Analýzy

Gartner: Prodej PC ve 3. čtvrtletí 2015 klesl o 7,7 %

Celosvětový prodej počítačů podle společnosti Gartner klesl ve třetím čtvrtletí letošního roku o 7,7 % na 73,7 milionu kusů. K poklesu došlo jak u stolních počítačů, tak u přenosných či ultramobilních zařízení. Za snižujícím se prodejem podle analytiků Gartneru stojí především oslabování měn vůči dolaru.

Gartner: Prodej PC ve 3. čtvrtletí 2015 klesl o 7,7 %

„Globální trh s počítači v průběhu roku zaznamenal přibližně desetiprocentní nárůst cen, který byl zapříčiněn zejména růstem kurzu amerického dolaru vzhledem k ostatním měnám. Zejména kvůli tomu došlo v řadě regionů k poklesu prodeje PC,“ uvedla Mikako Kitagawa, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „Situací byly nejvíce postiženy regiony Evropy, blízkého východu a Afriky, latnské Americky a Japonska. Stabilnější byla situace v Severní Americe a regionu Asie a Pacifiku.“

Windows 10, které se na trh dostaly právě v průběhu třetího čtvrtletí letošního roku, měly na vývoj prodeje PC doposud minimální dopad. Podle Gartneru byly na Windows 10 převáděny především již existující počítače, nebyly kvůli němu pořizovány nové. Ke zlepšení by v tomto ohledu mohlo dojít ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku, pro které je typické nakupování nových počítačů v souvislosti s vánoční sezónou.

Naději na zlepšení poskytuje také jeden z výzkumů společnosti Gartner, který proběhl mezi koncovými uživateli, a podle jehož výsledků plánuje v příštích dvanácti měsících pořízení nového PC polovina jeho respondentů. (V případě tabletů jde jen o 21 % respondentů). „Změna uživatelských preferencí ve prospěch PC je prozatím průkazná zejména na severoamerickém trhu,“ doplnila Mikako Kitagawa. „Mírné zlepšení by mohlo přijít již ve čtvrtém čtvrtletí 2015 spolu s nástupem nových přístrojů s Windows 10. Mezitím by výrobci měli zapracovat také na konfiguracích svých PC a po cenovém šoku z letošního roku pozitivně upravit vývoj cen, což by rovněž pomohlo ke stabilizaci trh.“

Celosvětový prodej PC ve 3. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 3Q15Tržní podílProdej 3Q14Tržní podílMeziroční změna
Lenovo14,99520,3 %15,62319,6 %-4 %
HP13,65818,5 %14,22617,8 %-4 %
Dell10,1613,8  %10,10612,7 %0,5 %
Apple5,67,3  %5,5216,9 %1,5 %
Acer5,4487,4  %6,8048,5 %-19,9 %
Asus5,2337,1  %5,8247,3 %-10,1 %
Ostatní18,6325,3  %21,73727,2 %-14,3 %
Celkem73,728100 %79,842100 %-7,7 %

Pozici celosvětové jedničky si i nadále udrželo Lenovo, jehož tržní podíl se v globálním hledisku vyšplhal na 20,3 % (a to i navzdory čtyřprocentnímu poklesu v množství prodaných kusů). Zejména v regionech Japonska a EMEA se společnosti nedařilo, výpadek ale dokázaly kompenzovat dobré výsledky z USA.

Celosvětová druhá pozice patřila společnosti HP s tržním podílem 24,2 %. I HP však meziročně spadly prodeje o čtyři procenta. Třetí Dell si v meziročním srovnání vedl takřka shodně (dosáhl 0,5 % nárůstu prodeje).

V regionu EMEA se ve sledovaném období prodalo 20 milionů počítačů, což představuje meziroční pokles o 17,4 %. Za situací stojí zejména nepříznivý vývoj místních měn vůči dolaru a v důsledku toho vyšší prodejní ceny.