Gartner: Trh s počítači v západní Evropě ve 2Q 2013 klesl o 20 %
Během druhého čtvrtletí letošního roku se v západní Evropě prodalo 10,9 milionů stolních počítačů a notebooků. Pokles byl zaznamenán ve všech segmentech.
„Z trhu s PC se definitivně vytratily mininotebooky a výrobci se současně s tím zbavovali skladových zásob, aby se připravili na nástup zařízení s novými čipy od Intelu a Windows 8.1 – to vše vyvolalo pokles trhu v západní Evropě,“ uvedl Meike Escherich, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner.
Prodej přenosných počítačů klesl o 23,9 %, prodej stolních počítačů pak o 12,2 %. Prodeje PC v profesionální sféře se snížily o 13,5 %, prodeje PC ve spotřebitelském segmentu klesly během druhého čtvrtletí 2013 dokonce o 25,8 %.
I přes 17,4% pokles prodejů zůstalo výrobcem číslo jedna společnost HP. Nejhorší pokles zaznamenala společnost Acer – její prodeje se propadly o 44,7 %, i tak si ale dokázala udržet po druhém čtvrtletí mezi výrobci druhé místo. Třetí skončilo Lenovo, kterému se dařilo – zaznamenalo 18,9% růst. Dell zaznamenal nejmenší propad za posledních dvanáct měsíců, za což vděčí odklonu od ziskovosti směrem k získání podílu na trhu.
| Prodej PC v západní Evropě ve druhém čtvrtletí 2013 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodeje 2Q13 | Tržní podíl 2Q13 | Prodeje 2Q12 | Trřní podíl 2Q12 | Změna 2Q12 - 2Q13 |
| HP | 2,28 | 20,8 % | 2,76 | 20,2 % | -17,4 % |
| Acer | 1,305 | 11,9 % | 2,362 | 17,3 % | -44,7 % |
| Lenovo | 1,258 | 11,5 % | 1,058 | 7,8 % | 18,9 % |
| Dell | 1,172 | 10,7 % | 1,185 | 8,7 % | -1,1 % |
| Asus | 0,85 | 7,8 % | 1,485 | 10,7 % | -41,7 % |
| Ostatní | 4,077 | 37,3 % | 4,82 | 35,3 % | -15,4 % |
| Celkem | 10,942 | 100 % | 13,643 | 100 % | -19,8 % |
„V příštích měsících můžeme očekávat příchod zajímavých počítačů s Windows 8.1 s procesory Intel Haswell, tenčí konstrukcí a delší výdrží baterie,“ řekl Meike Escherich. „Přístroje s procesory Haswell budou tvořit vyšší třídu zařízení, přístroje s procesory Atom pak budou spadat do nižší kategorie. „Ačkoli nástup těchto přístrojů nedokáže vykompenzovat celkový propad prodejů PC, vytvoří příležitost k tvorbě zisku ve střední a vyšší cenové kategorii.“