Gartner: Prodej bezpečnostního softwaru v roce 2013 vzrostl o 4,9 %
Celosvětový trh s bezpečnostním softwarem podle Gartneru v roce 2013 vzrostl o 4,9 % na 19 miliard dolarů. Nárůst však byl menší, než se původně čekalo, a dva z pěti hlavních dodavatelů zaznamenali pokles tržeb.
„Trh v roce 2013 zaznamenal menší, i když stále velmi zdravý růst. Růst byl způsoben hlavně zvýšenou komoditizací zabezpečení koncových zařízení (zejména ve spotřebitelské sféře) a pak kategorií bezpečných e-mailových bran (SEG), která v roce 2013 činila zhruba 25 % veškerých tržeb z prodeje bezpečnostního softwaru,“ řekl Ruggero Contu, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner.
První dvě pozice na žebříčku největších dodavatelů se nezměnily (první zůstal Symantec, druhý McAfee), na třetí příčku se však na úkor společnsoti Trenc Micro vyhouplo IBM, ačkoli rozdíl mezi oběma firmami je velmi malý. Tržní podíl čtyř největších dodavatelů činí bezmála 40 % a za zmínku stojí také skutečnost, že po velmi dlouhé době mezi „první trojku“ dostala i společnost s tak širokým portfoliem produktů a služeb, jako je IBM.
| Celosvětové tržby za bezpečnostní software v roce 2013 (v miliardách USD) | ||||
| Výrobce | Tržby 2013 | Tržní podíl 2013 | Tržby 2012 | Meziroční změna |
| Symantec | 3,738 | 18,7 % | 3,747 | -0,3 % |
| McAfee | 1,745 | 8,7 % | 1,68 | 3,9 % |
| IBM | 1,136 | 5,7 % | 0,954 | 19,1 % |
| Trenc Micro | 1,11 | 5,6 % | 1,172 | -5,3 % |
| EMC | 0,76 | 3,8 % | 0,718 | 5,9 % |
| Ostatní | 11,483 | 57,5 % | 10,766 | 6,6 % |
| Celkem | 19,972 | 100 % | 19,037 | 4,9 % |
„Obecně jsme se v roce 2013 s problematikou bezpečnostních hrozeb setkávali mnohem častěji, nežli dříve, protože nástroje potřebné k zahájení pokročilých cílených útoků, se staly podstatně dostupnější. Všudypřítomné ohrožení vedlo řadu organizací k mnohem důkladnějšímu přístupu k bezpečnosti a často také k významné změně postoje k této problematice,“ uvedl Ruggero Contu.
Z regionálního pohledu se o největší nárůst prodeje bezpečnostního softwaru zasloužily zejména rozvojové regiony Asie a Pacifiku (12,8 %), Číny (11 %) a Eurásie (9,3 %). K růstu v těchto regionech přispělo mnoho faktorů – jmenovat můžeme například růst z relativně nízkého výchozího bodu, zájem ze strany menších místních podniků a zejména v Číně pak i zahrnutí příjmů z reklam, který je generován volně poskytovaným bezpečnostním softwarem.
Celkově však 83 % tržeb z prodeje bezpečnostního softwaru pochází ze Severní Ameriky, západní Evropy a rozvinutých oblastí Asie a Pacifiku. Růst v těchto třech regionech činil 4,1 %.
„V porovnání s celkovým růstem byl o něco nižší růst v rozvinutých regionech způsoben nasycením klíčových segmentů technologického trhu a vysoce konkurenční povahou bezpečnostních obchodů z části řízených také rozšířením záběru dodavatelů bezpečnostního softwaru do souvisejících oblastí a pokračujícími fúzemi a akvizicemi,“ doplnil Contu. „Vyspělost technologií a vysoká míra rozšíření ve spotřebitelské sféře, ochraně koncových bodů či zabezpečení e-mailových bran navíc vyústila ve vysoký tlak na ceny a s ním související prodávání softwaru v nejrůznějších kombinovaných balíčcích, což ve výsledku vede ke snižování počtu prodaných licencí.“