Analýzy

Gartner: Prodej PC v regionu EMEA v 1. čtvrtletí 2016 klesl o 10 %

V prvním čtvrtletí roku 2016 se v regionu EMEA prodalo 19,5 milionu osobních počítačů, což představuje meziroční pokles o 10 %.

Gartner: Prodej PC v regionu EMEA v 1. čtvrtletí 2016 klesl o 10 %

Pokles v  regionu EMEA se sice drží na stejné úrovni, jako propad celosvětový (9,6 %), vyskytuje se tu ale několik regionálních specifik,“ řekla Isabelle Durandová z Gartneru. „Nejrůznější faktory způsobily velké rozdíly mezi spotřebitelským a komerčním segmentem a rovněž mezi západní Evropou a zbytkem regionu. Rozdílné trendy na hlavních trzích západní Evropy ukazují, že výrobci nezvládají odpovídat poptávce a nedávají tudíž dostatečný důvod k upgradu stávajících zařízení.“

I přes celkově slabý trh zůstaly prodeje stabilní ve  Velké Británii a Německu, z čehož profitovala společnost HP. Větší zakázky se v souvislosti s  přechody podniků na Windows 10 posouvají na konec roku 2016,“ dodala Durandová.

V prvním čtvrtletí 2016 si tak HP vedlo v EMEA regionu lépe než celosvětově. Ačkoli prodej společnosti klesl o 2,5 %, zvětšilo HP svůj podíl na trhu. Podíl Lenova se oproti tomu zmenšil a jediný, komu z pěti nejúspěšnějších výrobců prodeje vzrostly, byl Asus (o 3,9 %).

Prodej PC v 1. čtvrtletí 2016 v regionu EMEA (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q16Tržní podílProdej 1Q15Tržní podílMeziroční změna
HP4,37222,4 %4,48220,7 %-2,5 %
Lenovo3,67118,8 %4,19919,4 %-12,6 %
Asus2,1310,9 %2,059,5 %3,9 %
Dell1,9389,9 %2,0979,7 %-7,6 %
Acer1,5327,8 %2,089,6 %-26,4 %
Ostatní5,87530,1 %6,77631,2 %-13,3 %
Celkem19,517100 %21,684100 %-10 %

Poptávka po PC nebyla v prvním kvartálu příliš vysoká, nicméně ve spotřebitelském i komerčním segmentu byl zaznamenán postupný růst zájmu o tenké a lehké notebooky s oddělitelnou klávesnicí. Růst zaznamenaly rovněž herní notebooky.

Kombinace prodloužených vánočních svátků a významných ekonomických změn v Rusku a na Ukrajině negativně ovlivnila poptávku po PC ve východní Evropě a Eurasii. Aktuální pokles cen ropy měl velký vliv na hodnotu rublu vůči dolaru a ovlivnil i ekonomickou a politickou stabilitu Středního Východu. Ve Francii zase dávali spotřebitelé přednost HD televizím a jejich příslušenství.

„Všechny tyto faktory dohromady vytváří silný tlak na poptávku po nových PC napříč regionem EMEA,“ uzavřela Durandová. „Opatrnost při nákupech PC navíc nejspíš bude pokračovat i ve druhém čtvrtletí 2016. Výrobci proto musí rychle zareagovat na nejrůznější trendy mezi komerčními i spotřebitelskými segmenty a na rychle se měnící podmínky trhu.“