Analýzy

GfK: Cenová polarizace trhu přenosných počítačů

Za první třetinu roku 2015 vzrostla na panelovém trhu poptávka po přenosných počítačích meziročně téměř o pětinu. Nárůst prodeje doprovázel pokles průměrné ceny, který generovaly zejména levné přístroje v ceně zhruba do 8 200 korun.

František Doupal
Zdroj: GfK
  • 3. 7. 2015
  • 1 min
GfK: Cenová polarizace trhu přenosných počítačů

Postavení si na českém trhu udržely dražší výrobky cenové hladiny mírně pod 30 000 korunami, prémiový segment přenosných počítačů (od 30 000 korun výš) objemový podíl meziročně drobně zvedl – společně s výrazným posílením levného sortimentu na úkor cenového středu.

Přes 70 % objemu prodeje zajistily i v první třetině letošního roku klasické notebooky. V meziročním srovnání vzrostl zájem o tabletové počítače (zařízení 2 v 1 s oddělitelnou obrazovkou nebo klasické tablety - obojí s Windows 8). Procentní bod ztratily v objemu ultratenké notebooky (v hodnotě však procentní bod získaly), výraznější pokles objemového podílu zaznamenal meziročně sortiment „desktop replacement“. Ten za první čtyři měsíce letošního roku obsáhl dohromady s ultratenkými notebooky 17 % poptávky po přenosných počítačích, do celkových tržeb se promítly 26 %.

Průměrná investice do přenosných počítačů klesla meziročně o tisíc korun na částku 14 100 korun v první třetině roku. Nejnižší hodnoty – 13 300 korun – dosáhla z posledních dvanácti měsíců v prosinci 2014, dále již opětovně narůstala až na 14 700 korun v letošním dubnu. Tempo meziročního poklesu průměrné ceny na jaře letošního roku zmírňovalo až na dubnový výsledek – snížení o tři procenta.

Zdroj: Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech