Gartner: Trh s nositelnou elektronikou nabírá na obrátkách
Nositelná elektronika je v současné době jedním z nejrychleji se rozvíjejících IT segmentů, a kromě pozornosti médií si začíná výraznou měrou získávat také zájem výrobců i koncových uživatelů. Zatímco v loňském roce se nositelnou elektronikou zabývali dva z deseti významných výrobců mobilních telefonů, dnes je to již devět z deseti.
„Apple konečně představil své chytré hodinky Watch, které při svém uvedení na trh na začátku roku 2015 zcela jistě vyvolají další vlnu zájmu,“ řekla Angela McIntyre, ředitelka výzkumu ve společnosti Gartner. „Apple ukázal tři rozdílné modely, z nichž nejlevnější bude k dostání za cenu od 349 dolarů. Podobně jako u iPhonu však bude nastavená cenová strategie limitovat prodej a tím pádem také potenciální tržní podíl. I tak je však zřejmé, že si díky svému designu a uživatelskému rozhraní hodinky získají velkou pozornost.“
„Sony SmartWatch a Samsung Gear patřily mezi první produkty, které si dokázaly vydobýt velký zájem médií, zákazníky však již i díky nejasnému přínosu a spíše nenápadnému designu zdaleka tolik nepřesvědčily,“ doplnila Annette Zimmermann ze společnosti Gartner. „V letošním roce můžeme sledovat postupný vývoj na poli designu i použitelnosti uživatelského rozhraní, který by se měl promítnout ve zvýšeném zájmu zákazníků během druhého pololetí roku.“
Jedna z posledních doposud uskutečněných studií společnosti Gartner přinesla některé informace ohledně současného stavu rozšíření nositelné elektroniky mezi spotřebiteli. Výsledky například ukazují, že fitness náramky a další pomůcky tohoto druhu jsou v amerických domácnostech rozšířenější, než sportovní hodinky. Ty jsou sice na trhu již řadu let, ale nejde o produkty pro každého, a proto nejsou tolik rozšířeny.
Prostor pro další růst je stále obrovský a díky trendu získávat ze svých životů stále více kvantifikovatelných informací se bude v dalších letech zvětšovat. I přes vzrůstající zájem však existuje několik překážek, které musejí výrobci zvážit a u svých zařízení pokud možno vyřešit.
Prvním z nich je zkrácení výdrže zařízení, ke kterému jsou chytrý náramek či hodinky připojeny. V závislosti na konkrétní kombinaci zařízení byla výdrž podle uskutečněných testů kratší až o osm hodin. Některé chytré telefony mají s výdrží baterie problémy samy o sobě, a tento stav není rozhodně ideální.
Samotná výdrž testovaných zařízení ve většině případů činila alespoň pět dní. Se zvětšujícím se počtem přístrojů v domácnostech však bude nutné pamatovat na nabíjení všech z nich, a časem by pro uživatele mohlo jít o značnou zátěž. Zde opět na řadu přichází diskuse na téma designu a použitelnosti – výkonnější baterie totiž neumožní nabídnout tak lehké a elegantní provedení – přestože je delší výdrž nositelné elektroniky jednou z nejžádanějších vlastností.
„V současné době můžeme sledovat dva protichůdné trendy, které ovlivňují fyzickou podobu zařízení. Na jednu stranu jdou výrobci směrem, kdy se snaží co nejvíce napodobit klasické hodinky,“ uvedla Annette Zimmermann. „Další skupina zařízení vychází z náramků, se kterými jsme se mohli setkávat již dříve, rozšiřuje však jejich možnosti o displej, který umožňuje například zobrazení textových zpráv nebo dalších informací. Přístroje spadající do druhé skupiny jsou nejčastěji prezentovány jako fitness, svými možnostmi však silně inklinují i ke komunikačním pomůckám.“
Podobně jako v dalších tržních segmentech je nutné počítat také s dravými čínskými výrobci, kteří jsou rovněž připraveni poprat se o část zákazníků. Ačkoli se tyto firmy v současnosti zaměřují na své domovské trhy, nelze vyloučit ani jejich expanzi na mezinárodní trhy. Vliv čínských výrobců by mohl být patrný již v příštím roce a mimo jiné by se mohl kladně projevit zejména v koncové ceně zařízení.