IDC: Komerční poptávka bude v roce 2020 pro rozpojitelná zařízení největší příležitostí
Prodej tabletů v regionu EMEA v posledním čtvrtletí loňského roku podle organizace IDC meziročně klesl o 9,6 % na 14,1 milionu zařízení. Za celý rok 2018 pokles činil 9,4 %. A o 9,4 % podle prognóz trh klesne i v prvním kvartálu roku letošního.
Za výrazným poklesem prodeje tabletů v regionu EMEA stojí zejména změny ve spotřebitelské poptávce, výsledky za čtvrté čtvrtletí pak byly silně ovlivněny i slabými předvánočními a vánočními nákupy. „Na všech klíčových trzích, včetně Velké Británie, Německa, Francie nebo Itálie, byl ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku zaznamenán dvouciferný propad prodeje, protože lidé zkrátka raději místo tabletů kupovali jinou elektroniku,“ uvedl Daniel Goncalves, analytik IDC.
V západní Evropě prodej tabletů ve 4. čtvrtletí meziročně klesl o 12 %, v regionu střední a východní Evropy, Blízkého východu a Afriky o 4,6 %. Nikolina Jurisic, analytička IDC, k tomu dodala: „Za propad prodeje tabletů mohou různé faktory včetně nasycení trhu, chybějících výraznějších inovací, růstu obliby konvertibilních zařízení nebo stále většímu množství smartphonů s velkými obrazovkami.“
| Prodej tabletů v regionu EMEA ve 4. čtvrtletí 2018 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q18 | Tržní podíl | Prodej 4Q17 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Samsung | 3,586 | 25,5 % | 2,913 | 18,7 % | 23,1 % |
| Apple | 3,162 | 22,5 % | 3,071 | 19,7 % | 2,9 % |
| Huawei | 1,247 | 8,9 % | 1,295 | 8,3 % | -3,7 % |
| Lenovo | 0,952 | 6,8 % | 1,567 | 10 % | -39,2 % |
| Amazon | 0,606 | 4,3 % | 0,969 | 6,2 % | -37,5 % |
| Ostatní | 4,522 | 32 % | 5,752 | 37,1 % | -21,4 % |
| Celkem | 14,073 | 100 % | 15,566 | 100 % | -9,6 % |
Trh ve sledovaném období ovládla společnost Samsung, které se skvěle dařilo zejména v regionu střední a východní Evropy, Blízkého východu a Afriky. Regionální dvojce, Applu, se naopak dařilo zejména v západní Evropě. Další příčky obsadily společnosti Huawei, Lenovo a Amazon.
„Digitální transformace a rostoucí poptávka po mobilních zařízeních by mohly vést k eventuálnímu obnovení zájmu o tablety ze strany firemního sektoru,“ uvedl Goncalves. „Zejména zařízení s možností připojení/odpojení klávesnice velmi dobře splňují požadavky firem na mobilitu i ergonomii, a zařízení jako Surface od Microsoftu nebo iPAD Pro od Applu to jen dokazují.“
| Prognóza prodeje tabletů v regionu EMEA v letech 2019-2023 (v milionech kusů) | |||||
| Operační systém | Prodej 2019 | Tržní podíl | Prodej 2023 | Tržní podíl 2023 | Průměrné tempo růstu 2019-2023 |
| Android | 31,005 | 70,2 % | 27,966 | 65,9 % | -2,6 % |
| Chrome OS | 0,058 | 0,1 % | 0,279 | 0,7 % | 48 % |
| iOS | 9,782 | 22,1 % | 9,402 | 22,1 % | -1 % |
| Windows | 3,344 | 7,6 % | 4,816 | 11,3 % | 9,6 % |
| Celkem | 44,189 | 100 % | 42,463 | 100 % | -1 % |
Velkou příležitostí a možným spouštěčem zájmu o konvertibilní zařízení by mohl být konec podpory systémy Windows 7 v roce 2020. „Mnoho firem i veřejných institucí s pořizováním nových zařízení stále otálí, a dá se očekávat, že mnoho stávajících zařízení bude nahrazena právě některým z konvertibilních či rozpojitelných modelů. Je to jen otázkou času a možná také poklesu cen,“ doplnil Goncalves.