Analýzy

GfK: Západoevropský trh s elektrem zaznamenal silný vstup do nového roku

V prvním čtvrtletí 2015 dosáhly tržby na západoevropském trhu technického spotřebního zboží téměř 50,1 miliardy eur. Ve srovnání s prvním čtvrtletím 2014 došlo k nárůstu o 3,4 %. Na úspěšném začátku roku se výrazně podílely sektory jako telekomunikace, malé domácí spotřebiče a velké domácí spotřebiče.

František Doupal
Zdroj: GfK
  • 15. 6. 2015
  • 4 min
GfK: Západoevropský trh s elektrem zaznamenal silný vstup do nového roku

Skoro všechny země zařazené do výzkumu vykázaly pozitivní vývoj tržeb s výjimkou Belgie a Francie. Pokles ve Francii však byl minimální a činil méně než procento.

Telekomunikace

Trh telekomunikačních zařízení v západní Evropě vzrostl v prvním čtvrtletí 2015 o 16,2 % a vygeneroval tržby v hodnotě 11,8 miliardy eur. Všechny země zaznamenaly solidní vývoj. K dosažení vyšších tržeb v loňském roce přispěla rovněž úspěšnost vlajkových modelů uvedených na trh. Pozornost, kterou věnovala média mobilním platbám, zařízením pro sledování zdravotního stavu, inteligentním domácnostem nebo nositelné elektronice taktéž napomohla vzrůstajícímu zájmu spotřebitelů o tyto produkty.

Malé domácí spotřebiče

První čtvrtletí 2015 bylo pro západoevropský trh malých domácích spotřebičů relativně úspěšné: prodeje vzrostly ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 o 9,7 % a obrat dosáhl 3,8 miliardy eur. Solidní nárůst zaznamenaly téměř všechny skupiny produktů. Za povšimnutí stojí pokračující dvojciferný růst v některých velkých segmentech jako vysavače, holicí strojky, produkty dentální hygieny a kuchyňské roboty a mixéry.

Velké domácí spotřebiče

V prvním čtvrtletí 2015 stoupla hodnota prodeje velkých domácích spotřebičů ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 o 5,4 %na osm miliard eur. Sušičky prádla znovu zaznamenaly dvojciferný růst, i když u volně stojících spotřebičů došlo v prvním čtvrtletí k mírnému nárůstu cen. Pokud jde o spotřebiče energetické třídy A+++, pozitivní vývoj byl zaznamenán ve všech segmentech. Ceny těchto energeticky úsporných spotřebičů však opět poklesly.

Kancelářská technika a spotřební materiál

V prvním čtvrtletí 2015 hodnota prodeje kancelářské techniky a spotřebního materiálu na západoevropském trhu poklesla ve srovnání s prvním čtvrtletím 2014 o 0,6 procenta na 4,5 miliardy eur. I nadále rostla poptávka po multifunkčních inkoustových tiskárnách. V období od ledna do března 2015 zaznamenala růst také laserová multifunkční zařízení.

Informační technologie

Západoevropský trh IT dosáhl v prvním čtvrtletí hodnoty prodeje 13,4 miliardy eur. Ve srovnání s prvním čtvrtletím 2014 to představuje pokles o 2,6 %. Vzhledem k vydání Windows 10 se očekává během roku 2015 vyšší poptávka po počítačích. Poptávku by mohly podpořit i solidní ceny, rozšířené portfolio a uživatelská jednoduchost těchto produktů. Očekávaný pozitivní vývoj na trhu IT v roce 2015 by mohl kladně ovlivnit i prodej periferních zařízení a softwaru.

Spotřební elektronika

V prvním čtvrtletí 2015 poklesla hodnota prodeje spotřební elektroniky na západoevropském trhu oproti stejnému období 2014 o 3,1 % na 7,2 miliardy eur. Avšak při pohledu na jednotlivé země je vidět, že dánský, řecký a britský trh zaznamenaly naopak zvýšení prodeje. V letošním roce se nekoná žádná velká sportovní akce (jako bylo loňské mistrovství světa ve fotbale v červnu a červenci), která by stimulovala poptávku. V důsledku toho se nezopakuje zvýšení prodeje televizorů, jako tomu bylo vloni. Přesto se však očekává, že trh televizorů nadále poroste, zejména díky poptávce po přijímačích s velkou obrazovkou (50 palců a více) a přijímačích s vyšším rozlišením obrazu (4k/UHD). Předpokládá se rovněž růst audio segmentu, především díky poptávce po bezdrátových reproduktorech a sluchátkách, jakož i po síťových systémech pro ozvučení domácnosti.

Fotopřístroje a příslušenství

V prvním čtvrtletí 2015 vygeneroval segment fotopřístrojů prodej v hodnotě téměř 1,3 miliardy eur. To odpovídá poklesu o 9,9 % oproti stejnému období předešlého roku. Proti negativnímu trendu šel pouze vývoj trhu v Rakousku. Celkově však stoupla poptávka po vysoce kvalitních a cestovních fotoaparátech. Dvojciferný růst zaznamenaly kompakty s výměnnými objektivy spojující v sobě oba tyto aspekty.

Pozitivní spotřebitelská nálada napomohla dobrému startu do nového roku

Evropa se postupně zotavuje z finanční a ekonomické krize a v posledním čtvrtletí loňského roku jsme byli svědky viditelného růstu prakticky ve všech evropských zemích. Výhledy na letošní rok jsou dobré - pro řadu zemí upravují ekonomičtí experti své předpovědi na rok 2015 směrem nahoru. V zásadě pozitivní spotřebitelská nálada se odrazila i v indexu GfK Temax Western Europe, který zaznamenal dobrý start do nového roku díky růstu tržeb o 3,4 % oproti stejnému období roku 2014.