IDC: Prodej počítačů navzdory očekáváním ve 3. čtvrtletí rostl
Celosvětový prodej stolních počítačů, notebooků a pracovních stanic během třetího čtvrtletí letošního roku podle IDC meziročně vzrostl o tři procenta na 70,4 milionu zařízení. Za nárůstem prodeje stála kromě silné firemní poptávky také napjatá americko-čínská situace.
„Kvůli vyšším clům a daním na obzoru výrobci počítačů znovu začali více naskladňovat, což však bylo poněkud obtížné kvůli stále přetrvávajícímu určitému nedostatku procesorů Intel. Z toho na druhou stranu těžilo AMD, které tím získalo prostor k růstu,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik IDC. „Současné napětí navíc vede ke změnám v dodavatelských řetězcích, protože výrobci se snaží přesunout mimo Čínu, např. na Taiwan nebo do Vietnamu.“
„Komerční poptávka by měla vzrůst, protože firmy dokončují převádění své PC báze na platformu Windows 10,“ poznamenal Linn Huang, viceprezident výzkumu v IDC. „Doba do ukončení běžné podpory systému Windows 7 se rychle blíží. Dá se tedy předpokládat, že nejméně do 14. ledna 2020 mohou výrobci počítat s dobrým odbytem. A protože zatím nikdo neví, co bude potom, mít naskladněné určité množství zásob nemusí být špatný nápad.“
V regionu EMEA si trh držel v průběhu třetího čtvrtletí stabilní růst v segmentu stolních i přenosných počítačů. Silná poptávka z firemního sektoru zde dokázala vykompenzovat slabší poptávku spotřebitelů i problémy spojené s nedostatkem některých komponent.
V USA byl zaznamenán jednociferný růst, pod který se podepsal rostoucí prodej notebooků i stolních počítačů.
Takřka každý čtvrtý prodaný počítač pocházel ve třetím čtvrtletí letošního roku z továren společnosti Lenovo. Firmě se dařilo zejména v regionu EMEA a v Japonsku. Druhé místo na globálním žebříčku připadlo společnosti HP, která v první pětici vykázala největší růst prodeje. Třetí místo obsadil Dell, kterému se dobře dařilo díky vyváženému portfoliu byznysových i herních počítačů. I díky inovovaným notebookům MacBook Air a Pro připadla čtvrtá příčka Applu. První pětici pak uzavřel Acer.
| Globální prodej PC ve 3. čtvrtletí 2019 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q19 | Tržní podíl | Prodej 3Q18 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 17,3 | 24,6 % | 16,2 | 23,6 % | 7,1 % |
| HP | 16,8 | 23,8 % | 15,4 | 22,5 % | 9,3 % |
| Dell | 12,1 | 17,1 % | 11,5 | 16,8 % | 5,3 % |
| Apple | 5 | 7,1 % | 5,3 | 7,7 % | -6,1 % |
| Acer | 4,4 | 6,3 % | 4,8 | 7 % | -7,2 % |
| Ostatní | 14,8 | 21,1 % | 15,3 | 22,4 % | -3,2 % |
| Celkem | 70,4 | 100 % | 68,4 | 100 % | 3 % |