GfK: Poptávka po tabletech se od srpna 2016 zvedala
Za prvních deset měsíců roku 2016 klesl ve sledovaných odbytových cestách v ČR počet prodaných tabletů meziročně o 12 %. Nejvýraznější ztráty – 20 % a více – pocházely z první čtvrtiny roku a v následujícím období už zmírňovaly. V období od srpna do října minulého roku vykázal prodej tabletů dokonce mírný meziroční přírůstek, který se pouze v srpnu, kdy navíc neklesla průměrná cena, odrazil také na růstu tržeb.
Průměrná cena tabletů, která vychází z nedotovaných cen, meziročně stagnovala na částce 5 200 korun. Podrobnější pohled však ukazuje jak na odlišný vývoj cenového průměru u jednotlivých segmentů, tak i na změnu v samotné struktuře trhu.
Jediným – v objemu i hodnotě rostoucím – segmentem se v období ledna až října 2016 ukázal sortiment s úhlopříčkou displeje od 9“ do 9,9“. Ten zajistil v hodnotě více než třetinu trhu, ačkoliv průměrná cena u tohoto sortimentu zaznamenala meziroční snížení. Tyto tablety se v uvedeném období prodávaly průměrně za 9 800 korun, což bylo o necelých 1 500 korun méně než před rokem.
Naopak nárůst cenového průměru prodávaných tabletů, byť velmi mírný, zaznamenaly modely s displejem do 7,9“. Za ty zaplatili kupující průměrně 3 200 korun – oproti předchozímu roku o 150 korun více. Přestože tento sortiment tabletů pokryl přes 40 % poptávky po tabletech, v obratu na podíl segmentu od 9“ do 9,9“ nedosáhl.
Zdroj: Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech