Analýzy

Gartner: Český a slovenský trh s osobními počítači ve 3. čtvrtletí 2013

Ve třetím čtvrtletí 2013 bylo na český trh dodáno 245 000 počítačů, což představuje 18% meziroční pokles, na slovenský trh potom 75 000 PC, což představuje pokles o 4 % a jeden z nejnižších propadů v regionu vůbec.

Gartner: Český a slovenský trh s osobními počítači ve 3. čtvrtletí 2013

Ve srovnání s předchozím čtvrtletím však došlo v ČR k nárůstu dodaných PC o 20 %. Za stabilní lze v současné době označit dodávky stolních počítačů se 6% nárůstem. Hlavní příčinou celkového poklesu trhu s PC na českém trhu je pokles dodávek notebooků o 28 %. Hlavními důvody jsou i nadále odklon uživatelů k tabletům (zejména na platformě Android) a přetrvávající vysoké ceny ultrabooků. Slabá je i nadále poptávka z veřejného sektoru, kde se neobjevují žádné zásadní projekty a většina podnikových zákazníků utrácí s ohledem na nejistou ekonomickou situaci jen omezeně. Lenovo poprvé získalo pozici jedničky na trhu s dvojnásobným náskokem před druhým Acerem. Svou pozici obhájilo v segmentu stolních počítačů i notebooků, a jasně tak ukazuje svou schopnost růstu nejen v ČR, ale v celém regionu EMEA. Jediným dalším výrobcem, který zaznamenal nárůst, byl Dell. Ostatní významní dodavatelé jako Acer, HP a Asus poklesli řádově o 40 až 45 %.

Trh osobních počítačů v ČR ve 3. čtvrtletí 2013
Výrobce3Q133Q12Meziroční růstTržní podíl
Lenovo 72 21952 78737 %29%
Acer33 54158 348-43 %14%
HP 29 94156 227-47 %12%
Dell 25 98019 89231 %11%
Asus19 67037 077-47 %8%
Ostatní 63 97380 536  26%
Celkem 245 223 299 797-18% 

 Na slovenský trh bylo ve třetím čtvrtletí 2013 dodáno 75 000 počítačů, což představuje 4% meziroční pokles a zároveň jeden z nejmenších propadů v regionu. Velmi dobré výsledky byly v oblasti stolních počítačů s nárůstem 14 % (dobře si vedly HP, Lenovo a Dell). Naopak notebooky klesaly identickým tempem – tedy meziročně o 14 %. I zde je hlavní příčinou rostoucí popularita tabletů. Jedničkou na slovenském trhu je taktéž Lenovo, zejména díky růstu v segmentu notebooků, následované HP (které si drží první místo na trhu stolních PC). Acer a Asus ztrácejí zejména díky tomu, že jejich tradiční cílová skupina, tedy koncoví zákazníci, preferuje tablety.

Trh osobních počítačů v SR ve 3. čtvrtletí 2013
Výrobce3Q133Q12Meziroční růstTržní podíl
Lenovo18 13812 26148 %24 %
HP16 16221 106-23 %22 %
Acer9 71310 569-8 %13 %
Asus7 29113 569-46 %10 %
Toshiba4 5783 41134 %6 %
Ostatní18 6416 335 25 %
Celkem74 52378 033-4 %