Analýzy

Gartner: Ceny PC v letošním roce vzrostou o 10 %

Výrobci zařízení budou podle Gartneru nuceni zvýšit ceny PC, aby vyrovnali dopad znehodnocení většiny měn. V průběhu roku 2015 to povede k růstu cen PC zejména v Eurozóně a Japonsku až o 10 %. V roce 2016 bude levnější modely PC raději volit až 30 % zákazníků.

František Doupal
Zdroj: Gartner
  • 11. 5. 2015
  • 2 min
Gartner: Ceny PC v letošním roce vzrostou o 10 %

„V současné době pozorujeme, jak se prudké zhodnocování dolaru vůči ostatním měnám promítá do výsledků a výnosů řady společností,“ vysvětlil vedoucí výzkumu Gartneru Ranjit Atwal. „Dodavatelé PC na japonském a evropském trhu, kde lokální měny oslabily od počátku roku 2015 až o 20 procent, nebudou mít jinou možnost, než zvednout ceny, aby zůstali ziskoví.“

Podle odhadů společnosti Gartner výdaje na zařízení v západní Evropě vyjádřené v konstantních dolarech (tedy bez započítání vlivu kurzových změn) v roce 2015 vzrostou na 116 miliard (nárůst již reflektuje očekávaný růst cen v lokálních měnách).

„Výrobci zařízení částečně dopad klesajících dolarových výnosů vykompenzují jednociferným procentuálním poklesem cen komponent v průběhu roku 2015. Zároveň budou nabízet PC s menším počtem funkcí (nižší konfigurací), aby udrželi ceny co nejníže,“ dodal Atwal. „Nicméně marže výrobců i tak poklesnou, a to i přesto, že se nejspíše zaměří na oblasti nejméně postižené těmito měnovými vlivy.“

Chování zákazníků

Na vyspělých trzích se prodej PC odvíjejí do značné míry od cen a Gartner proto očekává, že 30 procent zákazníků bude i v roce 2016 volit levnější modely. Analytici předpokládají, že zákazníci se podle své reakce rozdělí na tři skupiny:

Zákazníci orientovaní na cenu (kupující PC s cenou pod 500 dolarů) budou volit levnější modely s horšími parametry tak, aby vykompenzovali nárůst cen. Těch bude přibližně 30 procent.

Zákazníci orientovaní na užitnou hodnotu (kupující PC s cenou 500 až 800 dolarů) odloží kvůli nárůstu cen své nákupy. Sem bude patřit zhruba 40 procent kupujících.

Zákazníci orientovaní na funkce (kupující PC s cenou nad 800 dolarů) se budou snažit prodloužit životnost svých PC o desetinu, aby tak kompenzovali nárůst cen a následně přistoupí na vyšší cenu. Sem bude patřit zbývajících třicet procent kupujících.

Chování podniků a organizací

V roce 2015 dají podniky přednost jiným IT investicím (které také ovlivní kurzové změny), například software a služby. „Velké organizace se budou snažit prodloužit životnost PC o 6 měsíců ve srovnání s rokem 2014 – spíše, než aby volily levnější modely, nebo snižovaly své požadavky na funkčnost. Navíc zcela zmizí nákupy optických mechanik a dalších doplňků,“ řekl Ranjit Atwal a dodal: „U velkých organizací očekáváme, že v roce 2015 sníží vzhledem k nárůstu cen nákupy PC o 20 procent. Malé podniky se budou chovat víceméně podobně jako koncoví zákazníci orientovaní na užitnou hodnotu a je možné, že ve snaze ušetřit budou volit modely, určené spíše pro koncové uživatele.“