IDC: Prodej PC v regionu EMEA ve 2. čtvrtletí 2019 rostl
Prodej osobních počítačů, notebooků a pracovních stanic v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky ve 2. čtvrtletí 2019 podle organizace IDC meziročně vzrostl o 1,1 % na 16,4 milionu zařízení. Dařilo se zejména v komerčním sektoru, spotřebitelé se svými nákupy zůstávali i nadále hodně při zemi.
V komerčním sektoru byl zaznamenán meziroční nárůst o 11,4 %, kdy se zvedly jak prodeje notebooků (o 7,3 %), tak zejména stolních počítačů (17,2 %). V důsledku menšího množství inovací i prodlužujícího se životního cyklu používaných zařízení meziročně klesl prodej spotřebitelských přístrojů o 11,3 %.
Západoevropský trh počítačů meziročně vzrostl o 6,6 %. I zde se dařilo komerčnímu sektoru (s nárůstem o 16,1 %) s tím, že méně úspěšný byl prodej spotřebitelům (jenž klesl o 8,4 %).
Podmětem k růstu prodeje v komerčním segmentu je bezesporu blížící se konec životního cyklu Windows 7, který se podepsal zejména pod výrazně vylepšenou bilanci dodávek stolních počítačů. Ty poprvé po pěti letech vykázaly dvouciferný nárůst prodeje. A jde také o první výraznější nárůst od ukončení podpory Windows XP.
| Prodej PC v regionu EMEA ve 2. čtvrtletí 2019 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q19 | Tržní podíl | Prodej 2Q18 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| HP | 4,745 | 28,8 % | 4,687 | 28,8 % | 1,2 % |
| Lenovo (vč. Fujitsu) | 4,189 | 25,5 % | 3,674 | 22,6 % | 14 % |
| Dell | 2,376 | 14,4 % | 2,239 | 13,8 % | 6,1 % |
| Acer | 1,327 | 8,1 % | 1,514 | 9,3 % | -12,4 % |
| Apple | 0,994 | 6 % | 0,826 | 5,1 % | 20,4 % |
| Ostatní | 2,824 | 17,2 % | 3,337 | 20,5 % | -15,4 % |
| Celkem | 16,454 | 100 % | 16,277 | 100 % | 1,1 % |
„Ukazuje se, že nutnost upgradu operačního systému zejména v případě stolních počítačů vždy přinese výrazné zlepšení prodeje, a to zejména ve veřejném sektoru, kde všechno trvá déle,“ uvedl analytik IDC Daniel Goncalves. „Výrazný nárůst prodeje počítačů byl z části podpořen i kvůli nedostatku procesorů Intel v předchozích čtvrtletích.“
Situaci v regionu CEMA, kde byl zaznamenán meziroční 7,9% pokles prodeje, ovlivnila zejména nepřízeň poptávky ze strany spotřebitelů. Region CEE (střední a východní Evropa), dokonce podruhé v řadě vykázal dvouciferný pokles (aktuálně o 10,6 %). Spotřebitelský prodej zde klesl meziročně o 16,4 %, komerční prodej pak o relativně mírných 1,3 %. Na druhou stranu, pokud bychom zohlednili pouze subregion střední Evropy, pak by situace zdaleka nebyla tak dramatická – zde by pak činil nárůst prodeje do komerčního segmentu 9,5 %.