Gartner: V roce 2015 se prodá 21,5 milionu hybridních zařízení
Podle analytiků společnosti Gartner vzroste v letošním roce prodej hybridních zařízení o 70 %. Hybridní ultramobilní zařízení budou nejrychleji rostoucí kategorií ve sledovaném segmentu a na celkových prodejích mobilních počítačů se budou podílet 12 %.
„Z celkových více než 21,5 milionu prodaných hybridních zařízení se budou na prodejích osmi miliony kusy podílet tablety a 13,5 miliony kusů ostatní typy přístrojů. Díky tomu se ultramobilní hybridní přístroje stanou nejrychleji rostoucí kategorií přenosných počítačů,“ uvedla Tracy Tsai, ředitelka výzkumu ve společnosti Gartner.
„Kombinace dobré přenositelnosti, pracovních funkcí a flexibility dotykového ovládání a klávesnice v jednom přístroji může přesvědčit nejednoho uživatele klasických notebooků či tabletů,“ doplnila Tracy Tsai. „Výrobci, kteří se chystají do tohoto rozjetého vlaku naskočit, to však nebudou mít jednoduché, protože budou bojovat jak s konkurencí ze strany Apple, tak i levnějších přístrojů se systémem Android. Prodej hybridních přístrojů nepřetržitě roste již od roku 2012. V roce 2014 jejich prodeje činili 12,6 milionu a do roku 2019 by se měly vyšplhat až na téměř 60 milionů kusů.“
Ačkoli hybridní přístroje zažívají nebývalý nárůst zájmu, budou ještě dlouho minoritním typem konstrukce. I nadále budou trhu dominovat přístroje s klasickou notebookovou konstrukcí (v roce 2015 by měl být jejich tržní podíl 87 % a v roce 2019 pak 74 %).
Spotřebitelský a firemní trh
Cílovou skupinou pro výrobce hybridních zařízení jsou stávající uživatelé tabletů a notebooků. Podle průzkumu Gartneru z konce roku 2014 zvažuje v následujících dvou letech nákup hybridního zařízení 11 % uživatelů tabletů, 10 % uživatelů stolních počítačů a 8 % uživatelů notebooků.
Ve firemním sektoru panuje ohledně hybridních zařízení nejistota, protože ve velkém se zde používají Windows 7 a na ně napojené aplikace, které nepočítají s ovládáním za pomoci dotyků. „To se však začne postupně měnit spolu se zaváděním Windows 10,“ podotkla Tracy Tsai. „Windows 10 nabídnou na hybridních přístrojích lepší ovládání kombinující dotykové a hlasové povely a zároveň přinesou i možnost používání totožných aplikací na různých typech přístrojů.“
Firmy se zároveň musejí postupně začít připravovat také na ukončení podpory Windows 7 plánované na rok 2020, což je vhodný okamžik ke zvážení, zdali jim přenosné počítače s jiným než klasickým notebookovým provedením nemohou pomoci ke zvýšení produktivity.
Shrnutí
Jedničkou mezi výrobci hybridních ultramobilních přístrojů byl v roce 2014 Asus, kterého lze zároveň považovat za pomyslného zakladatele této kategorie. Vloni Asus dodal na trh přes tři miliony kusů a patřil mu na trhu 41% podíl. Aby si Asus své postavení udržel, bude muset rozšířit své portfolio o produkty s menší úhlopříčkou obrazovky a více je cenově diverzifikovat. V současné době se hybridní přístroje na celkových prodejích firmy Asus podílejí přibližně 15 %.
Celosvětovou dvojku se stala společnost Lenovo s 1,9 miliony prodanými přístroji. Stále častěji se Lenovo se svou nabídkou soustřeďuje na spotřebitelský trh a úspěchy sklízelo zejména v Severní Americe a západní Evropě.
Třetím největším producentem hybridních přístrojů bylo HP s osmi sty tisíce prodanými přístroji. V loňském roce se HP podařilo rozšířit své portfolio do různých segmentů trhu a napříč všemi cenovými kategoriemi.
Ve třídě ultramobilních hybridních tabletů bodoval Microsoft Surface, jež se v roce 2014 pyšnil 36% tržním podílem.