Gartner: Prodej PC v regionu EMEA v 1. čtvrtletí 2016 klesl o 10 %
V prvním čtvrtletí roku 2016 se v regionu EMEA prodalo 19,5 milionu osobních počítačů, což představuje meziroční pokles o 10 %.
„Pokles v regionu EMEA se sice drží na stejné úrovni, jako propad celosvětový (9,6 %), vyskytuje se tu ale několik regionálních specifik,“ řekla Isabelle Durandová z Gartneru. „Nejrůznější faktory způsobily velké rozdíly mezi spotřebitelským a komerčním segmentem a rovněž mezi západní Evropou a zbytkem regionu. Rozdílné trendy na hlavních trzích západní Evropy ukazují, že výrobci nezvládají odpovídat poptávce a nedávají tudíž dostatečný důvod k upgradu stávajících zařízení.“
„I přes celkově slabý trh zůstaly prodeje stabilní ve Velké Británii a Německu, z čehož profitovala společnost HP. Větší zakázky se v souvislosti s přechody podniků na Windows 10 posouvají na konec roku 2016,“ dodala Durandová.
V prvním čtvrtletí 2016 si tak HP vedlo v EMEA regionu lépe než celosvětově. Ačkoli prodej společnosti klesl o 2,5 %, zvětšilo HP svůj podíl na trhu. Podíl Lenova se oproti tomu zmenšil a jediný, komu z pěti nejúspěšnějších výrobců prodeje vzrostly, byl Asus (o 3,9 %).
| Prodej PC v 1. čtvrtletí 2016 v regionu EMEA (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q16 | Tržní podíl | Prodej 1Q15 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| HP | 4,372 | 22,4 % | 4,482 | 20,7 % | -2,5 % |
| Lenovo | 3,671 | 18,8 % | 4,199 | 19,4 % | -12,6 % |
| Asus | 2,13 | 10,9 % | 2,05 | 9,5 % | 3,9 % |
| Dell | 1,938 | 9,9 % | 2,097 | 9,7 % | -7,6 % |
| Acer | 1,532 | 7,8 % | 2,08 | 9,6 % | -26,4 % |
| Ostatní | 5,875 | 30,1 % | 6,776 | 31,2 % | -13,3 % |
| Celkem | 19,517 | 100 % | 21,684 | 100 % | -10 % |
Poptávka po PC nebyla v prvním kvartálu příliš vysoká, nicméně ve spotřebitelském i komerčním segmentu byl zaznamenán postupný růst zájmu o tenké a lehké notebooky s oddělitelnou klávesnicí. Růst zaznamenaly rovněž herní notebooky.
Kombinace prodloužených vánočních svátků a významných ekonomických změn v Rusku a na Ukrajině negativně ovlivnila poptávku po PC ve východní Evropě a Eurasii. Aktuální pokles cen ropy měl velký vliv na hodnotu rublu vůči dolaru a ovlivnil i ekonomickou a politickou stabilitu Středního Východu. Ve Francii zase dávali spotřebitelé přednost HD televizím a jejich příslušenství.
„Všechny tyto faktory dohromady vytváří silný tlak na poptávku po nových PC napříč regionem EMEA,“ uzavřela Durandová. „Opatrnost při nákupech PC navíc nejspíš bude pokračovat i ve druhém čtvrtletí 2016. Výrobci proto musí rychle zareagovat na nejrůznější trendy mezi komerčními i spotřebitelskými segmenty a na rychle se měnící podmínky trhu.“