Analýzy

GfK: Tržby za tablety stagnují

Za rok 2014 vzrostla na panelovém trhu poptávka po tabletech meziročně o necelou desetinu, obratově (údaje vycházejí z nedotovaných cen) však zůstala na stejné výši. Průměrná cena tabletů klesala v průběhu celého roku, meziroční snížení dosáhlo 8 %.

František Doupal
Zdroj: GfK
  • 31. 3. 2015
  • 1 min
GfK: Tržby za tablety stagnují

Celkové tržby za tablety v loňském roce dosáhly podobné výše jako tržby za stolní počítače. Stolní počítače však na rozdíl od tabletů vykázaly růst i v obratu a průměrné ceně. Dařilo se také přenosným počítačům, které zůstaly meziročně v kladných číslech, i když s koncem roku se i ty začaly potýkat s cenovou erozí. Na ní se v nemalé míře podílely právě levné Bing modely, které vloni v prosinci stáhly průměrnou cenu přenosných počítačů skoro o desetinu níž než před rokem.

Prodej tabletů sice zůstal za minulý rok o 9 % vyšší oproti roku 2013, v kladných číslech se však pohybovaly jeho první dvě třetiny. Od září už meziročně klesala jak poptávka, tak i tržby. Navíc i tempo poklesu průměrné ceny se v tomto období začalo opět mírně zvyšovat.

Spotřebitelé dávali v rostoucí míře přednost sortimentu s úhlopříčkou 8” až 8,9”, který v objemu meziročně narostl v řádu desítek procent. Těžiště poptávky zůstalo u segmentu s displejem menším než 8”, který se vloni prodával v objemu jen mírně vyšším než před rokem, z pohledu tržeb přesto ve ztrátě.

Zdroj: Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech