Analýzy

Gartner: Prodej PC ve 2. čtvrtletí 2019 meziročně vzrostl o 1,5 %

Celosvětový prodej osobních počítačů se podle agentury Gartner po dvou kvartálech propadu opět vrátil do růstových hodnot. Ve druhém čtvrtletí letošního roku prodej PC meziročně vzrostl o 1,5 % na 63 milionů kusů.

Gartner: Prodej PC ve 2. čtvrtletí 2019 meziročně vzrostl o 1,5 %

„Celosvětový prodej PC byl ve druhém čtvrtletí letošního roku tažen zejména díky obnově starších PC a přechodu na systémy s Windows ve firemním sektoru,“ uvedla Mikako Kitagawa z Gartneru. „Navíc se objevují známky toho, že problémy s dodávkami procesorů Intel pomalu odeznívají, což byl v předchozích kvartálech pro výrobce velký problém. Zejména menší výrobci tím výrazně trpěli a velcí výrobci tak na jejich úkor dokázali zvyšovat své tržní podíly.“

Na druhou stranu (krátkodobou) poptávku ovlivňuje obchodní válka USA – Čína a obavy výrobců z uvalení (vyšších) obchodních daní nebo cel.

Třem největším globálním výrobcům osobních počítačů patřil ve 2. čtvrtletí letošního roku v souhru 64,1% celosvětový tržní podíl. Před rokem touto dobou to přitom bylo 60,7 %.

Pozici celosvětové jedničky udržela firma Lenovo, a to i díky vůbec největšímu meziročnímu nárůstu ze všech výrobců (15,9 %). Další příčky obsadily firmy HP, Dell, Apple, Acer a Asus.

Celosvětový prodej PC ve 2. čtvrtletí letošního roku (v milionech)
VýrobceProdej 2Q19Tržní podílProdej 2Q18Tržní podílMeziroční změna
Lenovo15,7725 %13,6121,9 %15,9 %
HP13,9922,2 %13,6322 %2,6 %
Dell10,6516,9 %10,4416,8 %2,1 %
Apple3,715,9 %3,826 %-0,2 %
Acer3,395,4 %3,976,4 %-14,4 %
Asus3,14,9 %3,445,5 %-9,9 %
Ostatní12,3519,6 %13,2321,3 %-6,7 %
Celkem62,97100 %62100 %1,5 %

V USA se podle Gartneru ve druhém letošním čtvrtletí prodalo 14 milionů PC, což představuje meziroční pokles o 0,4 %. Zdejší trh ovládlo HP s tržním podílem necelých 30 %. Pozici dvojky zde obsadil Dell, trojkou bylo Lenovo.

Trh v regionu EMEA se vrátil k mírnému růstu (1,7 %). Silná zde byla zejména komerční poptávka (od firem i státní správy). Spotřebitelská poptávka zůstala i nadále slabá, koncoví uživatelé neměli mnoho důvodů k obměně svých stávajících zařízení, což se ukazuje i na prodlužujícím se životním cyklu používaných zařízení.