IDC: Prodej PC v 1. čtvrtletí 2015 klesl o 6,7 %
Celosvětový prodej PC v prvním čtvrtletí roku 2015 činil dle IDC 68,5 milionu kusů. Jde sice o meziroční pokles o 6,7 %, avšak původní předpoklady počítaly s ještě horšími čísly.
Druhé pololetí roku 2014 bylo pro celosvětový trh s PC silným obdobím, a to především zásluhou obměny zařízení s Windows XP. Svou roli sehrála také zvýšená poptávka po kapesních zařízeních.
V prvním čtvrtletí letošního roku se vývoj zpomalil vlivem několika faktorů: mezi zásadní patří především problematické zásoby nahromaděných notebooků Windows Bing, mírné tempo ve firemním sektoru a omezené poptávky v mnoha regionech, které způsobuje kolísání měnových kurzů. Objem dodávek i růst v prvním čtvrtletí klesl, prodej pod úrovní 69 milionů kusů je nejnižším zaznamenaným od roku 2009.
„Prodej PC ve Spojených státech klesal pomaleji než v ostatních regionech, čímž byly překonány světové trendy po jedenácté v řadě. Síla klíčových výrobců, přijetí nových produktů a zlepšení spotřebitelského trhu jsou pozitivními signály,“ řekl Rajani Singh, analytik z divize Personal Computing společnosti IDC. „S příchodem systému Windows 10 nás čeká ustálení. Spotřebitelé budou mít nárok na upgrade zdarma celý rok po vydání, Windows 10 by měly nastartovat proces nahrazování starších počítačů. K udržení pozitivního růstu trhu stačí, aby se obměnila pouze část základny, na které nyní běží starší systémy.“
„Ačkoliv objem prodeje již překonal opatrné prognózy, trh je hodně citlivý na ceny. Tlak na ceny mění naskladněné zásoby prémiových PC na střední cenovou třídu,“ řekl analytik Jay Chou. „Stále více výrobců nedokáže držet krok s konkurencí, takže můžeme očekávat další konsolidaci na trhu osobních počítačů.“
| Celosvětový prodej PC v 1. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q15 | Tržní podíl | Prodej 1Q14 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 13,392 | 19,6 % | 12,949 | 17,6 % | 3,4 % |
| HP | 12,992 | 19 % | 12,579 | 17,1 % | 3,3 % |
| Dell | 9,236 | 13,5 % | 9,856 | 13,4 % | -6,3 % |
| Acer | 4,839 | 7,1 % | 5,205 | 7,1 % | -7 % |
| Asus | 4,801 | 7 % | 4,6 | 6,3 % | 4,4 % |
| Ostatní | 23,226 | 33,9 % | 28,187 | 38,4 % | -17,6 % |
| Celkem | 68,485 | 100 % | 73,378 | 100 % | -6,7 % |
Situace v regionech
Spojené státy americké
Prodej se v prvním čtvrtletí roku 2015 zastavil na 14,2 milionech kusů, což předsatvuje meziroční pokles o jedno procento. Růst byl citelný především v oblasti přenosných zařízení, dařilo se novým produktům, jako jsou Chromebooky, Bing, ultrabooky a konvertibilní zařízení. Prodej klasických desktopových zařízení nebyl v tomto období v USA závratný.
Evropa, Střední východ a Afrika (EMEA)
Počet osobních počítačů dodaných na trh v oblasti EMEA byl ve znamení doprodávání zásob cenově atraktivních Bing zařízení. Konec 15" Bing notebooků a nevýhodný směnný kurz zvyšující ceny komponentů, společně vedly k nárůstu průměrných prodejních cen a poklesu dodávek PC. V minulém roce byl proej PC posílen ukončením podpory Windows XP. Tato situace však již aktuální čtvrtletí neovlivňuje, což je patrné zejména ve firemním segmentu stolních počítačů, kde byl zaznamenán znatelný pokles .
Asie/Pacifik (kromě Japonska)
Na tomto trhu se kolísání měny podepsalo nejvýrazněji. Čína byla navíc ovlivněna přebytkem byznys notebooků. Přeskladnění vzniklo v předchozím čtvrtletí, kdy byla zahájena protikorupční kampaň usilující o redukci obchodních výdajů.
Japonsko
V Japonsku klesl meziročně prodej PC o 44 %, což je o něco horší výsledek, než se předpokládalo. První čtvrtletí minulého roku bylo podpořeno projekty ve firemním segmentu a výhodnými daňovými sazbami pro spotřebitele. Slabý yen však utlumil aktivitu ve všech segmentech.
Situace u výrobců
Lenovo si udrželo nejvyšší pozici s prodejem přesahujícím 13,4 milionu kusů, což je růst o 3,4 %. Lenovo nadále pokračuje v masivní expanzi mimo Asii, daří se mu zejména v regionu EMEA. V USA se Lenovu podařilo předstihnou Apple a stát se na tamním trhu s PC číslem tři.
HP zůstal s 13 miliony PC světovou dvojkou, růst v tomto období překonal hranici 3 %, a to hlavně díky stabilnímu růstu v USA a EMEA. Ačkoli na začátku roku HP oslabilo a v prodeji polevilo, zůstává spolu s firmou Lenovo jasným lídrem trhu.
Třetí místo patří Dellu, který dodal na trh přes 9,2 milionu kusů PC, meziročně však zaznamenal pokles o 6,3 %. Jde o první negativní čtvrtletí od roku 2013. Ve stejném období loňského roku však dosáhl Dell v USA a EMEA nadstandardních výsledků, proto aktuální čísla zatím zaostávají.
Acer bodoval s Chromebooky, přesto však celkové výsledky Aceru v prvním čtvrtletí letošního roku klesly. Pokles se týkal zejména oblasti EMEA, kde bylo patrné silné oživení v polovině roku 2014, avšak v posledním čtvrtletí se Acer ocitl pod tlakem lídrů trhu.
Asus zaznamenal při prodeji 4,8 milionu počítačů a růstu o 4,4 % povedené období. Díky tomu se Asus dostal do těsného závěsu za Acer a je celosvětovou pětkou.