Gartner: Příležitosti pro výrobce PC stále existují
Celosvětový trh s PC byl během prvního kvartálu 2016 svědkem jednoho z nejmenších čtvrtletních růstů. Příležitosti pro výrobce PC však stále existují.
„PC už nejsou první a jediné zařízení, které si uživatelé volí jako zprostředkovatele přístupu k internetu,“ řekla Meike Escherichová z Gartneru. „V posledních pěti letech se celosvětový prodej tradičních PC propadl z 343 milionů kusů v roce 2012 na předpokládaných 232 milionu kusů v roce 2016. A pokud se budeme bavit o obratu, tak jde o propad z 219 miliard USD v r. 2012 na letošních předpokládaných 122 miliard USD.“
„Mnoho výrobců snižuje své regionální zastoupení nebo PC trh opouští úplně,“ doplnila Escherichová. „Od roku 2011 ztratili Acer, Fujitsu, Samsung, Sony a Toshiba 10,5 % podílu na trhu. Dell, HP a Lenovo sice v prvním čtvrtletí 2016 podíl zvětšily, ale meziročně u nich došlo k poklesu.“
Mění se i regionální trhy. Nízké ceny ropy a nestabilní politická situace ohrožují ekonomiku Brazílie a Ruska. USA, Čína, Německo, UK a Japonsko sice zůstávají na vrcholu, ale spotřebitelé omezují počet PC v domácnostech i zde.
„I v této situaci jsou však PC stále schopna nabídnout to, co smartphony a tablety nedokáží: Větší obrazovky, ergonomické klávesnice, větší úložný prostor a výkonnější procesory,“ řekla Tracy Tsaiová z Gartneru. „Vzhledem k přesycenému trhu a stále klesajícím průměrným cenám, se musí výrobci PC soustředit především na optimalizaci ziskovosti.“
I přes celkový pokles PC trhu se zlepšila situace ultramobilního prémiového segmentu, který jako jediný rostl. Tento růst by měl podle předpokladu dosahovat až k 34,6 miliardám USD, což je o 26 % více než vloni. V roce 2019 by tak mohl dosáhnout až na 57,6 miliardy USD.
Tento trh poroste díky poptávce po výměně tradičních PC a zkušenostem se zařízeními 2 v 1. Průměrná cena přitom nepůjde dolů tak rychle a postupně se přesune k 600 USD.
„Tento segment je při porovnání s levnějším rovněž více ziskový. Zatímco v levném segmentu je za PC s cenou 500 dolarů méně než 5% hrubý zisk, u high-end ultramobilních PC se při ceně 1 000 USD dostáváme na více než 25 %,“ dodala Tsaiová.
Příležitost rovněž čeká i v herním segmentu. Trh s herními PC je sice v porovnání s ostatními velmi malý (pouze několik milionů prodaných kusů), průměrná cena herních PC je ale mnohem vyšší, než u zařízení neherních. Pohybuje se tak na škále 850 USD za základní zařízení až 1 500 USD za produkt prémiový. Vyhodnotit oblasti potenciálního zisku by měli výrobci i v oblasti nastupujícího internetu věcí.