Analýzy

GfK: Trh s přenosnými počítači v první třetině roku 2014 stagnoval

Poptávka po přenosných počítačích na českém maloobchodním trhu klesla. Za první čtyři měsíce letošního roku se ve sledovaných odbytových cestách prodalo přenosných počítačů meziročně o 6 % méně, avšak tržby zůstaly na stejné úrovni.

Pavel Gregor
Zdroj: GfK
  • 10. 7. 2014
  • 1 min
GfK: Trh s přenosnými počítači v první třetině roku 2014 stagnoval

Snížení objemu prodeje kompenzoval zájem spotřebitelů o dražší segmenty trhu, např. o ultratenké notebooky, náhrady za stolní PC, větší displeje apod.

Na začátku letošního roku klesal objem i hodnota prodeje přenosných počítačů do března, kdy dosáhly nejnižší hodnoty. Dubnové výsledky prodejů již převýšily nejen ty březnové, ale mírně i únorové. Průměrná cena přenosných počítačů v únoru stoupla na 15 200 korun a na této hladině se udržela i v následujících dvou měsících.

Necelých 70 % poptávky obsáhly v první třetině 2014 přenosné počítače s displejem 15,0 až 15,9”. Tento sortiment přenosných počítačů se do celkových tržeb promítl z 60 %. Zhruba desetinu prodejů tvořily výrobky s větší úhlopříčkou displeje, tj. od 16”, jejichž podíl v meziročním srovnání mírně narostl – v objemu i hodnotě.

Průměrná investice do těchto přístrojů představovala částku 19 tisíc korun, meziročně přitom vzrostla o více než tisíc korun. Přenosné počítače s displejem 16” a větším tak pokračovaly v mírném, avšak setrvalém nárůstu podílu na českém trhu - v dubnu představovaly 14 % celkových tržeb skupiny.