Gartner: Trh BI a analytiky dosáhne v roce 2016 hodnoty 16,9 miliardy dolarů
Globální obrat na trhu BI a analytiky by měl podle předpovědi společnosti Gartner v letošním roce vzrůst o 5,2 % a dosáhnout hodnoty 16,9 miliardy dolarů.
Oblast BI a analytiky se v současné době nachází v závěrečné fázi několikaletého posunu od tradičního reportingu vedeného IT k obchodně orientované samoobslužné analytice. Moderní platformy business intelligence a analytiky (BI&A) tak ve stále větší míře plní nové požadavky na dostupnost, agilitu a hlubší analytický vhled.
„Posun k moderním BI a analytickým platformám se v současné době přiblížil k bodu zlomu,“ vysvětlil Ian Bertram, viceprezident společnosti Gartner. „Organizace, které chtějí získat přidanou hodnotu z kvalitnější analýzy různých zdrojů dat, se musí přeorientovat na snadno přístupné, využitelné, rychlé a agilní moderní BI platformy.
Demokratizace analytiky
Odborníci společnosti Gartner říkají, že analytika se pro většinu organizací stává stále strategičtější oblastí – a to pro stále větší počet zaměstnanců. Jinými slovy: každý byznys je dnes analytickým byznysem, každý byznys proces je analytickým procesem a každá osoba je analytickým uživatelem.
| Srovnání tradičních a moderních BI&A platforem (na nejvyšší úrovni) | ||
| Komponenta analytického workflow | IT-centrický reporting a analytická platforma | Moderní BI and Analytické platformy |
| Zdroj dat | Je nutné provést předem dimenzionální modelování (optimální struktura/schéma navržené IT) | Modelování dat předem není potřeba (ploché/prosté soubory a/nebo tabulky) |
| Příprava dat ke zpracování | Provádí IT | Podporuje IT |
| Tvorba obsahu | Primárně zaměstnanci IT, případně někteří zkušení uživatelé | Uživatelé na straně “byznysu” |
| Analýza | Strukturované a ad-hoc reporty a analýzy na základě předem definovaných modelů. | “Volná” práce s formuláři, formátování výstupů |
| Doručování výstupu | Distribuce a notifikace prostřednictvím naplánovaných reportů nebo pomocí portálu | Prostřednictvím sdílení, platforem pro spolupráci, “vyprávění příběhů” nebo otevřených API |
„Do budoucna už nebude možné, aby šéfové marketingu (CMO – chief marketing officer) byli experty pouze na značku nebo umísťování reklamy,“ řekl Bertram a dodal: „Musí se také stát experty na zákaznickou analytiku. Totéž platí pro vedoucí HR, nákupčí nebo finanční ředitele ve většině odvětví.“
Aby zvládla stále se zkracující termíny na zpracování analytických výstupů, vyžadované současným ostře konkurenčním prostředím, řada organizací přistupuje k „demokratizaci“ analytiky cestou jejího zpřístupnění a samo-obslužnosti větším počtem zaměstnanců
Čím jsou definovány moderní BI a analytické platformy
Nejdůležitějším rozdílem mezi moderní BI a analytickou platformou a jejím tradičním „IT“ reportingovým pojetím je objem počátečního modelování a znalostí potřebných k vytváření analytických výstupů a obsahu (tabulka). Vytváření analytického obsahu pomocí tradičních „IT“ reportingových platforem začíná tím, že IT v předstihu konsoliduje a modeluje data. Oproti tomu moderní BI&A platformy podporují přímou tvorbu výstupů a obsahu s pouhou podporou ze strany IT.
„Aby využili možnosti moderních BI a analytických platforem naplno, musí vedení organizací revidovat většinu současných, IT-orientovaných a centralizovaných analytických řešení – počínaje technologiemi, přes role a odpovědnost, organizační schémata až po procesy governance a řízení,“ uzavřel Ian Bertram.