Analýzy

GfK: Vánoční dárky v ČR a SR nejčastěji do 2 500 korun

Zákazníci vybírají dárky již nyní. Desetina lidí je však nechává na poslední chvíli a dárky vybírá až týden před Vánocemi. Přitom 44 % českých a 39 % slovenských spotřebitelů v souvislosti s pořízením vánočních dárků uvažuje o možnosti využití povánočních výprodejů. Vyplývá to z průzkumu GfK.

Pavel Gregor
Zdroj: GfK
  • 23. 11. 2012
  • 2 min
GfK: Vánoční dárky v ČR a SR nejčastěji do 2 500 korun

Většina lidí v České republice a na Slovensku má při výběru dárku zásadní kritérium - musí být užitečný a praktický. Ovšem pro více než polovinu Čechů a Slováků splňuje představu dárku také pouhá drobnost, která potěší. Velká část kupujících počítá s pořízením kvalitního a hodnotného daru; jeho koupi plánuje přibližně 14 % Čechů a pětina Slováků. Mezi nejžádanější dárky, které by chtěli Češi a Slováci pod stromečkem najít, patří knihy, oblečení a módní doplňky, elektronika, zařízení do domácnosti a kosmetika.

„Na Slovensku evidujeme zvýšený zájem spotřebitelů o takzvané zážitkové dárky, jako je například víkendový pobyt, výlet, různé zdravotní a wellness procedury, kurzy, večeře v restauraci a podobně. Zatímco na Slovensku by takovýto druh dárku chtělo dostat až 30 procent lidí, v České republice je zájem o uvedené produkty nižší - asi 16 procent,“ řekla Monika Bodorová z GfK.

České ženy ve srovnání s českými muži častěji preferují zařízení do domácnosti, kosmetiku a parfémy, ženy na Slovensku v porovnání se slovenskými muži zase knihy, zážitkové dárky a vzdělávací dárky. V obou zemích ženy oproti mužům výrazně více upřednostňují dárkové poukázky, bižuterii a lístky na různé kulturní a společenské akce. Muži z obou zemí shodně mnohem častěji touží po elektronice, sportovním zboží (oblečení a vybavení), mobilním telefonu, CD a DVD přehrávačích.

Češi plánují vydat na letošní vánoční dárky o něco více než Slováci. Zatímco v České republice letos plánují dvě pětiny zákazníků utratit za dárky do 2 500 Kč, asi třetina od 2 500 do 5 000 Kč a čtvrtina zákazníků více než 5 000 Kč, na Slovensku kolem poloviny zákazníků zamýšlí obětovat na nákup vánočních dárků do 2 500 Kč, čtvrtina zákazníků od 2 500 do 5 000 Kč a rovněž čtvrtina vyčlení na nákupy více než 5 000 Kč. Někteří lidé si při pořizování dárků plánují vypomoci půjčkou či nákupem na splátky; možnost půjčky na vánoční nákupy připouští asi 6 procent českých a 3 procenta slovenských spotřebitelů.