IDC: Celosvětový prodej tabletů v roce 2014 zpomalil
Podle předpovědi společnosti IDC zpomalí letos růst celosvětového prodeje tabletů na 7,2 %. Ještě v roce 2013 přitom meziroční nárůst činil více než 50 %. Vzhledem k prodlužujícímu se cyklu tabletů ale není zpomalení prodeje, které mimo jiné poměrně citelně postihlo i průkopnický Apple iPad, nijak překvapující.
„Trh s tablety je v současné době ovlivněn děním na souvisejících trzích,“ uvedl Ryan Reith, ředitel výzkumu ve společnosti IDC. „Na začátku prvního většího rozšíření tabletů se předpokládalo, že životní cyklus přístrojů bude podobný jako u chytrých telefonů, kde k obměně dochází každé dva až tři roky. Nyní se ale ukazuje, že v případě tabletů je situace jiná a někteří majitelé si jeden a ten samý přístroj ponechávají tři a někdy i čtyři roky. Věříme, že mezi hlavní důvody tohoto stavu patří jak dlouho trvající softwarová podpora těchto zařízení, tak i stále častější přesouvání nejrůznějších činností na bedra chytrých telefonů.“
Důležitého pokroku se podařilo výrobcům hardwaru dosáhnout u přístrojů 2 v 1 a dalších zařízení s různými typy odnímatelných konstrukcí. Zařízení jsou tenčí a lépe přenosná, cenově dostupnější a jejich nabídka je rozmanitější. Navzdory citelnému pokroku se však předpokládá, že v roce 2014 bude prodej těchto zařízení činit pouze necelých devět milionů kusů, což jsou pouhá čtyři procenta na celkovém trhu tabletů a přístrojů 2 v 1. Jedním z hlavních důvodů relativního neúspěchu zařízení 2 v 1 je slabé přijetí operačního systému Windows 8, na který sází velká většina těchto přístrojů.
| Celosvětový prodej tabletů a 2 v 1 v letech 2014 - 2018 dle OS (v milionech kusů) | |||||||
| Operační systém | Prodej 2014 | Tržní podíl 2014 | Meziroční změna | Prodej 2018 | Tržní podíl 2018 | Meziroční změna | Temto růstu 2014 - 2018 |
| Android | 159,5 | 67,7 % | 16 % | 183,1 | 64 % | 2,2 % | 5,9 % |
| iOS | 64,9 | 27,5 % | -12,7 % | 70,1 | 24,5 % | 2,2 % | -1,1 % |
| Windows | 10,9 | 4,6 % | 67,3 % | 32,6 | 11,4 % | 17,9 % | 38,1 % |
| Ostatní | 0,5 | 0,2 % | -70,6 % | 0,1 | 0 % | -11,3 % | -43 % |
| Celkem | 235,7 | 100 % | 7,2 % | 285,9 | 100 % | 3,8 % | 5,4 % |
„V současné době je důležité zjistit, jak vlastně celý tabletový ekosystém funguje a jak je schopný čelit výzvám, před kterými stojí. Nyní roste tlak na zlevňování a zvedá se příliv přístrojů v nižších cenových kategoriích, což svědčí zejména platformě Android,“ uvedl Jean Philippe Bouchard, ředitel výzkumu ve společnosti IDC. „Výrobci se samozřejmě cenovému propadu snaží zabránit – a to jednak používáním větších a kvalitnějších displejů a osazováním bezdrátových modemů pro mobilní přístup k internetu odkudkoli.“
V nejbližší budoucnosti by trh s tablety mohla ovlivnit celá řada okolností počínaje přijetím či nepřijetím Windows 10, postojem Googlu ke svým postupně si konkurujícím platformám Android a Chrome OS či spekulovaným rozšířením produktové nabídky společnosti Apple. Téměř s jistotou se však dá očekávat další prodlužování životního cyklu.