětově prodalo 40 milionů tabletů, což představuje meziroční pokles o 5,4 %. Navzdory sestupné tendence na trhu jako takovém však čtyři z pěti největších výrobců zaznamenaly nárůst prodeje.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej tabletů zaznamenal další propad, největším výrobcům se ale dařilo

Za nepříznivým vývojem stojí více činitelů – jmenovat můžeme například rostoucí poptávku po chytrých telefonech s většími obrazovkami, prodlužující se životní cyklus tabletů a opět i sílící vliv platformy PC.

„V současné chvíli registrujeme velkou poptávku po levných tabletech, což platí i pro prémiové výrobce, jako je např. Apple,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik v IDC. „Nicméně řada takovýchto modelů je stejně vhodnější spíše pro pokročilejší uživatele a zákazníci, kteří by si chtěli pořídit svůj první tablet, hledají vhodný produkt stále složitěji.“

V předchozích letech se očekávala pomoc ze strany rozpojitelných zařízení, nicméně jejich vliv na celkové výsledky nejsou nijak zásadní, protože vážněji to v této kategorii myslí jen několik málo výrobců.

Jak se dařilo výrobcům

Přestože Apple může stále ve srovnání s ostatními výrobci hřát pocit jakési prémiovosti, jsou to právě nejlevnější modely iPADů, které pomáhají americkému výrobci držet prvenství. Poslední verze operačního systému iOS iPADy opět funkčně i ergonomicky o něco přiblížila počítačům, ale nutnost používat různý speciální software (obzvláště platí pro komerční sféru) spolu s bohatou nabídkou konkurenčních výrobců stále brání tomu, aby se iPADy pro lidi stávaly hlavním a jediným „výpočetním nástrojem.“

Samsung nabízí jedno z největších portfolií rozpojitelných tabletů s různými velikostmi obrazovky i s různými operačními systémy, ale tyto modely se na celkových prodejích výrobce nepodílely ani deseti procenty. Takže ačkoli tyto modely posilují pozici Samsungu v oblasti prémiových zařízení, firma se musí stále spoléhat hlavně na levnější modely, což by mohlo společnosti v budoucnu začít způsobovat problémy, protože konkurence nabízí produkty s lepším poměrem mezi cenou a výkonem.

Agresivně nastavená strategie společnosti Amazon se osvědčila, protože firma zaznamenala téměř 40% meziroční nárůst prodeje. Firmě se podařilo navázat vztah se zákazníky zejména díky nízkým cenám a poskytovanému digitálnímu obsahu. O čtvrtou příčku se jen s minimálními rozestupy rozdělily společnosti Huawei a Lenovo.

Celosvětový prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2017 (v milionech kusů)
Výrobce Prodej 3Q17 Tržní podíl Prodej 3Q16 Tržní podíl Meziroční změna
Apple 10,3 25,8 % 9,3 21,9 % 11,4 %
Samsung 6 15 % 6,5 15,4 % -7,9 %
Amazon.com 4,4 10,9 % 3,1 7,5 % 38,7 %
Huawei 3 7,5 % 2,5 6 % 18,8 %
Lenovo 3 7,4 % 2,7 6,5 % 8,9 %
Ostatní 13,3 33,3 % 18,1 42,8 % -26,3 %
Celkem 40 100 % 42,3 100 % -5,4 %