Gartner: Český a slovenský trh s osobními počítači ve 3. čtvrtletí 2013
Ve třetím čtvrtletí 2013 bylo na český trh dodáno 245 000 počítačů, což představuje 18% meziroční pokles, na slovenský trh potom 75 000 PC, což představuje pokles o 4 % a jeden z nejnižších propadů v regionu vůbec.
Ve srovnání s předchozím čtvrtletím však došlo v ČR k nárůstu dodaných PC o 20 %. Za stabilní lze v současné době označit dodávky stolních počítačů se 6% nárůstem. Hlavní příčinou celkového poklesu trhu s PC na českém trhu je pokles dodávek notebooků o 28 %. Hlavními důvody jsou i nadále odklon uživatelů k tabletům (zejména na platformě Android) a přetrvávající vysoké ceny ultrabooků. Slabá je i nadále poptávka z veřejného sektoru, kde se neobjevují žádné zásadní projekty a většina podnikových zákazníků utrácí s ohledem na nejistou ekonomickou situaci jen omezeně. Lenovo poprvé získalo pozici jedničky na trhu s dvojnásobným náskokem před druhým Acerem. Svou pozici obhájilo v segmentu stolních počítačů i notebooků, a jasně tak ukazuje svou schopnost růstu nejen v ČR, ale v celém regionu EMEA. Jediným dalším výrobcem, který zaznamenal nárůst, byl Dell. Ostatní významní dodavatelé jako Acer, HP a Asus poklesli řádově o 40 až 45 %.
| Trh osobních počítačů v ČR ve 3. čtvrtletí 2013 | ||||
| Výrobce | 3Q13 | 3Q12 | Meziroční růst | Tržní podíl |
| Lenovo | 72 219 | 52 787 | 37 % | 29% |
| Acer | 33 541 | 58 348 | -43 % | 14% |
| HP | 29 941 | 56 227 | -47 % | 12% |
| Dell | 25 980 | 19 892 | 31 % | 11% |
| Asus | 19 670 | 37 077 | -47 % | 8% |
| Ostatní | 63 973 | 80 536 | 26% | |
| Celkem | 245 223 | 299 797 | -18% | |
Na slovenský trh bylo ve třetím čtvrtletí 2013 dodáno 75 000 počítačů, což představuje 4% meziroční pokles a zároveň jeden z nejmenších propadů v regionu. Velmi dobré výsledky byly v oblasti stolních počítačů s nárůstem 14 % (dobře si vedly HP, Lenovo a Dell). Naopak notebooky klesaly identickým tempem – tedy meziročně o 14 %. I zde je hlavní příčinou rostoucí popularita tabletů. Jedničkou na slovenském trhu je taktéž Lenovo, zejména díky růstu v segmentu notebooků, následované HP (které si drží první místo na trhu stolních PC). Acer a Asus ztrácejí zejména díky tomu, že jejich tradiční cílová skupina, tedy koncoví zákazníci, preferuje tablety.
| Trh osobních počítačů v SR ve 3. čtvrtletí 2013 | ||||
| Výrobce | 3Q13 | 3Q12 | Meziroční růst | Tržní podíl |
| Lenovo | 18 138 | 12 261 | 48 % | 24 % |
| HP | 16 162 | 21 106 | -23 % | 22 % |
| Acer | 9 713 | 10 569 | -8 % | 13 % |
| Asus | 7 291 | 13 569 | -46 % | 10 % |
| Toshiba | 4 578 | 3 411 | 34 % | 6 % |
| Ostatní | 18 641 | 6 335 | 25 % | |
| Celkem | 74 523 | 78 033 | -4 % | |