Gartner: Prodej neznačkových smartphonů a tabletů roste
Poptávka po cenově dostupných chytrých telefonech a tabletech v rozvojových zemích je hlavní tahounem prodeje levných neznačkových smartphonů a tabletů. Oproti roku 2013 Gartner letos celosvětově očekává 50% nárůst prodeje chytrých telefonů a více než 15% nárůst prodeje neznačkových tabletů.
Typické neznačkové (z originálu „white-box) zařízení je vyrobeno „na klíč“ a vychází z referenčních návrhů. Důležitým předpokladem je udržení nízké ceny. Takováto zařízení jsou pak prodávána jak legálními kanály, tak i prostřednictvím různých „šedých“ či dokonce „černých“ trhů.
Vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner, CK Lu, uvedl: „Čínští výrobci, jak ti začínající, tak ti zavedení, budou tahouny prodeje neznačkových zařízení, protože se zaměřili na výrobu cenově dostupných modelů. Velkou příležitostí je pro lokální výrobce také postupné zavádění technologie 4G v sítích čínských operátorů."
Návrh a prodej chytrých telefonů tak již není výsadou globálních OEM výrobců. Vyspělé zázemí neznačkových výrobců dnes umožňuje i dalším firmám dostat na trh vlastní smartphony se systémem Android během pouhých čtyř týdnů, a to kompletně od nuly. I díky možnosti vybrat některé z referenčních řešení a během několika týdnů jej začít vyrábět a prodávat v cenách od 60 do 330 dolarů je čínský trh jedním z nejrychleji rostoucích.
| Celosvětový prodej neznačkových zařízení (v milionech kusů) | |||
| Kategorie | 2012 | 2013 | 2014 |
| Smartphony | 105 | 300 | 450 |
| Tablety | 35 | 64 | 74 |
Takovéto přístroje pak již nemusejí být nutně prodávány pouze prostřednictvím malých (neznámých značek), protože celý prodejní ekosystém je dnes podstatně lépe organizovaný. Rozvíjející se (například Oppo nebo Gionee) i již standardní značky (například Lenovo nebo TCL) jsou dnes firmám jako Apple nebo Samsung podstatně blíže a výbavu, kvalitu i provedení finálních produktů kontrolují a ovlivňují výrazně více, než v minulosti.
Prodej neznačkových tabletů dle regionu v roce 2014:

Trh s neznačkovými tablety bude ve snaze uspokojit potřeby různých skupin uživatelů rovněž růst. V tomto případě však bude růst v následujících letech postupně slábnout. Největším odbytištěm pro neznačkové tablety budou Čína a další asijsko-pacifické státy. Rostoucí zájem o telefony s velkou úhlopříčkou obrazovky (phablety) ovlivní prodej tabletů (zejména sedmipalcových). Dá se však očekávat, že i tento trend neznačkoví výrobci velmi rychle podchytí.