Analýzy

IDC: Prodej tabletů bude menší, než se čekalo

Společnost IDC na základě vzrůstající popularity „phabletů“, tedy telefonů s úhlopříčkou obrazovky 5,5" a více, a prodlužování životního cyklu zařízení, snížilo prognózu prodeje tabletů pro rok 2014. Místo původních 260 milionů prodaných tabletů a zařízení 2 v 1 se nově počítá s 245 miliony zařízení, což představuje meziroční nárůst o 12,1 %.

František Doupal

  • 5. 6. 2014
  • 1 min
IDC: Prodej tabletů bude menší, než se čekalo

„Za snižováním prodeje tabletů stojí dvě hlavní příčiny. První z nich je prodlužující se doba, po kterou si uživatelé ponechávají svá zařízení, což obzvláště platí pro dražší značkové přístroje. Při nákupu nových zařízení navíc často původní zařízení putuje k někomu z rodiny,“ uvedl Tom Mainelli, viceprezident výzkumu ve společnosti IDC. „Druhým důležitým faktorem je vzrůstající obliba tzv. phabletů, tedy telefonů s displejem o úhlopříčce pět a půl palce a více. Mnoha lidem takovéto přístroje zcela stačí a k pořizování tabletů tak nemají důvod.“

Předpokládaný tržní podíl tabletů podle velikosti displeje 
RokMéně než 8"8 až 11"11 a více palců
201355 %44,1 %0,9 %
201450,8 %47,3 %1,9 %
201844,5 %48,9 %6,6 %

Jen za poslední rok se podíl phabletů na celkových prodejích chytrých telefonů zvýšil ze 4,3 % na 10,5 % (tedy zhruba 30 milionů kusů). I z toho důvodů IDC předpokládá, že se výrobci tabletů a zařízení 2 v 1 v blízké budoucnosti znovu zaměří spíše na zařízení s většími úhlopříčkami obrazovky.

„Návrat zpět k přístrojům s většími displeji bude většinou výrobců vítaný, protože průměrné prodejní ceny jsou zde podstatně výše, nežli u tabletů s osmipalcovými a menšími displeji,“ podotkl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Těžit ze situace by chtěl i Microsoft, který předpokládá, že podíl zařízení se systémem Windows se mezi lety 2014 a 2018 zdvojnásobí.“