Analýzy

GfK: Přenosné reproduktory dobývají trh

V Evropě dosáhla sluchátka a bezdrátové reproduktory s technologií Bluetooth vrcholu popularity. Meziročně stouply v první polovině roku 2013 tržby za sluchátka v západní Evropě o 2,5 %. Na vzestupu se ocitla i přenosná rádia.

Pavel Gregor
Zdroj: GfK
  • 9. 10. 2013
  • 3 min
GfK: Přenosné reproduktory dobývají trh

Klasickým rádiům ještě zdaleka neodzvonilo. Daří se jim především v Německu. Tržby na tomto trhu vzrostly nepatrně o procento díky růstu digitálních a internetových rádio-přehrávačů. Důraz je kladen hlavně na přenosná rádia. Jen v Německu došlo k nárůstu trhu o 6 %. Ve srovnání s předchozím rokem zaznamenaly standardní rádiové přijímače s digitálním laděním (DAB a čip) více než 60 % růst tržeb. Staly se tak jedním z hlavních tahounů růstu. V Německu se o až 4 % zvýšila poptávka po malých přehrávačích se zabudovaným rádiem.

Přenosné reproduktory, do kterých může proudit hudba nebo jiný zvukový obsah bezdrátově, například s pomocí technologie Bluetooth, momentálně evropským trhům vévodí. Výhodou je především bezdrátové spojení se zařízením a mobilita. Díky ostatním funkcím, například hands-free, je tento výrobek ideálním doplňkem chytrých telefonů nebo tabletů. Nárůst na trhu s přenosnými reproduktory lze pozorovat ve všech evropských zemích. V první polovině roku 2013 tržby z prodeje dokovacích reproduktorů stouply ve srovnání s rokem 2012 o 13 %. Obrat z prodeje reproduktorů vybavených pouze technologií Bluetooth se více než zdvojnásobil.

Ačkoliv objem prodaných stereofonních sluchátek ať již s mikrofonem nebo bez něj klesl o procento, co do hodnoty za něj zákazníci v západní Evropě utratili od ledna do června 2013 o 2,5 % více. Tento fakt odráží přetrvávající příznivý cenový trend na tomto trhu. Vynecháme-li z výsledků Velkou Británii, bude nárůst hodnoty prodeje ještě mnohem vyšší, téměř devítiprocentní. V tomto případě totiž Velká Británie podrývá celkově pozitivní výsledky poklesem obratu o 15 %. Motorem růstu segmentu sluchátek na západoevropských trzích je jednak tvar sluchátek a dále možnost přenosu signálu pomocí technologie Bluetooth. Navíc trh se sluchátky umožňujícími digitální UHF přenos stoupl co do hodnoty o 19 %.

Poptávka po MP3 a MP4 přehrávačích i nadále trpí konkurencí chytrých telefonů. Ačkoliv se pokoušejí uspět u sportovců nebo jako velké přenosné hudební databáze, objem tržeb u těchto výrobků klesl ve srovnání se stejným obdobím minulého roku o téměř 30 %.

Pod tlakem se již před časem ocitl trh s přenosnými navigacemi a tento trend pokračoval i minulý rok, především v jižní Evropě. Existuje ale i důvod k optimismu. Ve srovnání s minulými roky se v Německu a ve Spojeném království pokles rapidně zmírnil. Modernější výrobky vybavené novými technologiemi pomáhají stabilizovat obrat na trhu: prodávají se totiž lépe a za vyšší cenu. Inovace se zaměřují na různé oblasti: větší displeje (objem prodeje pětipalcových modelů stoupl o 11 %), více dotykové ovládání, bezplatná aktualizace map (např. prodej map umožňujících doživotní aktualizaci vzrostl na trojnásobek co do objemu i hodnoty), nebo přístup k většímu množství aktuálních dopravních informacích prostřednictvím digitálního rádia, mobilního telefonu propojeného přes Bluetooth nebo zabudované SIM karty.

Odhady pro západní Evropu pocházejí z průzkumů provedených ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Nizozemsku a Spojeném království v první polovině roku 2013.