Analýzy

Gartner: Mobilita mění spotřebitelské chování uživatelů

Spotřebitelé přesouvají svůj zájem k technologiím, které nabízejí mobilitu, propojení a zábavu. A to rychleji, než se předpokládalo.

František Doupal
Zdroj: Gartner
  • 19. 3. 2013
  • 2 min
Gartner: Mobilita mění spotřebitelské chování uživatelů

Výrobci a prodejci hardwaru a poskytovatelé služeb musí brát v úvahu, že zákazníci začínají ignorovat nabídky, které nejsou v souladu s jejich požadavky, především na mobilitu. V rozporu s dřívějšími předpoklady se ukazuje, že spotřebitelé se nerozpakují používat větší okruh zařízení. Naopak, notebooky, které představují relativně univerzální zařízení, často nechávají při příchodu z práce v tašce a i doma používají tablety, elektronické čtečky či chytré telefony.

Průměrné částky, které domácnosti za tablety, elektronické čtečky, notebooky či digitální fotoaparáty utrácejí, klesají, ačkoli počty těchto zařízení v domácnostech rostou. Klesající ceny a vzrůstající technologická vyspělost přístrojů jsou hlavními důvody narůstajících opakovaných nákupů.

Rozšíření produktů v domácnostech a průměrná roční útrata za produkt (v USD)  
 Rozšíření v domácnostech (2012)Rozšíření v domácnostech (2010)Průměrná útrata (2012)Průměrná útrata (2010)
Mobilní telefony94%-289173
Notebooky55%40%726821
Tablety17%3%503624
Stolní počítače60%60%642754
Mininotebooky14%7%462493
Čtečky elektronických knih14%5%185233
Televizory96%96%685593
Set-top boxy (DVR, digitální přijímače, přijímače kabelové TV atd.)45%25%98107
Digitální fotoaparáty a videokamery65%36%292364
Přenosné multimediální přehrávače a zařízení pro přístup na internet37%33%165139
Přenosné herní konzole18%16%2252
Herní konzole25%23%258324
Tiskárny44%42%144157
Domácí síťové vybavení47%32%12181

Starší typy produktů, jako jsou televizory nebo stolní počítače, jsou vyměňovány méně často, zhruba za čtyři až pět let, protože většina respondentů výzkumu je nahrazuje právě tablety, notebooky či chytrými telefony. Uživatelé si uvědomují, že s mobilními přístroji mohou pracovat (nebo se bavit) kdykoli a kdekoli, přičemž nejsou vázány na jedno místo, jako je tomu u televizoru, některých herních konzolí či stolního počítače. To je hlavním důvodem, proč jsou upgrady a nové nákupy těchto zařízení stále častěji prodlužovány a odkládány.

U produktů, jejichž životní cyklus se prodlužuje, zaznamenáváme vliv ekonomické situace i samotné životnosti daného produktu,“ řekla Amanda Sabia, ředitelka výzkumu. „Upgrady navíc stále častěji probíhají na straně softwaru, obsahu a aplikačního ekosystému v cloudových centrech, což zmírňuje požadavky na samotná uživatelská zařízení.“

Cyklus obměny zařízení

Příklon k bezdrátovému přístupu a přenosným zařízením znamená pro výrobce příležitost i ohrožení současně. Počty nákupů některých zařízení (televizory, stolní počítače) se příliš nemění, další kategorie produktů (multimediální přehrávače k televizorům a další domácí síťové příslušenství), však v současné době narůstají. Zájem uživatelů o mobilní přístroje a aplikace vytváří uplatnění pro zařízení, které nabízejí přístup k internetu. Dále se také vytváří prostor pro vývoj specializovaných mobilních zařízení a doplňky pro tradiční pevně instalovaná zařízení a služby.