Analýzy

IDC: Komerční poptávka bude v roce 2020 pro rozpojitelná zařízení největší příležitostí

Prodej tabletů v regionu EMEA v posledním čtvrtletí loňského roku podle organizace IDC meziročně klesl o 9,6 % na 14,1 milionu zařízení. Za celý rok 2018 pokles činil 9,4 %. A o 9,4 % podle prognóz trh klesne i v prvním kvartálu roku letošního.

IDC: Komerční poptávka bude v roce 2020 pro rozpojitelná zařízení největší příležitostí

Za výrazným poklesem prodeje tabletů v regionu EMEA stojí zejména změny ve spotřebitelské poptávce, výsledky za čtvrté čtvrtletí pak byly silně ovlivněny i slabými předvánočními a vánočními nákupy. „Na všech klíčových trzích, včetně Velké Británie, Německa, Francie nebo Itálie, byl ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku zaznamenán dvouciferný propad prodeje, protože lidé zkrátka raději místo tabletů kupovali jinou elektroniku,“ uvedl Daniel Goncalves, analytik IDC.

V západní Evropě prodej tabletů ve 4. čtvrtletí meziročně klesl o 12 %, v regionu střední a východní Evropy, Blízkého východu a Afriky o 4,6 %. Nikolina Jurisic, analytička IDC, k tomu dodala: „Za propad prodeje tabletů mohou různé faktory včetně nasycení trhu, chybějících výraznějších inovací, růstu obliby konvertibilních zařízení nebo stále většímu množství smartphonů s velkými obrazovkami.“

Prodej tabletů v regionu EMEA ve 4. čtvrtletí 2018  (v milionech kusů)
Výrobce Prodej 4Q18 Tržní podíl Prodej 4Q17 Tržní podíl Meziroční změna
Samsung 3,586 25,5 % 2,913 18,7 % 23,1 %
Apple 3,162 22,5 % 3,071 19,7 % 2,9 %
Huawei 1,247 8,9 % 1,295 8,3 % -3,7 %
Lenovo 0,952 6,8 % 1,567 10 % -39,2 %
Amazon 0,606 4,3 % 0,969 6,2 % -37,5 %
Ostatní 4,522 32 % 5,752 37,1 % -21,4 %
Celkem 14,073 100 % 15,566 100 % -9,6 %

Trh ve sledovaném období ovládla společnost Samsung, které se skvěle dařilo zejména v regionu střední a východní Evropy, Blízkého východu a Afriky. Regionální dvojce, Applu, se naopak dařilo zejména v západní Evropě. Další příčky obsadily společnosti Huawei, Lenovo a Amazon.

„Digitální transformace a rostoucí poptávka po mobilních zařízeních by mohly vést k eventuálnímu obnovení zájmu o tablety ze strany firemního sektoru,“ uvedl Goncalves. „Zejména zařízení s možností připojení/odpojení klávesnice velmi dobře splňují požadavky firem na mobilitu i ergonomii, a zařízení jako Surface od Microsoftu nebo iPAD Pro od Applu to jen dokazují.“

Prognóza prodeje tabletů v regionu EMEA v letech 2019-2023 (v milionech kusů)
Operační systém Prodej 2019 Tržní podíl Prodej 2023 Tržní podíl 2023 Průměrné tempo růstu 2019-2023
Android 31,005 70,2 % 27,966 65,9 % -2,6 %
Chrome OS 0,058 0,1 % 0,279 0,7 % 48 %
iOS 9,782 22,1 % 9,402 22,1 % -1 %
Windows 3,344 7,6 % 4,816 11,3 % 9,6 %
Celkem 44,189 100 % 42,463 100 % -1 %

Velkou příležitostí a možným spouštěčem zájmu o konvertibilní zařízení by mohl být konec podpory systémy Windows 7 v roce 2020. „Mnoho firem i veřejných institucí s pořizováním nových zařízení stále otálí, a dá se očekávat, že mnoho stávajících zařízení bude nahrazena právě některým z konvertibilních či rozpojitelných modelů. Je to jen otázkou času a možná také poklesu cen,“ doplnil Goncalves.