Analýzy

IDC: Prodej tabletů v regionu CEE klesl v 1. čtvrtletí o 20 %

Prodej tabletů a zařízení 2 v 1 ve střední a východní Evropě během prvního čtvrtletí letošního roku dle analytické společnosti IDC meziročně klesl o více než 20 % na 2,7 milionu kusů. Mezi klíčové faktory poklesu patřila nepříznivá situace na Ukrajině a v Rusku a také růst kurzu amerického dolaru.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej tabletů v regionu CEE klesl v 1. čtvrtletí o 20 %

Dalším faktorem, který negativně ovlivnil vývoj trhu, byla rostoucí vyspělost trhu a zákazníků, což se projevilo jednak prodlužujícím se životním cyklem přístrojů a také oblibou alternativních přístrojů, jako jsou například chytré telefony s většími obrazovkami.

„Ačkoli trh s tablety dosahuje v regionu střední a východní Evropy nasycení, prostor k růstu tu stále je. Zmínit můžeme například rozpojitelná zařízení 2 v 1, přístroje s podporou rychlých mobilních datových přenosů nebo přístroje s velkou pamětí a dlouhou výdrží baterie,“ uvedl Jiří Teršel, analytik společnosti IDC.

Prodej tabletů v regionu CEE v 1. čtvrtletí 2015 (v tisících)
VýrobceProdej 1Q15Tržní podílProdej 1Q14Tržní podílMeziroční změna
Samsung57020,8 %63918,6 %-10,8 %
Lenovo35913,1 %2978,6 %20,9 %
Apple1585,7 %42512,3 %-62,9 %
Asus1555,7 %36010,4 %-57 %
Prestigio813 %1925,6 %-57,9 %
Ostatní1 42151,8 %1 52944 %-7,10 %
Celkem2 774100 %3 442100 %-20,29 %

Prvenství v regionu si mezi výrobci udržela společnost Samsung, která ve sledovaném období dodala 640 tisíc zařízení. I přes meziroční pokles prodeje se společnosti dokonce podařilo zvětšit svůj tržní podíl. Nedařilo se naopak společnosti Apple, která dodala 158 tisíc zařízení, což znamenalo jak propad v počtu prodaných přístrojů, tak ve velikosti tržního podílu. Nepříznivých výsledků Applu dokázalo využít Lenovo, které se právě na úkor americké společnosti vyhouplo na celkovou druhou příčku. Dodat dokázalo 359 tisíc zařízení, díky čemuž meziročně své prodeje zvýšilo o téměř 21 % a svůj tržní podíl zvýšilo na více než 13 %. Čtvrtou pozici obsadila společnost Asus, která však podobně jako Apple ztrácela pozice v počtu prodaných přístrojů i tržním podílu. Překvapením by pro mnohé mohlo být celkové páté místo pro společnost Prestigio, které prodalo 81 tisíc přístrojů a získalo tak tříprocentní tržní podíl.