Analýzy

IDC: prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2013 stoupl o 142,4 %

Prodeje tabletů nadále rostou – celosvětově se jich během prvního čtvrtletí letošního roku prodalo 49,2 milionu kusů. Tento trend by měl i díky vzrůstajícímu zájmu o přístroje s menšími obrazovkami pokračovat i do budoucna.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 3. 5. 2013
  • 2 min
IDC: prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2013 stoupl o 142,4 %

Společnost Apple v prodejích dokonce předčila očekávání analytiků IDC – místo odhadovaných 18,7 milionu kusů se prodalo 19,5 milionu kusů. Očekávání předčila i světová dvojka – společnost Samsung.

Trvalý zájem o iPAD mini a vzrůstající firemní poptávka vedly v případě společnosti Apple k lepším výsledkům, než se očekávalo,“ řekl Tom Mainelli, vedoucí výzkumu společnosti IDC. „Načasováním zahájení prodejů na čtvrté čtvrtletí loňského roku se navíc Applu podařilo potlačit slabší prodeje, které bývají z důvodů očekávání nových produktů pro první čtvrtletí roku typické,“ dodal.

Společnost Asus se v celosvětových prodejích posunula na třetí příčku, za což vděčí svým ustáleným prodejům a zejména přístroji Nexus 7. Čtvrté místo v počtu prodaných tabletů patří společnosti Amazon.

V současné době v tomto segmentu ostře sledovaný Microsoft se během prvního čtvrtletí letošního roku vyhoupl na celkové páté místo, kterého dosáhl díky 900 000 prodaných tabletů Surface a Surface Pro (které se začaly v USA a Kanadě prodávat až v únoru 2013). Celkově však tablety s Windows 8 a Windows RT nenaplňují očekávání – napříč všemi výrobci se jich prodalo ve sledovaném období 1,8 milionu kusů.

Celosvětové prodeje tabletů v prvním čtvrtletí roku 2013 (v milionech kusů)
VýrobcePočet prodaných kusů v 1Q 2013Tržní podíl v 1Q 2013Počet prodaných kusů v 1Q 2012Tržní podíl v 1Q 2012Změna 1Q 12 - 1Q 13
Apple19,539,6%11,858,1%65,3%
Samsung8,817,9%2,311,3%282,6%
Asus2,75,5%0,60%3,1%350%
Amazon1,83,7%0,73,6%157,1%
Microsoft0,91,8%0--
Ostatní15,531,5%4,924,1%216,3%
Celkem49,2100%20,3100%142,4%

Podle dostupných informací se zdá být pravděpodobné, že se na trh dostanou přístroje s Windows 8 a Windows RT s podstatně menšími úhlopříčkami obrazovky, než jakými disponují současné modely,“ řekl Ryan Reith, manažer IDC. „Nicméně představa, že budou spásou, je mylná. Je zřejmé, že trh směřuje k přístrojům o úhlopříčce sedm až osm palců, větším problémem pro Microsoft je však potřeba zaujmout běžné spotřebitele a cenově dotáhnout levnější konkurenci. Teprve až Microsoft vyřeší tyto dva předpoklady, mohli bychom vidět i další posun v prodejích přístrojů s jeho systémy.“